Podkarpacka kolej z rekordami. Ponad 4,4 mln pasażerów w 2024 roku
Podczas sesji sejmiku województwa wicemarszałek Piotr Pilch poinformował, że w 2024 roku liczba pasażerów przekroczyła 4,4 mln. W bieżącym roku trend rosnący się utrzymuje - tylko w pierwszym półroczu pociągami podróżowało już 2,3 mln osób.
- Jest szansa, że 2025 rok zamkniemy jeszcze lepszym wynikiem - podkreślił Pilch.
Średnio każdego dnia na Podkarpaciu kursuje 171 pociągów. Największym zainteresowaniem wśród pasażerów cieszy się linia Rzeszów-Przemyśl, którą w 2024 r. wybrało ponad 2,1 mln osób.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna rośnie w siłę
Duży udział w sukcesie regionalnych przewozów ma Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna (PKA). W ubiegłym roku skorzystało z niej 1,3 mln osób, a tylko w pierwszej połowie 2025 r. już ponad 730 tys.
Pociągi PKA kursują w pięciu kierunkach z Rzeszowa - do Dębicy, Przeworska, Strzyżowa, Kolbuszowej oraz na lotnisko w Jasionce. W sumie oferują 116 połączeń dziennie.
Budowa PKA kosztowała ponad 840 mln zł, co pozwoliło na realizację kluczowych inwestycji: 13 nowych przystanków, zakup 10 szynobusów oraz modernizację istniejącej infrastruktury. Samorząd dysponuje obecnie flotą 49 pojazdów kolejowych, w tym 29 elektrycznych i 16 spalinowych.
Polregio pozostaje partnerem
Wicemarszałek poinformował również, że trwa procedura rozstrzygania przetargu na obsługę przewozów kolejowych w latach 2027-2031. Wpłynęła jedna oferta - od Polregio - na kwotę niespełna 900 mln zł, czyli mniej niż zakładano w budżecie.
Pytany o możliwość utworzenia samorządowej spółki kolejowej, Pilch rozwiał wątpliwości:
- Nie ma takich planów, będziemy kontynuować współpracę z Polregio.
Strategiczne inwestycje kolejowe na Podkarpaciu
Region intensywnie inwestuje w modernizację linii kolejowych. Jednym z największych projektów jest rewitalizacja trasy Jasło-Nowy Zagórz, której koszt szacuje się na około 2 mld zł. W ramach prac powstaną trzy tunele, trzy wiadukty, a 18 stacji i przystanków zostanie przebudowanych. Powstanie też sześć nowych przystanków.
Z uwagi na skalę inwestycji od grudnia 2025 roku część odcinków będzie wyłączona z ruchu. W tym czasie uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.
Kolejnym dużym przedsięwzięciem będzie modernizacja linii nr 68 Stalowa Wola-Przeworsk. Projekt obejmuje m.in. budowę nowego mostu na Wisłoku, a jego koszt to około 200 mln zł.
Dynamiczny wzrost liczby pasażerów i realizowane inwestycje pokazują, że kolej staje się jednym z filarów transportu publicznego na Podkarpaciu. Nowoczesny tabor, gęstsza siatka połączeń i infrastruktura dostosowana do potrzeb mieszkańców sprawiają, że transport kolejowy w regionie zyskuje na znaczeniu, stając się wygodną alternatywą wobec transportu drogowego.
Źródło: PAP