Podkrakowskie gminy zapłacą więcej miastu za transport publiczny
Sprawą zainteresował się radny Michał Ciechanowski i już 17 września 2025 roku poprzez Jakuba Kosek, przewodniczącego Rady Miasta Krakowa skierował zapytanie do prezydenta miasta. Odpowiedzi z upoważnienia prezydenta udzielił Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.
Za mało pieniędzy za kursy, gminy muszą dopłacić
Gminy ościenne, po terenie których jeżdżą autobusy linii aglomeracyjnych od lat dopłacają do kursów aglomeracyjnych. Wiceprezydent Kracik wskazuje, ze komunikacja aglomeracyjna działa na zasadzie porozumień międzygminnych miasta Krakowa i podkrakowskich samorządów w sprawie wspólnej realizacji zadań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.
Zmiany zasad finansowania funkcjonowania linii aglomeracyjnych są wynikiem prac prowadzonych na wniosek gmin przy udziale Stowarzyszenia Metropolia Krakowska. Celem tych prac jest ujednolicenie zasad odpłatności dla wszystkich gmin i przyjęcie wspólnego nowego modelu rozliczeń.
- W pierwszej kolejności wprowadzono spójne zasady finansowania komunikacji aglomeracyjnej przez gminy, przyjmując jako odpłatność 50 proc. kosztów pracy przewozowej linii aglomeracyjnych wyłącznie na terenie gmin (poza granicami Krakowa). Finansowanie całości pracy przewozowej linii aglomeracyjnych w granicach Miasta Krakowa przejęła Gmina Miejska Kraków. W związku z niewystarczającym poziomem pokrycia kosztów funkcjonowania linii aglomeracyjnych wpływami ze sprzedaży biletów, kolejnym krokiem jest stopniowe zwiększenie stopnia dopłat od gmin - informuje Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa w odpowiedzi na interpelację radnego.
Wysokość podwyżki już wyliczona. Będzie od stycznia
Wskazuje, że w sprawie wysokości tych dopłat wypracowane zostało rozwiązanie, które wejdzie w życie w przyszłym roku.
- Zgodnie z wypracowanym rozwiązaniem, od 1 stycznia 2026 r. planowane jest podniesienie odpłatności przez gminy z 50 proc. na 57,5 proc. kosztów pracy przewozowej na terenie gmin - informuje Kracik.
Z wyliczeń władz krakowskich wynika: "W zakresie dopłat gmin do komunikacji aglomeracyjnej wskazuję, że w II kwartale 2025 r. koszty funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej wyniosły ok. 60 mln zł, natomiast wielkość dotacji gmin we wskazanym okresie została określona na ok. 17,5 mln zł, co pokrywa ok. 29 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji aglomeracyjnej.