Sośnicowiece: Nowa obwodnica na finiszu. To koniec z tirami jeżdżącymi przez centrum miasta?
Coraz bliżej otwarcia nowej obwodnicy w Sośnicowicach
Trwa ostatni etap budowy pierwszego odcinka obwodnicy Sośnicowic. Nowa trasa, która znacząco usprawni ruch i poprawi warunki życia mieszkańców, ma zostać oddana do użytku pod koniec 2025 roku. W ostatnich tygodniach wykonawca intensyfikował roboty wykończeniowe, które obejmowały m.in. montaż barier energochłonnych, wygrodzeń, elementów oznakowania odblaskowego, a także humusowanie skarp i przygotowanie poboczy. Prowadzone są również prace porządkowe na obiektach mostowych oraz wykończenia przy przepustach.
Nowa droga będzie miała długość blisko 7 kilometrów. Rozpocznie się przy węźle Ostropa na autostradzie A4, a jej koniec połączy się z drogą wojewódzką nr 408 między Sośnicowicami a Sierakowicami. Kluczowym celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarówek, z centrum Sośnicowic. Przejęcie natężonego ruchu przez nową trasę ma nie tylko usprawnić komunikację w regionie, ale też znacząco poprawić bezpieczeństwo i komfort mieszkańców.
- Głównym celem budowy obwodnicy jest przejęcie ruchu pojazdów ciężarowych jadących w ciągu drogi wojewódzkiej nr 408 zmierzających do węzła Ostropa z autostradą A4. Chodzi także o wyprowadzenie ruchu tranzytowego na drogę wojewódzką nr 408 poza obszar zwartej zabudowy Sośnicowic, upłynnienie ruchu tranzytowego oraz zwiększenie aktywizacji gospodarczej przyległych terenów - czytamy w opisie inwestycji.
Obwodnica będzie miała szerokość 8 metrów, zostanie oświetlona, a maksymalna dopuszczalna prędkość wyniesie 70 km/h. W ramach projektu powstają również przepusty, zatoki postojowe, obiekty mostowe oraz urządzenia ochrony środowiska.
Do momentu zakończenia inwestycji kierowcy muszą jednak liczyć się z utrudnieniami – obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu m.in. na DW 408 oraz drogach powiatowych w rejonie budowy.
Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Sośnicowic
To jednak nie koniec inwestycji, bo planowana jest budowa drugiego odcinka obwodnicy, która ma pobiec od drogi wojewódzkiej nr 408 do drogi wojewódzkiej nr 919 w Trachach, w rejonie rzeki Bierawki.
Nowa droga ma być jednojezdniowa, oświetlona wraz z systemem odwodnienia. W ramach inwestycji planuje się budowę obiektów mostowych nad istniejącymi ciekami wodnymi, rzeką, linią kolejową, a także skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 919. Umowa na zrealizowanie prac projektowych została podpisana w styczniu 2024 roku. Wykonawca ma czas do października bieżącego roku na zrealizowanie projektu. Planowo prace miałyby ruszyć na początku 2026 roku i potrwać do połowy 2028 roku.