Opłata za przegląd ciągnika w górę. Od września nowe stawki
Po ponad 20 latach niezmiennych stawek Ministerstwo Infrastruktury wprowadza radykalną podwyżkę opłat za badania techniczne pojazdów. Reforma obejmie wszystkie kategorie, w tym również maszyny rolnicze. Dla rolników szczególnie istotny jest wzrost stawek za przegląd ciągnika, który od września będzie droższy o ponad 50%. Resort podkreśla, że zmiany są nieuniknione z powodu rosnących kosztów prowadzenia stacji diagnostycznych.
Opłata za przegląd ciągnika – ile zapłacą rolnicy od września?
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że od 1 września 2025 r. wzrosną stawki za obowiązkowe badania techniczne wszystkich pojazdów. To pierwsza zmiana od ponad 20 lat. Bowiem ostatnia korekta stawek miała miejsce w 2004 r.
Zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia, od 1 września br. opłaty za przegląd ciągnika i innych maszyn rolniczych będą wynosiły:
- ciągnik rolniczy — 94 zł (obecnie 62 zł);
- przyczepa rolnicza do 1,5 t — 61 zł (obecnie 40 zł);
- przyczepa rolnicza powyżej 1,5 t do 6 t — 76 zł (obecnie 50 zł);
W przypadku ciągnika rolniczego opłata za badanie techniczne wzrasta zatem o około 30%. Biorąc pod uwagę, że w dużych, towarowych gospodarstwach w użytku jest zazwyczaj więcej ciągników rolniczych, a poza tym również inne maszyny i pojazdy, całościowe koszty przeglądów technicznych mogą bezpośrednio uderzyć w koszty prowadzenia gospodarstwa.
Nowe stawki opłat za badania techniczne innych pojazdów
Nie tylko opłata za przegląd ciągnika i innych maszyn rolniczych podrożeje. Bowiem nowelizacja rozporządzenia przewiduje również znaczący wzrost stawek opłat za badania techniczne pojazdów w pozostałych kategoriach. Ministerstwo infrastruktury tłumaczy podwyżki koniecznością dostosowania cen badań technicznych do realiów gospodarczych. Jest to również odpowiedź na liczne apele właścicieli Stacji Kontroli Pojazdów (SKP), którzy domagają się urealnienia stawek w obliczu wzrostu kosztów życia i prowadzenia działalności. Mianowicie, Związek Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów oraz Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów podkreślają, że od 2004 r. koszty prowadzenia SKP wzrosły o 70%.
Poniżej przedstawiamy nowe stawki opłat za badania techniczne innych pojazdów proponowane w nowelizacji rozporządzenia przez resort infrastruktury.
Tabela opłat za badania techniczne pojazdów
Dlaczego opłata za przegląd ciągnika rośnie po raz pierwszy od 2004 r.?
Analiza przeprowadzona przez ministerstwo infrastruktury wykazała znaczący wzrost kosztów utrzymania stacji kontroli pojazdów w latach 2020–2024. Największy wpływ na wzrost kosztów funkcjonowania SKP w ciągu ostatnich dwóch dekad miały:
- wyższe płace diagnostów;
- wysoka inflacja w latach 2022–2023;
- drożejąca energia i ogrzewanie;
- koszty modernizacji urządzeń pomiarowych;
- dodatkowe opłaty administracyjne i podatki lokalne.
Do tego doszły obciążenia wynikające z pandemii COVID-19 i reform podatkowych. Z kolei brak waloryzacji opłat sprawił, że sektor SKP zaczął tracić przedsiębiorców, co groziło spadkiem jakości badań i bezpieczeństwa na drogach.
Nowe zasady badań technicznych – co się zmieni dla rolników?
Rozporządzenia zakłada nie tylko podwyżki opłaty za przegląd techniczny ciągnika i innych pojazdów. Bowiem oprócz wzrostu stawek, zmieni się także procedura badań. Ściśle mówiąc, resort infrastruktury planuje wprowadzić takie zmiany, jak:
- obowiązkowa dokumentacja fotograficzna pojazdu podczas badania;
- możliwość wykonania przeglądu do 30 dni przed terminem bez skracania ważności;
- cykliczne szkolenia diagnostów i podnoszenie kwalifikacji;
- powiązanie stawek z obiektywnym wskaźnikiem ekonomicznym, co pozwoli na automatyczną waloryzację cen w przyszłości.
Jak podwyżki wpłyną na gospodarstwa rolne?
Dla rolników, którzy posiadają w gospodarstwach kilka ciągników, przyczep czy innych maszyn rolniczych, wzrost cen będzie odczuwalny. Szczególnie przy jednorazowym przeglądzie całej floty.
Możliwe skutki wprowadzenia podwyżek, to m.in.:
- większe koszty utrzymania sprzętu rolniczego;
- konieczność wcześniejszego planowania przeglądów;
- wydłużenie kolejek w SKP przed wejściem w życie podwyżek.
Według szacunków Ministerstwa Infrastruktury, budżet państwa ma zyskać na podwyżkach nawet 202 mln zł rocznie z tytułu podatku VAT.