Pachnąca lekcja recyklingu w Knurowie. Szkło za lawendę i… kocimiętkę
Mieszkańcy, uzbrojeni w torby i kartony pełne słoików i butelek, licznie przybyli na parking przy alei Lipowej w Knurowie, by wziąć udział w ogólnopolskiej kampanii „Szkło Must Go On”, organizowanej przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. oraz PreZero.
- W Polsce mamy ogromny problem z segregacją szklanych opakowań. Ponad połowa z nich nie trafia ponownie do recyklingu. Zostają w domach, w szafkach, w piwnicach – albo, co gorsza, lądują na trawnikach i w krzakach. Takimi akcjami chcemy pokazać, że każde szklane opakowanie może dostać drugie życie - tłumaczy Adam Gronau, inicjator kampanii.
Wielka zbiórka szkła przyciągnęła setki mieszkańców Knurowa i okolic, którzy cierpliwie ustawiali się w kolejce. Zasady były proste: wystarczyło przynieść co najmniej osiem szklanych butelek lub słoików, by w zamian otrzymać lawendę w doniczce lub kocimiętkę. Efekt? Ekologiczne porządki w spiżarniach, strychach i piwnicach oraz setki uśmiechniętych twarzy z roślinami w dłoniach.
Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Miasta Knurowa
- Knurów chce być i jest miastem ekologicznym. Dziś widać to najlepiej (...) Jako miasto wspieramy każdą inicjatywę, która buduje świadomość ekologiczną. Sami też stawiamy na zieleń – tworzymy parki, miejsca odpoczynku, edukujemy mieszkańców. Takie wydarzenia pokazują, że mieszkańcy chcą i potrafią działać z troską o planetę - mówił Wojciech Kołodziej, zastępca prezydenta Knurowa.
Gościem specjalnym wydarzenia był wokalista Mateusz Gędek, uczestnik The Voice Kids. Ambasador kampanii „Szkło Must Go On” z humorem i zaangażowaniem przepytywał uczestników o ich nawyki w segregacji szkła.
- Każdego roku generujemy tony szklanych odpadów i zbyt często nie trafiają one tam, gdzie trzeba – do zielonego pojemnika. Ta akcja to okazja, by przewietrzyć swoje piwnice, strychy, szafki, oddać szkło i w zamian dostać coś fajnego. Lawenda to naprawdę przyjemny prezent, ale najważniejsze jest to, że przy okazji robimy coś dobrego dla planety - przekonywał Gędek.
Wśród uczestników można było spotkać osoby w każdym wieku – od rodzin z dziećmi po seniorów. Agnieszka i Kasia, pracownice domu pomocy społecznej, przyszły ze swoim szkłem prosto po nocnej zmianie:
- Dowiedziałyśmy się o wydarzeniu od naszej podopiecznej. Ja mam ogródek, Kasia coś przed domem – lawenda idealnie się przyda. Szkło zbieramy na co dzień, więc to świetna okazja, by je oddać i zrobić coś pożytecznego. Takie akcje to strzał w dziesiątkę – prosimy o więcej!
Kampania „Szkło Must Go On” to wspólna lekcja odpowiedzialności – pachnąca lawendą, szczera i potrzebna. Wydarzenie w Knurowie to dowód na to, że edukacja ekologiczna nie musi być nudna. Wręcz przeciwnie - może pachnieć lawendą lub kocimiętką i dawać satysfakcję z troski o środowisko.