Oszustwa w sieci przybierają na sile. Eksperci ostrzegają: nikt nie jest bezpieczny
46,7 proc. przedstawicieli branży finansowej w Polsce uważa, że problem nadużyć w sektorze rośnie - wynika z raportu "Nadużycia w sektorze finansowym 2025" przygotowanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz międzynarodową firmę doradczą i audytorską, Ernst & Young Polska. Eksperci podkreślają, że ataki socjotechniczne i fraudy inwestycyjne stają się coraz bardziej złożone.
Źródło zdjęć: © 123rf.com | 123rf
Oliwia Marciszewska
Pomimo zwiększonych działań instytucji finansowych liczba oszustw opartych na socjotechnice nie maleje.
Iga Świątek mówi o swoich nawykach. Polska tenisistka w Polsce
- Dynamiczny rozwój technologii oraz lawinowy wzrost transakcji online niosą nie tylko nowe możliwości, lecz także generują coraz bardziej złożone zagrożenia. Schematy nadużyć ulegają ciągłym zmianom. Sprawcy błyskawicznie adaptują się do nowych rozwiązań i luk systemowych, co wymaga od nas nieustannej czujności - powiedział Mariusz Witalis, partner EY.
Prezes ZPF Marcin Czugan wskazał, że problemem pozostają oszustwa oparte na manipulowaniu klientami.
- Nasz raport pokazuje m.in. że w przestępczym świecie rośnie rola usług phishing-as-a-service (PhaaS). Nawet osoby bez wiedzy technicznej mogą przekwalifikować się w oszustów i zarabiać na zamówionych wcześniej fałszywych stronach sklepów internetowych czy instytucji finansowych - powiedział.
Najbardziej zagrożeni klienci indywidualni i mikrofirmy
46,7 proc. respondentów uważa, że intensywność oszustw wzrosła - to o 9,2 pkt proc. więcej niż w 2024 r. Najbardziej odczuwają to banki (62,5 proc.) i instytucje pożyczkowe (50 proc.).
- Może to świadczyć o tym, że klienci indywidualni oraz mikroprzedsiębiorstwa, ze względu na ograniczoną skalę działalności, mniejsze zasoby oraz niższą świadomość zagrożeń, są mniej przygotowani do skutecznego rozpoznawania i przeciwdziałania próbom nadużyć - napisano w raporcie.
Bariery w walce z oszustami
Wśród największych problemów wskazywanych przez branżę finansową znalazły się nadmierne regulacje oraz ograniczenia finansowe i technologiczne.
- W tegorocznym badaniu, po raz pierwszy, respondenci wskazali na istotne bariery w rozwoju przeciwdziałania oszustwom, podkreślając ograniczenia finansowe oraz regulacyjne. Choć rynek oferuje szeroki wachlarz rozwiązań opartych na nowoczesnych technologiach, ich wdrożenie często napotyka trudności związane z wysokimi kosztami i ograniczeniami prawnymi - barierami, których oszuści nie muszą pokonywać - powiedziała Katarzyna Łukasik-Gogol, ekspertka EY Polska.
- Wyraźnie widać, że grupy przestępcze stawiają na wszelkiego rodzaju ataki socjotechniczne, których celem jest wyłudzenie albo środków pieniężnych, albo danych i haseł umożliwiających zlecanie transakcji z rachunków ofiar - dodał Piotr Majewski, ekspert z Uniwersytetu WSB Merito i przewodniczący Rady Programowej Kongresu Antyfraudowego ZPF.
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!