Szczecin: Stocznia Gryfia gotowa na nowy dok pływający. Zakończono kluczową modernizację
Przygotowania na przyjęcie nowego doku pływającego zakończą kluczową inwestycję w rozwój stoczni. Ta zakończona właśnie infrastruktura to strategiczny krok w kierunku zwiększenia możliwości operacyjnych stoczni i wzmocnienia jej pozycji na rynku.
Zmodernizowana infrastruktura obejmuje m.in. budowę nowego pirsu o długości ponad 57 m, przebudowę i rozbudowę Nabrzeża Gdyńskiego, a także wykonanie głębi dokowej o głębokości do 17 m. W ramach inwestycji powstały również nowe systemy techniczne, w tym sieci elektroenergetyczne, sieci gazów technicznych oraz nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego i oświetlenia.
Całość została zaprojektowana w celu przystosowania stoczni do obsługi większych jednostek i przyjęcia nowego, pływającego doku nr 8, który docelowo zastąpi dok nr 1.
- A ten nowy dok ma być gotowy za 22 miesiące - zapowiedział Daniel Opas, prezes zarządu Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" S.A. - A zakończenie prac modernizacyjnych to dla nas bardzo ważny moment, bo wyraźnie zbliża nas do zakończenia inwestycji, czyli powstania nowego doku, a ten spowoduje, że stocznia nasza zwiększy możliwości remontowe i efektywność operacji stoczniowych.
Bo to powstały właśnie nowy pirs, ale także zmodernizowane i przedłużone nabrzeża Gdyńskie i Gdański, dalby cumownicze dla nowego doku. To wszystko jest podstawą, na której stocznia buduje dalsze plany rozwojowe. Wyczekiwany przez wszystkich nowy dok numer 8, który będzie tu posadowiony w II kwartale 2027 roku pozwoli stoczni świadczyć usługi na najwyższym, światowym poziomie.
Jak podkreślał prezes MSR Gryfia inwestycja znacząco podnosi możliwości operacyjne stoczni "Gryfia", zapewniając m.in. zwiększoną funkcjonalność i efektywność prowadzenia prac stoczniowych oraz obsługę większych jedności o nośności do 80 000 DWT.
Generalnym wykonawcą inwestycji w Stoczni "Gryfia" jest Korporacja Budowlana DORACO. To oni podjęli się i zrealizowali szereg robót hydrotechnicznych, budowlanych i instalacyjnych. W ramach inwestycji firma wykonała nowy pomost technologiczny, wyposażony w tory dla żurawi i urządzenia cumownicze, przebudowała Nabrzeże Gdyńskie na odcinku 316 metrów oraz wykonała głębię dokową o imponującej głębokości 17 metrów.
Wykonawca zrealizował również montaż kabli energetycznych zasilających wyspę Gryfia metodą przewiertu sterowanego podziemnego pod dnem rzeki Odra oraz zmodernizował nabrzeże wraz z nawierzchnią, instalacjami wodno-kanalizacyjnymi i zapleczem stanowiska doku.
Jak przyznał reprezentant firmy DORACO, do największych wyzwań należały: pogłębienie akwenu, wbicie stalowych pali i ścianek szczelnych o długości do 30 metrów oraz roboty żelbetowe prowadzone z wody, w zmiennych warunkach hydrologicznych.
Jak podkreślił Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina zakończona modernizacja stanowi fundament pod dalszy rozwój stoczni, umożliwiając jej sprostanie przyszłym wyzwaniom rynkowym.
- Posadowienie nowego doku pływającego nr 8 będzie kolejnym, przełomowym momentem dla całej spółki, Szczecina, jak również dla przemysłu stoczniowego na Pomorzu Zachodnim - zaznaczył.