Szczecin: Pierwszy rok działania Fabryki Wody. Sprawdzamy wyniki
Ogólne dane
Władze miasta opublikowały dokładne koszty działalności szczecińskiego aquaparku, w odpowiedzi na szczegółową interpelację radnego Wojciecha Dorżynkiewicza, który od dawna śledzi losy komunalnej inwestycji.
Aquapark Fabryka Wody przy ul. Bożeny kosztował ok. 400 mln zł. Pieniądze pochodzą z kredytu inwestycyjnego. Będzie spłacany z budżetu Szczecina przez 30 lat. W zamian aquapark powinien sam zarobić na swoje utrzymanie (pensje pracowników, koszty prądu, gazu, remonty itp.). Udaje mu się?
Dane są ciekawe. Na początek jednak pewne zastrzeżenie. Fabryka Wody formalnie ruszyła od 1 czerwca 2024 r. Niektóre dane dotyczące przychodów dotyczą całego roku 2024, czyli także pierwszego półrocza, gdy trwały ostatnie przygotowania do otwarcia i spółka jeszcze nie zarabiała.
W tym kontekście zaskoczeniem nie jest wynik finansowy za 2024 r. Wyniósł minus 37,308 mln zł.
Od czerwca obiekt zaczął już zarabiać, co widać w kolejnych danych.
Od czerwca 2024 do połowy lipca 2025 z aquaparku skorzystało 729, 355 tys. osób. Średnio miesięcznie było to ok. 53 tys. osób, czyli 2481 osób dziennie. Władze spółki zapowiadały, że Fabryka będzie zarabiała na swoje utrzymanie, gdy miesięcznie obiekt odwiedzi ok. trzy tysiące osób. Jest więc nad czym pracować. Największą popularnością aquapark cieszył się w lipcu 2024 r. - 81 742 osoby. Najmniej osób skorzystało z wodnych i edukacyjnych zabaw w październiku i listopadze - po 37 tys. osób.
Nie tylko bilety
Przychody ze sprzedaży biletów wyniosły 30 531 427 zł. Ale Fabryka zarabiała też na wynajmie i dodatkowo płatnych atrakcjach: ścianka wspinaczkowa i bowling -799 tys. zł, SPA- 227 tys. zł, sauny - 184 tys. zł, aquapark/dodatkowe wydarzenia - 84 tys. zł, gastronomia - 5,9 mln zł, edukatorium - 258 tys. zł, parking - 497 tys. zł.
Koszty
Ciekawie przedstawiają się koszty działalności operacyjnej za drugie półrocze, czyli za pierwsze sześć miesięcy, gdy aquapark zaczął nie tylko zarabiać, ale i wydawać. Koszty wyniosły 44,5 mln zł. Największa pozycja to oczywiście płace - 14,3 mln zł oraz amortyzacja - prawie 14 mln zł. Kolejne koszty to: zużycie materiałów i energii 8,7 mln zł, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 3,6 mln zł, usługi obce - 2,6 mln zł, podatki i opłaty 522 tys. zł, pozostałe koszty 656 tys. zł.
- W spółce Fabryka Wody zatrudnionych jest obecnie 260 osób, z czego na stanowiskach administracyjnych 22 - wyjaśnia Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.
Sprawa Pana Chlapka
Maskotką aquaparku, czyli tzw. brand hero został Pan Chlapek.
- Koszt przygotowania i wdrożenia Pana Chlapka wyniósł 9800 zł netto - dodaje Przepiera. - Postać stanowi element komunikacji skierowanej szczególnie do najmłodszych. Sympatyczny Chlapek towarzyszy dzieciom zarówno w materiałach edukacyjnych, jak i promocyjnych. Jego wizerunek pojawia się m.in. w ulotkach, łamigłówkach i zadaniach przygotowywanych z myślą o najmłodszych uczestnikach naszych wydarzeń oraz gościach odwiedzających Fabrykę Wody.