Nowy sposób na wyłudzenie pieniędzy. Dostałeś takiego maila? Nie reaguj! Orange NIGDY nie wysyła takich maili, uważaj!
Oszuści niezmiennie wykorzystują nazwy znanych firm, instytucji lub marek jako przykrywkę, żeby przykuć uwagę i uśpić naszą czujność. Cel zawsze ten sam - wyłudzenie naszych prywatnych pieniędzy. W ostatnim czasie oszuści wpadli na kolejny pomysł, jakim jest wysyłanie e-maili podszytych pod znaną firmę telekomunikacyjną - Orange.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
ŁS
Fałszywa wiadomość od Orange - jak to działa?
Już jakiś czas temu oszuści działali w podobny sposób. Jako firma Orange wysyłała sms-y. Tym razem zmienili formę i oszustw próbują dokonać poprzez e-maile. W jego treści informują o domniemanych problemach z płatnością za usługi telefoniczne i internetowe.
- "Szanowny Kliencie, nie dało się pobrać opłaty za ostatni miesiąc z powodu błędu w danych płatniczych. Aby uniknąć przerwy w działaniu usług, prosimy o ich aktualizację" - brzmi treść takiego e-maila.
Zaczęło się w Biedronce. Akcja 10+10 gratis tylko do 31 października
Mail jest bardzo dobrze podrobiony, znajduje się na nim nawet logo firmy. Po kliknięciu znajdującego się w mailu odnośnika przekierowuje nas na fałszywą stronę. Tam znajdziemy formularz, który należy wypełnić, wpisując bardzo osobiste dane, w tym numer karty bankowej.
- Niestety, jeśli wpiszemy te dane na podrobionej stronie, trafią one wprost do przestępców, którzy mogą teraz pozbawić nas oszczędności. Co gorsza, na nasz telefon może przychodzić odtąd jeszcze więcej podejrzanych wiadomości czy połączeń od oszustów. - komentuje Magdalena Dziegieć, młodszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa.
O czym warto pamiętać?
- zawsze sprawdzaj, kto jest adresatem wiadomości! (mail oszustów zawsze będzie się rożnił od prawdziwego maila firmy!)
- zwróć uwagę na błędy językowe, często maile te są tłumaczone z języka obcego
- nigdy nie klikaj w link bez zastanowienia
- nie podawaj nigdzie swoich danych, zwłaszcza na stronach, które budzą wątpliwości
Jeżeli dostałeś takiego maila, przenieś go do SPAM.
Twoje dane już trafiły na fałszywą stronę?
W takiej sytuacji należy jak najszybciej wyzerować limity i zastrzec swoją kartę. Warto również zadzwonić do swojego banku i poinformować o zaistniałej sytuacji.