Port w Łebie przejdzie modernizację. Będzie dostępniejszy i bezpieczniejszy
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na realizację zadania pn. „Przebudowa wejścia do portu w Łebie”, które jest częścią projektu „Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Łebie”. Inwestycja, współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, opiewa na kwotę około 132 milionów złotych brutto i ma zostać zrealizowana do sierpnia 2026 roku.
– Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym co istotne również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zakres przebudowy
Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, przebudowa wejścia do Portu w Łebie obejmie m.in. budowę nowego, wschodniego falochronu wyspowego o długości około 260 metrów, przedłużenie falochronu zachodniego o długości około 91 metrów oraz ostrogi po stronie zachodniej. Powstaną również nowe osadniki, tor podejściowy o szerokości 40 metrów i obrotnica o średnicy 160 metrów. Zainstalowane zostanie również nowoczesne oznakowanie nawigacyjne całego akwenu.
– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy trzy obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń DORACO i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – podkreśliła Angelika Cieślowska, prezes Korporacji Budowlanej DORACO, która wykona roboty w porcie w Łebie. – Zbudowaliśmy zasoby ludzkie i technologiczne, które realizują naszą strategię obecności w projektach offshore, a przebudowa wejścia do Portu w Łebie to kolejny z nich.
Bezpieczeństwo i ochrona środowiska
W ramach przygotowania do prac budowlanych, wszystkie obiekty ferromagnetyczne – zwłaszcza potencjalnie niebezpieczne pozostałości wojskowe – zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie prowadzona pod nadzorem archeologicznym i zgodnie z decyzją środowiskową oraz najwyższymi standardami ochrony środowiska.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” DORACO opracuje wszystkie niezbędne projekty i dokumentację. Umowa obejmuje również przygotowanie koncepcji drugiego etapu przebudowy portu, w tym rozbudowę portu zewnętrznego z przedłużonym falochronem wschodnim połączonym z lądem.
Dodatkowe prace modernizacyjne
W ramach tego samego projektu Urząd Morski w Gdyni prowadzi również remont nabrzeża Maltańskiego oraz pirsu wewnątrz portu o łącznej długości około 140 metrów. Umowa na te prace, o wartości ponad 5 milionów złotych, została podpisana z firmą ERBUD w marcu 2025 roku. Planowane zakończenie prac to pierwszy kwartał 2026 roku, a obecne zaawansowanie robót wynosi ok. 15 procent – trwają m.in. prace rozbiórkowe.
Zmodernizowane nabrzeże i pirs pozwolą na skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych.
- Budowane są nabrzeża do serwisowania offshore i falochrony, które sprawią, że ten port będzie jeszcze bezpieczniejszy – powiedział Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej obecny podczas uroczystego podpisania umowy, stwierdzając, że „daje to nadzieję, że Łeba będzie piękniejsza i przyciągnie pracowników, jak i nowych mieszkańców”.
Z kolei Agnieszka Derba, burmistrz Łeby powiedziała, iż „tak dużej inwestycji w Łebie jeszcze nie było. - Jest to dla nas duża możliwość rozwoju, możliwość nowej gałęzi gospodarki. Łeba słynęła zawsze z tego, że był to port rybacki i mamy też nadzieję, że dzięki właśnie tej modernizacji portu rybołówstwo w pewnym stopniu się reaktywuje. Port zostanie zmodernizowany i przeznaczony do tego, aby bazy serwisowe mogły funkcjonować i działać przez kolejne lata – dodała na zakończenie.