Powiat Wrocławski: Koniec jazdy między dziurami. Ważna droga przejdzie generalny remont

Remont niewiele ponad dwóch kilometrów drogi wojewódzkiej nr 347 między Sośnicą a Sadkówkiem może realnie zmienić komfort i bezpieczeństwo jazdy w południowo-zachodniej części powiatu wrocławskiego. Za niespełna 4 mln zł zostanie przebudowana zniszczona nawierzchnia, chodniki, zatoki autobusowe i system odwodnienia oraz wybudowany nowy przepust. Prace mają zakończyć się do października 2026 r., a na czas robót ruch będzie utrzymany w systemie wahadłowym.
Piotr Szymański

Kluczowy odcinek DW 347 do generalnego remontu

13 października 2025 r. Berger Bau podpisał z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei we Wrocławiu umowę na remont drogi wojewódzkiej nr 347 na odcinku Sośnica - Sadkówek. Wartość kontraktu wynosi 3 989 559,02 zł brutto, a termin zakończenia robót wyznaczono na 13 października 2026 r.

Najdroższa kawa świata. Na filiżankę trzeba wydać pensję

Zakres inwestycji obejmuje fragment od kilometra 1+630 do 3+750, czyli od skrzyżowania DW 347 z drogą 346 w Sośnicy do końca zabudowy Sadkówka. To ważny dojazd dla mieszkańców gminy Kąty Wrocławskie do dróg krajowych i autostrady A4. Dziś jezdnia o szerokości 6,0-6,5 m jest w złym stanie technicznym - z licznymi spękaniami, koleinami, ubytkami w warstwach bitumicznych i zamulonymi przepustami pod zjazdami.

Nowa konstrukcja nawierzchni, chodniki i zatoki autobusowe

Modernizacja drogi ma poprawić nośność i trwałość konstrukcji, a także dostosować parametry odcinka do aktualnych wymogów technicznych. Chodzi zarówno o samą jezdnię, jak i o elementy towarzyszące - zjazdy, skrzyżowania, chodniki oraz zatoki autobusowe obsługujące ruch lokalny.

- W ramach zadania przeprowadzimy kompleksowe roboty drogowe, odwodnieniowe i bezpieczeństwa ruchu. Przewidziano rozbiórkę istniejących warstw bitumicznych oraz wykonanie nowych konstrukcji jezdni. Odtworzone zostaną również chodniki z kostki betonowej, krawężniki i obrzeża, a wszystkie zjazdy i skrzyżowania zyskają nową konstrukcję nawierzchni. Modernizacji ulegną także zatoki autobusowe - mówi Grzegorz Serafin, Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w firmie Berger Bau.

Dla użytkowników oznacza to nie tylko gładszą i bardziej równą nawierzchnię, ale też uporządkowane krawędzie jezdni, bezpieczniejsze dojścia do przystanków i poprawę obsługi ruchu zbiorowego. Z perspektywy zarządcy drogi kluczowe jest wydłużenie trwałości konstrukcji oraz ograniczenie kosztów przyszłych napraw bieżących.

Odwodnienie pod kontrolą: inwestycja w trwałość nawierzchni

Jednym z najbardziej newralgicznych elementów każdej modernizacji drogi jest system odwodnienia. Niewłaściwe odprowadzanie wody opadowej i roztopowej przyspiesza degradację konstrukcji nawierzchni, powoduje powstawanie kolein, spękań i lokalnych podmyć, a zimą zwiększa ryzyko gołoledzi.

W projekcie DW 347 przewidziano kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodnej. Obejmie ono oczyszczenie i pogłębienie rowów przydrożnych, wymianę wpustów ulicznych i przykanalików oraz montaż korytek ściekowych w miejscach szczególnie narażonych na spływ powierzchniowy. Dzięki temu woda ma być szybko odprowadzana poza konstrukcję drogi, co przełoży się na jej trwałość i bezpieczeństwo użytkowników.

Nowe oznakowanie i doświetlenie przejść dla pieszych

Modernizacja DW 347 to nie tylko nowa nawierzchnia, ale także poprawa organizacji i bezpieczeństwa ruchu. Projekt zakłada odświeżenie i dostosowanie oznakowania poziomego i pionowego oraz wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń tam, gdzie natężenie ruchu i konfiguracja drogi tego wymagają.

- W zakresie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego firma wykona nowe oznakowanie pionowe i poziome, zamontuje barierki ochronne oraz słupki hektometrowe. Wykonane zostanie również doświetlenie przejść dla pieszych za pomocą lamp hybrydowych zasilanych energią słoneczną i wiatrową, wyposażonych w czujniki uruchamiające oświetlenie po wykryciu pieszego - dodaje Grzegorz Serafin.

Zastosowanie lamp hybrydowych pozwala ograniczyć zużycie energii z sieci i uniezależnić działanie oświetlenia od ewentualnych przerw w dostawach prądu. Detekcja pieszych zwiększa natomiast bezpieczeństwo na przejściach, zwłaszcza w godzinach wieczornych i przy trudnych warunkach pogodowych.

Stary przepust do rozbiórki, nowy obiekt na lata

Integralną częścią inwestycji jest rozbiórka i budowa nowego przepustu drogowego w km 2+947 w Sadkówku. Istniejący obiekt o konstrukcji kamiennej ze sklepieniem ceglanym jest w złym stanie technicznym - w spoinach pomiędzy ciosami kamiennymi występują spękania i ubytki, a sklepienie wykazuje przecieki i wykwity.

Nowy przepust ma zapewnić bezpieczny przejazd oraz trwałe zabezpieczenie przepływu wód pod drogą.

- Realizacja nowego obiektu obejmuje pełne odtworzenie infrastruktury drogowej na dojazdach. Wykonane zostaną roboty rozbiórkowe, przygotowawcze oraz budowlane, w tym wycinka i karczowanie drzew i krzewów, wykonanie nowego przepustu z fundamentem, montażem przewodu, zasypkami, podbudową, warstwami konstrukcyjnymi jezdni i umocnieniem skarp. Całość prac zakończy się montażem nowych barier ochronnych, co pozwoli na przywrócenie pełnej funkcjonalności obiektu i trwałe zabezpieczenie przepływu wód w rejonie inwestycji - wyjaśnia Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w Berger Bau.

Dla użytkowników drogi oznacza to eliminację potencjalnego "wąskiego gardła" oraz ryzyk związanych z eksploatacją obiektu w złym stanie technicznym - zarówno pod kątem nośności, jak i bezpieczeństwa w sytuacjach intensywnych opadów.

Etapowanie robót i ruch wahadłowy zamiast zamknięcia trasy

Prace terenowe mają rozpocząć się na przełomie listopada i grudnia 2025 r., po zatwierdzeniu projektu czasowej organizacji ruchu. Modernizacja będzie prowadzona etapami przy utrzymaniu przejezdności - zaplanowano ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.

Taki model realizacji pozwala ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców i kierowców, którzy na co dzień korzystają z DW 347 jako ważnego dojazdu do dróg wyższych klas. Jednocześnie wymaga precyzyjnej koordynacji robót, zwłaszcza w sytuacji, gdy przy utrudnieniach na alternatywnej trasie - autostradzie A4 - część ruchu może przenosić się na drogę wojewódzką.

- Zakładamy, że całość robót drogowych i mostowych zostanie zakończona w październiku 2026 roku. Najbardziej wymagającym etapem przedsięwzięcia będzie prowadzenie prac w warunkach wzmożonego ruchu samochodowego, szczególnie w sytuacjach, gdy na trasie alternatywnej - autostradzie A4 - wystąpią utrudnienia. Dlatego kluczową rolę odegra tu precyzyjna koordynacja robót oraz zapewnienie pełnego bezpieczeństwa zarówno dla pracowników budowy, jak i kierowców - wskazuje Grzegorz Serafin.

Po zakończeniu inwestycji odcinek Sośnica - Sadkówek ma oferować standard odpowiadający aktualnym wymaganiom technicznym i bezpieczeństwa, stając się ważnym, nowoczesnym ogniwem lokalnego układu drogowego.

Wybrane dla Ciebie
Piła: Charytatywny Maraton Salsation i Zumby dla Szymka Lipińskiego
Piła: Charytatywny Maraton Salsation i Zumby dla Szymka Lipińskiego
Malbork: Akademia dla honorowych dawców krwi. Pomagają ratować życie
Malbork: Akademia dla honorowych dawców krwi. Pomagają ratować życie
Toruń: Piernikowe świętowanie! Festiwal Toruńskiej Katarzynki
Toruń: Piernikowe świętowanie! Festiwal Toruńskiej Katarzynki
Warszawa: Festiwal Kawy pełen aromatów i smaków. Wyjątkowe wydarzenie
Warszawa: Festiwal Kawy pełen aromatów i smaków. Wyjątkowe wydarzenie
Jasło: Śnieżny kataklizm w regionie. Miasto wygląda bajkowo, ale nie wszystkich to cieszy
Jasło: Śnieżny kataklizm w regionie. Miasto wygląda bajkowo, ale nie wszystkich to cieszy
Byszew: 80 lat tradycji, edukacji i wspomnień. Wielki zjazd absolwentów Szkoły Podstawowej
Byszew: 80 lat tradycji, edukacji i wspomnień. Wielki zjazd absolwentów Szkoły Podstawowej
Kunice: Ostatnia droga druha Wojciecha Mastalerka, zmarł w wieku 68 lat
Kunice: Ostatnia droga druha Wojciecha Mastalerka, zmarł w wieku 68 lat
Zamiokulkas – niezniszczalna roślina dla zapracowanych
Zamiokulkas – niezniszczalna roślina dla zapracowanych
Inowrocław: Jarmark Bożonarodzeniowy. Animacje, warsztaty i rękodzieło
Inowrocław: Jarmark Bożonarodzeniowy. Animacje, warsztaty i rękodzieło
Radom: Halowy Zlot Dmuchańców w Hali Sportowej AGA. Dmuchane zamki, zjeżdżalnie, tory przeszkód i place zabaw
Radom: Halowy Zlot Dmuchańców w Hali Sportowej AGA. Dmuchane zamki, zjeżdżalnie, tory przeszkód i place zabaw
Kielce: Klubowy Puchar Europy Karate odbywa się w mieście. Rywalizuje prawie 300 zawodników z 50 krajów
Kielce: Klubowy Puchar Europy Karate odbywa się w mieście. Rywalizuje prawie 300 zawodników z 50 krajów
Kalisz: Targi Terrarystyczne w OSRiR. Gatunki z różnych rejonów świata
Kalisz: Targi Terrarystyczne w OSRiR. Gatunki z różnych rejonów świata