Od 28 listopada wchodzą w życie nowe przepisy dla nauczycieli
Od 28 listpoada zaczynają obowiązywać nowe zasady oceniania nauczycieli. Ministerstwo Edukacji wprowadziło uproszczone kryteria, większy udział nauczycieli w procedurach oraz obowiązek zapoznania ich z wszystkimi opiniami, które wpływają na końcową ocenę pracy.
W tym artykule:
Mniej kryteriów, więcej przejrzystości
Nowe przepisy to efekt prac Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Jak podkreślono, dotychczasowa lista kryteriów była zbyt rozbudowana, co prowadziło do trudności w interpretacji i stosowaniu. Po zmianach ich liczba została ograniczona, a każde z kryteriów bezpośrednio odnosi się do obowiązków nauczyciela wynikających z Prawa oświatowego i Karty nauczyciela.
"Polska grzęźnie w sporach". Biejat ostro o konflikcie rząd-prezydent
Wprowadzono również uproszczoną skalę punktacji. Ministerstwo Edukacji uzasadnia, że zmiany mają zapewnić większą przejrzystość, spójność i sprawiedliwość ocen oraz uczynić z nich skuteczniejsze narzędzie wspierające rozwój zawodowy nauczycieli.
Większy wpływ nauczycieli na ocenę
Nowelizacja przewiduje, że nauczyciel będzie miał dostęp nie tylko do projektu oceny, ale również do wszystkich opinii wydanych przez uprawnione podmioty - w tym przez radę rodziców, mentora, samorząd uczniowski czy doradcę metodycznego. Co więcej, w terminie pięciu dni roboczych będzie mógł odnieść się do nich ustnie lub pisemnie.
Zasada ta obejmuje także dyrektorów szkół. Oni również zyskali prawo do zapoznania się z opiniami różnych gremiów oraz możliwość ustosunkowania się do nich. Nowością jest też obowiązek przedstawienia przez dyrektora pisemnego odniesienia do zarzutów zawartych w odwołaniu od oceny.
Zmiany przygotowane wspólnie ze związkami
Partnerzy społeczni biorący udział w tych pracach - przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych i organizacji jednostek samorządu terytorialnego - wskazywali na potrzebę uproszczenia zasad oceniania, zwiększenia ich przejrzystości i zapewnienia nauczycielom większego wpływu na proces oceny.
Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli został powołany w kwietniu 2024 roku. Oprócz resortu edukacji tworzą go przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Finansów, Instytutu Badań Edukacyjnych oraz reprezentanci związków zawodowych i samorządów. Jego zadaniem jest przygotowywanie rozwiązań m.in. w zakresie wynagrodzeń, awansu zawodowego, odpowiedzialności dyscyplinarnej i emerytur nauczycieli.