Paramount rusza po Warner Bros Discovery – Co na to Netflix?
W piątek Netflix wyszedł zwycięsko z trwającej kilka tygodni wojny ofertowej z Paramount i Comcast, zapewniając sobie umowę kapitałową o wartości 72 mld dolarów dotyczącą aktywów telewizyjnych, filmowych i streamingowych Warner Bros Discovery. Jednak najnowsza próba Paramount oznacza, że walka o Warner Bros i jego cenne aktywa HBO i DC Comics nie zakończy się szybko.
To odkrycie zmienia wszystko. Znaleziska z tureckich osiedli neolitycznych
Oferta Netflixa wiąże się z opłatą za zerwanie umowy w wysokości 5,8 mld dolarów i prawdopodobnie spotka się z surową kontrolą antymonopolową; prezydent USA Donald Trump zadał pytania dotyczące tej oferty w weekend. Oferta spotkała się już z ostrą krytyką ze strony ustawodawców z obu partii i związków zawodowych Hollywoodu, którzy obawiają się, że może ona doprowadzić do redukcji miejsc pracy, a także do wzrostu cen dla konsumentów.
Zwrot akcji
Jednak oferta Paramount może również spotkać się z pewną kontrolą. Połączenie Paramount i Warner Bros wzmocniłoby ich dominującą pozycję w branży filmowej, co niektórzy obawiają się, że może doprowadzić do utraty miejsc pracy w związku z szybką konsolidacją branży.
Agencja Reuters poinformowała już, powołując się na źródła zbliżone do sprawy, że Paramount podniósł w czwartek swoją ofertę do 30 dolarów za akcję za całą firmę, ale zarząd Warner Bros miał obawy dotyczące finansowania.
- Przejęcie Warner Bros Discovery jest dalekie od zakończenia. Netflix ma przewagę, ale przed metą czeka nas jeszcze wiele zwrotów akcji. Paramount będzie apelować do akcjonariuszy, organów regulacyjnych i polityków, aby spróbować powstrzymać Netflix. Walka może się przedłużyć - powiedział Ross Benes, starszy analityk Emarketer.
Paramount kontratakuje
Paramount złożył od września wiele ofert, aby stworzyć potęgę rozrywkową zdolną rzucić wyzwanie Netflixowi i gigantom technologicznym, takim jak Apple, które rozszerzyły swoją działalność na media, ale spotkały się z odmową.
Paramount pozostaje jednym z głównych studiów filmowych Hollywood, ale jego wyniki kasowe są nierówne, a sporadyczne sukcesy franczyzowe są równoważone przez okresy, w których jego oferta pozostaje w tyle za Disneyem, Universal i Warner Bros pod względem udziału w rynku amerykańskim.
Paramount wysłał list do Warner Bros, kwestionując proces sprzedaży i zarzucając firmie, że zrezygnowała z uczciwego procesu przetargowego i z góry wyznaczyła Netflixa jako zwycięzcę. Było to następstwem doniesień, że kierownictwo Warner Bros nazwało umowę z Netflixem "pewniakiem", jednocześnie negatywnie wypowiadając się o ofercie Paramountu.
Kto weźmie Warner Bros?
W poniedziałkowym wywiadzie dla CNBC dyrektor generalny Paramount, David Ellison, powiedział, że w przetargu istnieje "wrodzona stronniczość" wobec jego firmy. - Będziemy największym inwestorem w tej transakcji. Jesteśmy tu dzisiaj, ponieważ walczymy o naszych akcjonariuszy, a także o akcjonariuszy Warner Bros Discovery - powiedział Ellison w wywiadzie dla CNBC.
Niektórzy analitycy i eksperci branżowi uważają Paramount za najlepszego kandydata do przejęcia Warner Bros Discovery, biorąc pod uwagę zasobność kieszeni Ellisona - wspieranego przez swojego ojca, współzałożyciela Oracle i drugą najbogatszą osobę na świecie, Larry'ego Ellisona, który ma bliskie powiązania z administracją Trumpa.
Walka o dominację na rynku
Bloomberg News poinformował, że Trump spotkał się w połowie listopada z Tedem Sarandosem, współprezesem Netflix, i powiedział mu, że Warner Bros powinno sprzedać się oferentowi, który zaoferuje najwyższą cenę. Aby rozwiać obawy dotyczące naruszenia przepisów antymonopolowych, Sarandos powiedział, że transakcja przyniesie korzyści konsumentom, akcjonariuszom i talentom, dodając, że Netflix jest "bardzo pewny" procesu regulacyjnego.
Analitycy stwierdzili, że motywacją Netflixa jest zapewnienie sobie wyłącznej, długoterminowej kontroli nad wysokiej jakości własnością intelektualną oraz zmniejszenie zależności od zewnętrznych studiów w miarę rozszerzania działalności na gry, rozrywkę na żywo i szersze ekosystemy konsumenckie.
Dostęp do ogromnych zasobów własności intelektualnej WBD zapewniłby Netflixowi natychmiastową wiarygodność, zasięg odbiorców i potencjał merchandisingowy dla jego ambicji w zakresie gier, czyli obszaru, w którym Netflix wciąż buduje oryginalne treści i rozpoznawalność marki.
źr. Reuters, i.pl