Santok: Most do rozbiórki. Najpierw powstanie tymczasowa przeprawa
Most w Santoku, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158, od lat jest w złym stanie technicznym. Obowiązują tam ograniczenia dla ciężarówek i ruch wahadłowy. Już w 2022 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze zapowiedział rozbiórkę starego obiektu i budowę nowej przeprawy.
Natomiast w czerwcu 2025 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze ogłosił przetarg na „rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w miejscowości Santok w ciągu drogi wojewódzkiej nr 158”. Do postępowania zgłosiło się 12 firm z całej Polski. Najtańszą ofertę złożył Mostostal Kielce S.A. na kwotę 38 553 667,85 zł.
W lipcu projekt otrzymał 44 mln zł dofinansowania - 38,5 mln zł z Funduszy Europejskich oraz 5,5 mln zł z budżetu państwa. Pozostałe środki pokryje budżet województwa.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze poinformował o rozstrzygnięciu przetargu. Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez Mostostal Kielce S.A. Firma zbuduje nowy most za 38 553 667,89 zł brutto. Wykonawca zaoferował również gwarancję jakości na 84 miesiące.
Pierwsze prace ruszą jeszcze jesienią 2025 roku. Zgodnie z umową firma Mostostal Kielce będzie miała dokładnie 24 miesiące od podpisania umowy na zrealizowanie całej inwestycji. To oznacza, że wszystko powinno być gotowe we wrześniu 2027 roku.
Na początek rozpocznie się budowa mostu tymczasowego, który przejmie cały ruch na czas prowadzenia prac. Przeprawa powstanie po zachodniej stronie istniejącego mostu. Ruch samochodowy będzie odbywał się wahadłowo, a piesi będą mieli do dyspozycji chodnik o szerokości 1,5 metra.
Dopiero po uruchomieniu tymczasowej przeprawy możliwe będzie rozebranie starego mostu i rozpoczęcie prac przy nowej konstrukcji.
Co zostanie zrobione w ramach inwestycji?
Zakres robót obejmuje rozbiórkę starego mostu, budowę mostu tymczasowego na czas prowadzonych prac, a następnie budowę nowego mostu łukowego. Przeprawa będzie spełniała wojskowe normy NATO. Do tego dochodzi przebudowa niemal 500 metrów drogi wojewódzkiej nr 158. Prace obejmują także zatokę autobusową, miejsca postojowe, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i przejazd gospodarczy.
Główna konstrukcja nowego mostu to jednoprzęsłowy łuk ze stalowymi belkami, pomostem z betonu i wieszakami. Całość oparta będzie na mikropalach bezwibracyjnych, z dodatkowym wzmocnieniem gruntu pod dojazdami.
Most będzie dostosowany do I klasy obciążeń oraz zgodny z normami STANAG 2021. W dokumentacji przewidziano także mury oporowe, odwodnienie, kanały kablowe i systemy dylatacyjne. Prace mają być prowadzone z użyciem barki i dźwigów.