Kraków: Otwarcie nowego odcinka S7 wstrzymane przez policję
- Przed każdym udostępnieniem drogi do ruchu przedstawiciele Policji i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad sprawdzają sposób ustawienia oznakowania i pomalowania odpowiednich znaków. Skończyliśmy właśnie weryfikację odcinka S7 między węzłami Grębałów i Nowa Huta i niestety, ale konieczne są w tym zakresie poprawki i uzupełnienia - wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
To odkrycie zmienia wszystko. Znaleziska z tureckich osiedli neolitycznych
- Wezwaliśmy wykonawcę do jak najszybszego wprowadzenia poprawek, w tym uzupełnienia oznakowania pionowego i poziomego - dodaje Kacper Michna.
Ruch na nowym odcinku S7 między węzłami Grębałów i Nowa Huta ma zostać uruchomiony prawdopodobnie we wtorek (9 grudnia) po południu. - Będziemy informować o rozwoju sytuacji - zapewnia Kacper Michna.
Przypomnijmy, że początkowo otwarcie nowej drogi planowano na czwartek (4 grudnia). Później przeniesiono je na poniedziałek (8 grudnia) na rano. Kolejna zmiana była taka, że droga zostanie udostępniona w poniedziałek, ale o godz. 15. I ten termin nie został dotrzymany.
Ograniczenie prędkości do 60 km/h
Na planowanym do otwarcia odcinku, po jego otwarciu, początkowo ruch ma być poprowadzony jednym pasem w każdym kierunku. Będzie to przejazd w dalszym ciągu po placu budowy. Obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 60 km/h, w miejscach przejazdu między jezdniami ("przewiązki") do 40 km/h.
- Nie udostępnimy w całości obu jezdni. Na jezdni prowadzącej w kierunku Warszawy (w okolicy obecnego zjazdu na ul. Ujastek Mogilski) będą trwały ostatnie prace związane z położeniem nawierzchni. Po ułożeniu nawierzchni w tym miejscu przywrócimy wyjazd z trasy S7 na ul. Ujastek Mogilski. Nie będzie możliwości zjazdu z ul. Ujastek Mogilski na trasę S7. To rozwiązanie będzie utrzymane jeszcze przez kilka miesięcy - mówi Kacper Michna.
Północna obwodnica Krakowa
Przypomnijmy, że w grudniu ubiegłego roku oddano do użytkowania północną obwodnicę Krakowa oraz 13,3 km trasy S7 od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. W budowie jest 5-kilometrowy odcinek od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta, który ma domknąć autostradowy ring wokół Krakowa.
Na tym odcinku powstanie 29 obiektów - mostów, wiaduktów i estakad. Dla porównania, na 13,3 km S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice są "tylko" 34 takie obiekty.
Kiedy otwarcie węzła Mistrzejowice?
Skomplikowanie prac na tej trasie wiązało się też z przełożeniem instalacji wodnych, gazowych, teletechnicznych, kanalizacyjnych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych niskiego, średniego i wysokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami kolejowymi (przekracza je właśnie estakadą) i tramwajowymi (nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty dla pojazdów komunikacji miejskiej).
- W drugiej połowie 2026 roku planujemy otwarcie węzła Mistrzejowice i tym samym zamknięcie pełnego ringu IV obwodnicy - dodaje Kacper Michna.
Droga ekspresowa S7 Widoma - Kraków otrzymała 534 760 674,27 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420 700 000 zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek buduje konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.