Ogrom pustek pod DK 94 w Olkuszu
Jednym z największych wyzwań przy przebudowie DK 94 w Olkuszu są pustki krasowe znajdujące się w rejonie skrzyżowania z Kościuszki i Rabsztyńską. Już na etapie planowania inwestycji przewidywano, że do zapełnienia wszystkich pustek wystarczy około 26 000 m3 specjalnej mieszanki. Niestety szacunki okazały się mijać z rzeczywistą skalą problemu. Już w styczniu, po ponad pół roku prac pod ziemią znajdowały się 34 000 m3 mieszanki.
Od tamtej pory zatłaczanie nie ustaje. Postanowiliśmy zapytać inwestora, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o to, ile mieszanki już wtłoczono. Jak odpowiedział Kacper Michna z krakowskiej instytucji do tej pory pod ziemią znalazło się już około 68 000 m3 mieszanki. Co więcej, obecne szacunki wskazują, że wykorzystane zostanie jeszcze kolejne 105 000 m3.
Agnieszka Kaczorowska po raz pierwszy o rozwodzie. "Cieszę się, że nie trwał latami, tylko skończyło się na pierwszej rozprawie" (WIDEO)
Problemy związane z zatłaczaniem pustek krasowych pod drogą stały się jedną z przyczyn zmiany terminu zakończenia inwestycji. Początkowo planowano oddać wyremontowaną drogę we wrześniu 2026 roku. Wykonawca zwrócił się jednak do inwestora o przedłużenie czasu na realizację zadania.
- Wniosek o przedłużenie terminu został już zatwierdzony, nowy termin zakończenia inwestycji to 6 listopada 2026 roku. Przyczyny wydłużenia czasu realizacji inwestycji przekazywaliśmy, wynikają w szczególności z długotrwałego procesu uzgodnień założeń do projektu tymczasowej organizacji ruchu, który musiał pogodzić kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego, interesy mieszkańców reprezentowane przez samorząd i wymogi procesu technologicznego w zakresie wykonywania prac budowlanych - przekazał Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Tak postępują prace przy DK 94 w Olkuszu
Podróżujący przez Olkusz kierowcy cały czas obserwują postępy prac przy przebudowie. Oprócz zatłaczania pustek krasowych pracownicy wykonawcy prowadzą roboty przy budowie kanalizacji deszczowej oraz przy przebudowie instalacji gazowej, wodociągowej i elektrycznej, a także przy montażu nowego oświetlenia ulicznego. Wykonawca cały czas prowadzi roboty ziemne i układa kolejne warstwy drogi. Do tego dochodzą prace brukarskie.
Przy budowie przejścia podziemnego natomiast montowane są deski gzymsowe na wewnętrznej ścianie obok schodów. Na kładce z kolei trwa zbrojenie, ustawianie szalunków, montaż desek gzymsowych na schodach po lewej stronie jezdni oraz montowanie dylatacji. Dalej też pracują przy samym wiadukcie. Wykonawca kontynuuje także prace związane z budową długo wyczekiwanych przez mieszkańców ekranów akustycznych.
Postępy prac prezentują się następująco:
- Zaawansowanie finansowe: 51,30%
- Postęp robót w branży drogowej: 52,42%
- Postęp robót w branży konstrukcyjno-inżynierskiej: 18,64%
- Postęp robót w branży sanitarnej: 72,83%
- Postęp robót w branży elektrotechnicznej: 33,01%
- Postęp robót w branży teletechnicznej: 54,59%
- Postęp robót w branży zieleni: 39,40%