S1 z Bielska-Białej do Dankowic powinna być gotowa do końca roku
- Część drogi ekspresowej S1 do Dankowic zostanie oddana do ruchu pod koniec tego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który planujemy w tym roku oddać do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.) - informował o stanie zaawansowania prac tego odcinka katowicki Oddział GGDKiA przed kilkoma dniami, kiedy to udostępniony do ruchu został 10-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze oraz ponad 4-kilometrowy odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 (od węzła Oświęcim do ronda w Pławach).
Na ten moment na odcinku Bielsko-Biała - Dankowice zaawansowanie prac projektowych wynosi 100 procent, robót przygotowawczych ponad 94 proc., robót drogowych 84 proc., a robót inżynieryjnych przeszło 98 proc.
Liczby liczbami, ale jak wygląda inwestycja na początku maja najlepiej widać na zamieszczonych przez GDDKiA zdjęciach z lotu ptaka.
Ważna droga dla całej południowej Polski
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S1 to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w województwie śląskim. To droga bardzo ważna dla wszystkich jadących w kierunku południowym do granicy w Zwardoniu. Drogowy kręgosłup województwa śląskiego, który łączy się z autostradą A1 na węźle w Pyrzowicach.
- Odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S1, który jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI (zgodnie z wykazem sieci europejskiej TEN-T) łączącego kraje nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Na terenie Polski w VI korytarzu przebiega między innymi trasa drogowa: autostrada A1 - droga ekspresowa S1 (na odcinku Bielsko-Biała - Zwardoń do 04.08.2016 r. funkcjonująca jako S69). Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA dodaje, że budowa drogi ekspresowej ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Bardzo ważne 12 kilometrów drogi ekspresowej S1
Koszt inwestycji: prawie 600 mln zł
Wykonawcą odcinka S1 Dankowice - Suchy Potok o długości 12 km jest konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu to 586,7 mln złotych.