Ponad 219 mln zł z KPO na modernizację kolei w największych aglomeracjach w Polsce
PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymały ponad 219,5 mln zł wsparcia z Krajowego Planu Odbudowy na dwa projekty infrastrukturalne. Środki posłużą do modernizacji systemu informacji pasażerskiej na stacjach aglomeracji warszawskiej oraz rewitalizacji odcinka linii kolejowej Warszawa - Kraków. Inwestycje mają zwiększyć przepustowość, bezpieczeństwo i dostępność kolei. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, prace obejmą m.in. remont torów, modernizację peronów i budowę nowego oświetlenia. Zakończenie wszystkich robót zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Adobe Stock
Barbara Wesoła
Inwestycje w aglomeracji warszawskiej
Pierwszy projekt obejmuje modernizację peronów oraz zabudowę systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego na stacjach i przystankach osobowych zlokalizowanych na 9 liniach kolejowych aglomeracji warszawskiej. Urządzenia pojawią się w takich lokalizacjach jak: Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Zielonka, Tłuszcz, Piaseczno, Warszawa Lotnisko Chopina czy Ząbki.
Zakres prac obejmuje:
- elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, system nagłośnienia i monitoring,
- przebudowę dwóch peronów przystanku Ursus Północny,
- remont dwóch wiaduktów na linii nr 3,
- wymianę bramek sieci trakcyjnej,
- remont peronu i dojść na stacji Radzymin.
"Nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Modernizacja linii między Tunel a Krakowem
Drugi projekt obejmuje rewitalizację 50-kilometrowego odcinka linii nr 8 pomiędzy Tunel a Krakowem. Zakres robót to m.in. remont nawierzchni torowej, przebudowa peronów oraz poprawa dostępu do infrastruktury dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach zadania zaplanowano:
- budowę dwóch nowych peronów na stacjach Miechów i Zastów,
- przebudowę czterech peronów (Smroków, Kraków Batowice, Kraków Główny),
- modernizację sześciu przejazdów kolejowo-drogowych,
- wymianę 22 rozjazdów i 4 skrzyżowań torów,
- odcinkową wymianę sieci trakcyjnej,
- montaż wiat, ławek, tablic informacyjnych i energooszczędnego oświetlenia.
Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2026 roku.