Nowy odcinkowy pomiar prędkości. Będą mandaty m.in. na autostradzie
W tym artykule:
- Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
- Kary i skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości
- Polska pod coraz lepszym nadzorem. Będzie więcej odcinkowych pomiarów prędkości
- Nowe odcinkowe pomiary prędkości Limity prędkości w Polsce
- Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości?
- Liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości to rozwiązanie, które już wielokrotnie potwierdziło swoją skuteczność w Polsce i innych krajach europejskich. W przeciwieństwie do tradycyjnych fotoradarów, rejestrujących momentowe przekroczenie prędkości w jednym punkcie, system OPP monitoruje średnią prędkość na dłuższym fragmencie drogi. Przy wjeździe na kontrolowany odcinek kamera rejestruje tablicę rejestracyjną i czas przejazdu, a przy wyjeździe - czas opuszczenia odcinka.
Na tej podstawie system automatycznie oblicza średnią prędkość pojazdu. Jeśli kierowca nie przestrzega przepisów, dane przekazywane są do CANARD, gdzie prowadzony jest proces wystawiania mandatów i dalsze działania administracyjne.
Taka konstrukcja systemu eliminuje możliwość chwilowego "oszukiwania" pomiaru poprzez hamowanie w miejscu radaru, a następnie przyspieszanie. Dzięki temu kierowcy są zmuszeni do utrzymywania bezpiecznej prędkości na całym odcinku, co ma bezpośrednie przełożenie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Statystyki Policji wskazują jednoznacznie: w miejscach, gdzie zainstalowano OPP, liczba wypadków oraz ich skutki ulegają wyraźnemu zmniejszeniu.
Kary i skuteczność odcinkowego pomiaru prędkości
Przekroczenie średniej prędkości na odcinku objętym pomiarem wiąże się z karami przewidzianymi w obowiązujących przepisach. Aktualnie mandaty wynoszą od 50 zł do 2500 zł, w zależności od stopnia naruszenia. W przypadku recydywy - czyli powtórnego przekroczenia prędkości w krótkim czasie - wysokość kary może sięgnąć nawet 5000 zł. Do tego dochodzą punkty karne, które mogą doprowadzić do utraty prawa jazdy w sytuacji przekroczenia limitu 24 punktów w ciągu roku.
Takie rozwiązanie ma charakter nie tylko represyjny, ale przede wszystkim prewencyjny. Kierowcy, świadomi wysokich kar finansowych i ryzyka utraty uprawnień, znacznie rzadziej decydują się na łamanie przepisów. Odcinkowy pomiar prędkości skutecznie dyscyplinuje ruch drogowy, ponieważ działa na całym monitorowanym fragmencie trasy, a nie w pojedynczym punkcie. To właśnie ta ciągłość nadzoru czyni OPP jednym z najskuteczniejszych narzędzi w systemie automatycznej kontroli ruchu w Polsce.
Polska pod coraz lepszym nadzorem. Będzie więcej odcinkowych pomiarów prędkości
Rozwój sieci odcinkowych pomiarów prędkości jest odpowiedzią na alarmujące dane dotyczące wypadków drogowych. Nadmierna prędkość wciąż pozostaje główną przyczyną zdarzeń tragicznych w skutkach. Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, GITD systematycznie zwiększa liczbę punktów kontrolnych CANARD na kluczowych trasach - przede wszystkim tam, gdzie statystyki wypadkowe były najgorsze.
Do końca czerwca 2026 roku powstaną 43 nowe odcinki OPP, które zostaną rozmieszczone w różnych regionach kraju, m.in. w województwach: mazowieckim, śląskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. Nowe instalacje będą stanowiły uzupełnienie istniejącej infrastruktury i przyczynią się do dalszego ograniczania liczby wypadków. Ich wdrożenie to nie tylko inwestycja technologiczna, ale także realny krok w stronę poprawy jakości i bezpieczeństwa transportu w Polsce.
- Odcinkowy pomiar prędkości to jedno z najskuteczniejszych narzędzi w poprawie bezpieczeństwa na drogach. Realizacja przedsięwzięcia to nie tylko wyzwanie logistyczne i technologiczne, ale także ogromna odpowiedzialność. Nasz zespół zadba o to, by wszystkie systemy działały z najwyższą precyzją, były zintegrowane z istniejącą infrastrukturą CANARD i spełniały rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa. Dzięki doświadczeniu w branży technologii transportowych wierzymy, że rozwiązanie to stanie się kluczowym elementem strategii poprawy bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego w Polsce - podkreśla Waldemar Matukiewicz, wiceprezes zarządu Sprint SA.
Nowe odcinkowe pomiary prędkości Limity prędkości w Polsce
Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:
- na autostradach - do 140 km/h,
- na drogach ekspresowych dwujezdniowych - do 120 km/h,
- na drogach ekspresowych jednojezdniowych - do 100 km/h,
- na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu - do 100 km/h,
- na pozostałych drogach - do 90 km/h,
- na drogach w terenie zabudowanym - do 50 km/h,
- na drogach w strefie zamieszkania - do 20 km/h.
Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości?
- do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł
- ponad 30 km/h - 800 zł
- ponad 40 km/h - 1000 zł
- ponad 50 km/h - 1500 zł
- ponad 60 km/h - 2000 zł
- ponad 70 km/h - 2500 zł
Liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości
- do 10 km/h kierowca otrzyma 1 pkt karny,
- od 11 do 15 km/h kierowca otrzyma 2 pkt karne,
- od 16 do 20 km/h kierowca otrzyma 3 pkt karne,
- od 21 do 25 km/h kierowca otrzyma 5 pkt karnych,
- od 26 do 30 km/h kierowca otrzyma 7 pkt karne,
- od 31 do 40 km/h kierowca otrzyma 9 pkt karnych,
- od 41 do 50 km/h kierowca otrzyma 11 pkt karnych,
- od 51 do 60 km/h kierowca otrzyma 13 pkt karnych,
- od 61 do 70 km/h kierowca otrzyma 14 pkt karnych,
- o więcej niż 70 km/h kierowca otrzyma 15 pkt karnych.