Rypina: Mieszkańcy nie zgadzają się z planem nowej drogi. Projekt obwodnicy zagrożeniem dla turystyki?
Trasa nr 502 z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny, ważna dla ruchu turystycznego, ma co najmniej jedno, szczególnie „wąskie gardło”. Chodzi o zabytkowe mosty zwodzone na rzekach Szkarpawa i Wisła Królewiecka. Nośność tych przepraw jest ograniczona, obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, obiekty muszą też przechodzić regularne modernizacje.
Wąskie gardło
Dodatkowo przeprawy w sezonie letnim są regularnie otwierane, by umożliwić ruch jednostek pływających. Tymczasem to właśnie ta trasa jest szczególnie obciążona ruchem pojazdów w sezonie letnim (łączy trasę S7 w okolicach Nowego Dworu Gdańskiego z miejscowościami turystycznymi Mierzei Wiślanej). Zwłaszcza w czasie letnich weekendów tworzą się na niej wielokilometrowe korki.
Dwa warianty do wyboru
Zarządzający trasą Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku przygotowuje inwestycję, która miałaby rozwiązać ten problem.
Od ponad roku projektanci przygotowywali warianty nowego odcinka trasy nr 502 omijającego Rybinę i zabytkowe mosty. Przygotowano początkowo trzy warianty tzw. obwodnicy Rybiny – jeden, omijający wieś po jej zachodniej stronie. To najdłuższy odcinek, z nowym mostem na rzece Szkarpawa. Dwa kolejne zakładają budowę nowego odcinka trasy po stronie wschodniej miejscowości – oba krótsze, jednak z dwoma mostami, na Szkarpawie i Wiśle Królewieckiej.
Ostatecznie na tym etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (tzw. STEŚ 1) pod rozwagę brane są dwa warianty po stronie wschodniej – krótszy przebiegający bliżej miejscowości i dłuższy, oddalony bardziej od Rybiny. Dodajmy, w większości plan zakłada przebieg od odcinków polami.
Nowy odcinek miałby sprawić, że przejazd będzie szybszy i płynniejszy. Droga miałaby mieć dwie jezdnie, a dopuszczalna prędkość miałaby wynosić do 100 km//h.
Kontrowersje - mówią, że trasa oszpeci krajobraz
Plany te wzbudzają jednak kontrowersje. Po spotkaniu informacyjnym z mieszkańcami miejscowości powstał Komitet ds. Zachowania Krajobrazu Kulturowego Rybiny i Sprzeciwu wobec powstania tzw. Obwodnicy Rybiny (utworzono go przy regionalnej organizacji pozarządowej – Klubie Nowodworskim). Jego przedstawiciele wskazują na konieczność przeprowadzenia „prawdziwych” konsultacji społecznych w sprawie planów inwestycji – dotychczasowe działania informacyjne w tej sprawie uważają za niewystarczające.
Przede wszystkim jednak chcą anulowania obecnych opracowań i powrót do etapu analizy odpowiedniego miejsca przebiegu trasy oraz dyskusji z ekspertami m.in. w sprawach dziedzictwa kulturowego.
Jednym z argumentów przeciw obecnym wariantom trasy są bowiem zagrożenia dla lokalnej turystyki. Zdaniem Katarzyny Sochy, reprezentującej Komitet, inwestycja „oszpeci” obszar krajobrazowy o wyjątkowej wartości historycznej i kulturowej, w tym pobliski zespół mostów zwodzonych. Wskazują także, że okolica potencjalnej budowy znajduje się na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Rzek Szkarpawy i Tugi.
Jak wskazuje Katarzyna Socha, przebieg nowego odcinka trasy 502 omijający Rybinę zaszkodzi obiektom agroturystycznym i pensjonatom położonym w miejscowości. Miałby również wstrzymać rozwój szlaku wodnego Pętla Żuławska – nowe mosty miałyby ograniczać przepustowość Szkarpawy i Wisły Królewieckiej. Jednocześnie warianty przygotowane przez projektantów nie rozwiązywałyby problemów komunikacyjnych. Zdaniem Katarzyny Sochy, koszty inwestycji względem wywołanych szkód byłyby nieproporcjonalne do korzyści.
O postulaty Komitetu pytaliśmy w ZDW. Czekamy na odpowiedzi. Zarząd podkreśla jednak, że jest to bardzo wczesny etap przygotowania planów. STEŚ poprzedza dopiero etap właściwego planowania inwestycji.