WAŻNE
TERAZ

Sondaż o rządach Tuska. Polacy wydali werdykt

Gdynia: Port z nową obrotnicą. Największe statki już mogą wpływać

Port Gdynia oddał do eksploatacji nową obrotnicę nr 2 o średnicy 480 metrów, pozwalającą na obsługę statków do 400 metrów długości. Umożliwia wpłynięcie do portu największych statków jakie wpływają na Bałtyk.
Jacek Klein

Nowa obrotnica nr 2 w Porcie Gdynia została oficjalnie oddana do eksploatacji. Jest to jedno z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych ostatnich lat, które znacząco zwiększa możliwości operacyjne portu i przygotowuje go na przyjmowanie największych jednostek zawijających na Bałtyk.

Przebudowana obrotnica, zlokalizowana w rejonie Basenu IX, osiąga średnicę 480 metrów, tworząc pełen akwen nawigacyjny, który umożliwia bezpieczne manewrowanie statków o długości do 400 metrów. Zakończenie prac zamyka wieloletni etap przebudowy układu nawigacyjnego portu.

Było tuż przed 1:00. Taki widok w Warszawie. "Chwiał się na nogach"

Obrotnica nr 2 została zrealizowana w ramach zadania inwestycyjnego "Pogłębienie Toru Podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia" - w etapach I i III, a także projektu "Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia" - w etapach II-III.

W latach 2022-2023 wykonano szeroko zakrojone roboty czerpalne, obejmujące wszystkie akweny portu, które pogłębiono do rzędnej -15,9 metra. Kontynuacja prac była możliwa po kolejnych robotach hydrotechnicznych, w tym po relokacji doku pływającego PGZ Stoczni Wojennej w kwietniu 2025 roku do nowo wybudowanej wnęki dokowej. Przeniesienie doku otworzyło drogę do wykonania ostatniego etapu robót czerpalnych bezpośrednio pod jego poprzednią lokalizacją, co pozwoliło na uzyskanie pełnych parametrów obrotnicy.

Nowe możliwości

Nowa obrotnica nie tylko zwiększa przepustowość portu, lecz także wprowadza nowy standard precyzji i bezpieczeństwa nawigacji. Nad ruchem jednostek czuwa wdrożony system RTK (Real-Time Kinematic), który pozwala na niezwykle dokładne pozycjonowanie statków w czasie rzeczywistym, podnosząc bezpieczeństwo manewrów i umożliwiając precyzyjne prowadzenie największych jednostek w warunkach ograniczonego akwenu portowego. Dzięki zakończonej inwestycji Port Gdynia jest  przygotowany do przyjmowania największych statków na świecie.

Modernizacja obrotnicy wpisuje się w szerszy program unowocześniania infrastruktury portowej, obejmujący pogłębianie toru podejściowego, przebudowę nabrzeży oraz dostosowywanie portu do obsługi statków oceanicznych nowej generacji. Jest to kolejny krok w realizacji strategii rozwoju, w której kluczowe znaczenie mają bezpieczeństwo, efektywność i zwiększenie konkurencyjności portu na rynku międzynarodowym.

Kiedy Port Zewnętrzny?

Nie wiadomo. Projekt jest przekładany w czasie, z różnych względów. Koncepcyjnych, finansowych, decyzyjnych. Nie ma wyłonionego inwestora w formule PPP. Niedawno Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA na wniosek jednego z oferentów, wyznaczył nowy termin składania ofert w postępowaniu na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego, do 30 czerwca 2026 r. Decyzja ta została podjęta w związku z wprowadzonymi do dokumentacji postępowania zmianami, które wymagają od uczestników dodatkowego czasu na dostosowanie przygotowywanych propozycji. Zmiany zostały wprowadzone jako aktualizacja zainicjowana kilkudziesięcioma formalnymi pytaniami kierowanymi do ZMPG przez potencjalnych wykonawców.

Obok postępowania na budowę Portu Zewnętrznego, Port Gdynia realizuje prace przygotowawcze związane z uruchomieniem inwestycji. Obejmują one m.in.: badania środowiskowe, w tym inwentaryzację przyrodniczą, uzyskanie decyzji środowiskowej i pierwszej decyzji lokalizacyjnej, badania geologiczne wraz z opracowaniem dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, zapewnienie finansowania budowy falochronów i zawarcie kontraktu z ich wykonawcą.

Na ten rok zaplanowano finalizację projektu budowlanego falochronów i uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie budowy falochronów, opracowanie projektu budowlanego połączenia drogowego do Portu Zewnętrznego, opracowanie koncepcji dowiązania do infrastruktury kolejowej.

Wybrane dla Ciebie
Rogalin: Odkryj Pałac Raczyńskich, atrakcję Wielkopolski
Rogalin: Odkryj Pałac Raczyńskich, atrakcję Wielkopolski
Bydgoszcz: Rozbudowa osiedla Nowy Port w Śródmieściu
Bydgoszcz: Rozbudowa osiedla Nowy Port w Śródmieściu
Mielec: Pijany wrzucił petardę do śmietnika! Później zaatakował kobietę
Mielec: Pijany wrzucił petardę do śmietnika! Później zaatakował kobietę
Total War: Warhammer 40K staje się rzeczywistością
Total War: Warhammer 40K staje się rzeczywistością
Ace Combat 8 powraca. Świeży materiał z TGA 2025
Ace Combat 8 powraca. Świeży materiał z TGA 2025
Chrzanów: Gotowa sygnalizacja wciąż nieczynna
Chrzanów: Gotowa sygnalizacja wciąż nieczynna
Ćwikła, sos, ogórki. Bez chrzanu to niemożliwe
Ćwikła, sos, ogórki. Bez chrzanu to niemożliwe
Goleniów: 3 mandaty i 20 pkt dla kierowcy za drift
Goleniów: 3 mandaty i 20 pkt dla kierowcy za drift
Piła: Jarmark świąteczny rozświetla miasto. Koncerty, atrakcje i Orszak św. Mikołaja
Piła: Jarmark świąteczny rozświetla miasto. Koncerty, atrakcje i Orszak św. Mikołaja
Ciemna czekolada może spowolnić starzenie
Ciemna czekolada może spowolnić starzenie
Marki: Wypadek na Piłsudskiego, motocyklista ciężko ranny
Marki: Wypadek na Piłsudskiego, motocyklista ciężko ranny
Odwodnienie nasila stres i związane z nim problemy zdrowotne
Odwodnienie nasila stres i związane z nim problemy zdrowotne
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥