Rzeszów: Program STOP SMOG. Można składać wnioski o dofinansowanie
STOP SMOG to ogólnopolski program realizowany przy współudziale Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz gmin, mający na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza z domowych źródeł ciepła. W Rzeszowie obejmie on kompleksową modernizację energetyczną 27 budynków. W ramach projektu będzie można wymienić tzw. „kopciuchy” na pompy ciepła, zamontować instalacje odnawialnych źródeł energii oraz przeprowadzić termomodernizację, w tym ocieplenie budynków, wymianę okien i drzwi.
Średni koszt modernizacji jednego budynku nie może przekroczyć 104 155 zł. Całość tej kwoty pokrywają instytucje publiczne Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska oraz Miasto Rzeszów.
Program skierowany jest wyłącznie do osób spełniających określone kryteria dochodowe, co ma zapewnić wsparcie tym mieszkańców, którzy bez wsparcia nie byliby w stanie przeprowadzić takich inwestycji. Dochód na osobę nie może przekraczać 175 proc. najniższej emerytury (dla jednoosobowych gospodarstw) lub 125 proc. (dla wieloosobowych).
Wiceprezydent Rzeszowa Krzysztof Stańko podkreśla, że działania miasta są wieloetapowe i konsekwentne.
- Rzeszów od kilku lat jest liderem, jeśli chodzi o dbałość o czyste powietrze. Trzy lata temu uruchomiliśmy jeden z największych zespołów czujników jakości powietrza, aby dostarczyć informacji mieszkańcom, jakim powietrzem oddychają. Zaraz za tym idą kolejne działania. Jesteśmy aktywnym uczestnikiem programu Czyste Powietrze, a teraz wchodzimy w nowy etap – STOP SMOG. 27 mieszkańców będzie mogło wymienić całą swoją infrastrukturę energetyczną. Wszystko zostanie sfinansowane ze środków publicznych. Kluczowe jest kryterium dochodowe – chcemy dotrzeć z pomocą do tych, którzy faktycznie jej potrzebują i sami nie mogliby pozwolić sobie na takie inwestycje -mówi wiceprezydent Krzysztof Stańko.
Władze miasta apelują do mieszkańców spełniających kryteria programu, by nie zwlekali ze złożeniem wniosków. To szansa na bezpłatną modernizację domów i realne wsparcie w walce ze smogiem jednym z największych zagrożeń cywilizacyjnych naszych czasów.
Nabór wniosków rozpoczyna się 21 lipca i potrwa do 8 sierpnia. Wnioski można składać osobiście w Wydziale Inwestycji przy ul. Grunwaldzkiej 38 w środy w godz. 13–17 oraz w piątki w godz. 9–13. Lista wymaganych dokumentów obejmuje m.in. wniosek o pomoc, zaświadczenia o dochodach, dokumenty potwierdzające prawo własności oraz ankietę dotyczącą kosztów utrzymania nieruchomości.
Szczegółowe informacje na temat programu STOP SMOG znajdują się na stronie https://eko.erzeszow.pl/pl/15- informacje/192-stopsmog.html, pod numerem telefonu +48 733 009 726 (pon.-pt. 7.30-15.30) oraz e-mailem: j.mista@ascalor.pl.
Władze miasta apelują do mieszkańców spełniających kryteria programu, by nie zwlekali ze złożeniem wniosków. To szansa na bezpłatną modernizację domów i realne wsparcie w walce ze smogiem jednym z największych zagrożeń cywilizacyjnych naszych czasów.