Słupsk: Roboty na stacji kolejowej. Peron trzeci i układ torów towarowych prawie gotowy
Osoby korzystające z komunikacji kolejowej lub przechodzące przez słupską stację zauważyły zapewne, że zmienił się układ przejścia z peronów z kierunku nowego dworca autobusowego. To dlatego, gdyż ekipy remontowe przystąpiły do wymiany torowisk pomiędzy peronami a wiaduktem nad ulicą Szczecińską, który jest również w przebudowie.
Jak informuje spółka PKP Polskiej Linie Kolejowe, która jest inwestorem modernizacji słupskiej stacji kończy się budowa peronu nr 3 i wkrótce prace przeniosą się na sąsiedni peron. Wszystkie dzięki windom będą łatwiej dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Ponadto gotowy jest układ torowy w obrębie torów towarowych, a w nowej nastawni Lokalnego Centrum Sterowania trwają prace wykończeniowe i instalacyjne.
W ramach projektu dotychczasowe perony zostaną przebudowane. Będą wyższe niż dotychczas peronów, dzięki temu zwiększy się znacząco komfort podróżnych bo będzie można łatwiej wsiąść do pociągu oraz z niego wysiąść.
Oprócz tego na stacji zamontowany zostanie nowoczesny system informacji pasażerskich, który ułatwi pasażerom orientację w terenie stacji. Na peronie 1 i 2 zabudowane zostaną odrestaurowane wiaty i kioski, aby oddać charakter historyczny stacji. Natomiast na peronie nr 3 wiata będzie swoim kształtem i wyglądem nawiązywała do zabytkowych wiat z sąsiednich peronów.
Powstaje też zupełnie nowy peron nr 4, który połączy stację z miejskim węzłem przesiadkowym, co oznacza łatwiejsze przesiadki na autobusy.
Równolegle trwa wielka modernizacja linii kolejowej Słupsk-Lębork, obejmująca blisko 50 kilometrów torów. Budowany jest drugi tor, który ma poprawić przepustowość, skrócić czas przejazdu i umożliwić uruchomienie większej liczby połączeń.
Pociągi pasażerskie przyspieszą z obecnych 120 km/h do 160 km/h, a towarowe - z 70 do 120 km/h. Docelowo, po wdrożeniu systemu ETCS, składy będą mogły osiągać nawet 200 km/h.
Powstaną również trzy nowe przystanki: w Runowie, Siemianicach i Łebieniu - co oznacza, że więcej mieszkańców zyska łatwy dostęp do kolei.
A ponadto w Słupsku trwa budowa nowego dworca kolejowego.
Przebudowa stacji PKP w Słupsku, budowa dworca kolejowego oraz modernizacja linii do Lęborka to największa kolejowa inwestycja w regionie od lat. Cała inwestycja pochłonie około 1,8 miliarda złotych. Pieniądze pochodzą głównie z funduszy unijnych - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz nowego FEnIKS-u.