Oświęcim: Drugi fragment obwodnicy miasta gotowy do oddania do ruchu. Jeszcze w tym miesiącu kierowcy pojadą nowym odcinkiem
Kolejne 4 kilometry nowej trasy łączącej Oświęcim z S1
Po zakończeniu procedury odbiorowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępni kierowcom drugi odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK 44, realizowany przez krakowski Oddział GDDKiA.
Łącznie od węzła Oświęcim na S1 do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach oddamy 4,1 km nowej drogi - informuje GDDKiA.
Ruch na tym odcinku będzie jednak odbywał się z pewnymi ograniczeniami.
Porozumienie GDDKiA z samorządami
Kierowcy wyjeżdżając z Oświęcimia oraz z Brzezinki i Pław poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach, dojadą do S1.
Z kolei jadąc od strony S1, opuszczą ekspresówkę na węźle Oświęcim i dojadą do ronda na ul. Wolskiej, skąd będą mogli przejechać w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości podróży na wprost, przez most na Wiśle w kierunku Oświęcimia - zaznacza GDDKiA.
Jak dodaje, takie rozwiązanie zostało przygotowane we współpracy z lokalnymi samorządami ze względu na remonty drogowe.
Układ dróg lokalnych nie jest bowiem w stanie przyjąć takiej liczby samochodów, która mogłaby potencjalnie zjeżdżać z trasy S1, gdyby został udostępniony przejazd do miasta - wyjaśnia GDDKiA.
To będzie drugi gotowy odcinek obwodnicy Oświęcimia
Wykonawca inwestycji Budimex przypomina, że została ona podzielona odcinki. Pierwszy został oddany do ruchu na początku grudnia 2024 roku.
Mowa o fragmencie drogi o długości ok. 2,2 km od skrzyżowania z ulicą Jagiełły do skrzyżowania z ul. Zatorską. Teraz dla kierowców udostępniony zostanie drugi.
W części drogowej inwestycja jest zaawansowana na ponad 82 proc., roboty inżynieryjne i obiekty inżynierskie są gotowe na przeszło 91 proc.
Ostatnia część inwestycji zakończy się w maju 2026 roku. Obejmuje ona most na Sole i tunel pod torami przy ul. Ostatni Etap.
Przejazd pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice
Przejazd pod czynną linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice jest najtrudniejszym etapem budowy obwodnicy Oświęcimia. Proces realizacji tego odcinka jest pracochłonny i skomplikowany.
Obwodnica wraz z mostami na Sole i Wiśle jest nową drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na drodze ekspresowej S1 do skrzyżowania ulic: Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.
Jest też częścią całej inwestycji związanej budową brakującego fragmentu trasy S1 Mysłowice - Bielsko-Biała.
Pierwszy odcinek S1 także w sierpniu
GDDKiA przewiduje, że oddanie obwodnicy i S1 od węzła Oświęcim do Brzeszcz będzie połączone.
Jednocześnie zastrzega, że nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Tak będzie do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, tj. Oświęcim - Bieruń i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK 44.
GDDKiA podkreśla, że oddanie pierwszego odcinka to ważny krok w realizacji całej trasy S1 Mysłowice - Bielsko-Biała, będącej jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie.