Nowy program inwestycyjny PKP szansą dla dworca w Tarnowie Mościcach
Dworzec w Mościcach w czasach PRL-u uchodził za jeden z najnowocześniejszych w Polsce
Oddany pod koniec lat 70-tych budynek dworca kolejowego w Mościcach wykorzystywany był do obsługi ruchu pasażerskiego przez niespełna pół wieku. W 2012 roku, z powodu złego stanu technicznego i braku środków na remont PKP zamknęły dworzec. Od tego czasu sporych rozmiarów budynek, wykonany ze stali i szkła, stanowiący przykład sztuki modernizmu z przestronną, świetnie zaprojektowaną i dobrze doświetloną halą poczekalni i kas, stoi pusty i niszczeje.
Kolei nie udało się go sprzedać, niepowodzeniem skończyły się też starania miasta w sprawie nieodpłatnego przejęcia opuszczonego budynku. Dworzec w międzyczasie został wpisany przez konserwatora do rejestru zabytków, a to skomplikowało plany PKP dotyczące jego sprzedaży oraz nałożyło dodatkowe obowiązki dotyczące jego bieżącego utrzymania i ochrony.
- PKP w ostatnim czasie, sondując nas, wysłało zapytanie, czy miasto byłoby zainteresowane komercyjnym odkupieniem budynku dworca w Mościcach, ewentualnie z bonifikatą w przypadku, gdyby miał pełnić nadal funkcje komunikacyjne – mówi Maciej Włodek, zastępca prezydenta Tarnowa.
Jak wyjaśnia odpowiedź magistratu była odmowna. Wprawdzie nie została przedstawiona żadna, konkretna kwota, ale miasto w obecnej sytuacji nie ma środków na zakup nieruchomości oraz jej konieczny remont.
- Stoimy na stanowisku, że to PKP powinny te prace przeprowadzić i przywrócić obiekt do dawnej świetności udostępniając go do obsługi pasażerów, których coraz więcej znowu korzysta z kolei – dodaje Maciej Włodek.
Modernistyczny budynek objęty jest ochroną konserwatorską
Ze względu na ochronę konserwatorską – jak zauważa – jakakolwiek przebudowa budynku, celem wykorzystania dworca do innych celów byłaby bardzo utrudniona. Z kolei prowadzenie dworców to działka PKP lub urzędu marszałkowskiego – w przypadku komunikacji autobusowej.
Szansą dla dworca w Mościcach był program inwestycji dworcowych, do którego niszczejący obiekt został wpisany dwa lata temu.
- W zeszłym roku spółka dokładnie analizowała plany dotyczące inwestycji dworcowych w kolejnych latach. Przedstawiona w 2023 r. lista wymagała dokładnej weryfikacji i na tym koncentrowały się prace PKP S.A. przy jednoczesnej kontynuacji Programu Inwestycyjnego na lata 2016-2023 – tłumaczy Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A.
Program ten realizowany jest także w bieżącym roku – kontynuowane są rozpoczęte wcześniej prace budowlane, ogłaszane są przetargi i zawierane są umowy na realizację dalszych robót, co wynika z cyklów inwestycyjnych.
Nowy program inwestycyjny PKP S.A.
Nowe władze PKP S.A. zapowiedziały jednak kres dotychczasowego programu i wdrożenie nowego pod nazwą „Dworce Przyjazne Pasażerom”, którego celem ma być przede wszystkim poprawa standardów obsługi pasażerów.
- Aktualnie program przygotowany przez PKP S.A. jest na etapie końcowych konsultacji w Ministerstwie Infrastruktury, które dotyczą m.in. sposobów finansowania i kwestii związanych z możliwościami wykorzystania dworców w systemie obrony cywilnej – dodaje Michał Stilger.
Nowy program ma być realizowany równolegle z programem przewidzianym na lata 2016-2023, który zostanie dokończony.