Sztuczna inteligencja zmienia nawyki zakupowe Polaków. Coraz chętniej korzystamy z pomocy AI
W tym artykule:
Wzrost popularności AI w zakupach
Z raportu "Retail Report 2025" wynika, że 37-procentowy udział użytkowników AI wśród polskich konsumentów oznacza wzrost o 42% w porównaniu z rokiem 2024. Co ciekawe, 11% Polaków po raz pierwszy skorzystało z AI jako wsparcia zakupowego w ciągu ostatniego roku.
Pokolenie Z, obejmujące osoby w wieku 16–27 lat, wykazuje największe zainteresowanie technologią, z 64% z nich korzystających z AI podczas zakupów. Wśród millenialsów (28–43 lata) odsetek ten wynosi 49%, dla generacji X to 29%, a baby boomers stanowią 13%. Raport wskazuje również, że 58% polskich konsumentów ma świadomość, że AI może być używane przez firmy do rekomendacji produktów.
AI jako inspiracja i narzędzie odkrywania
Technologia AI pomaga 52% badanych w odnajdywaniu inspiracji przy zakupie odzieży, dodatków i produktów spożywczych, a także w innych dziedzinach życia. Taki sam procent respondentów korzysta z AI, aby odkrywać mniej znane marki, co stwarza dla firm możliwość budowania partnerstw i rozwijania strategii cross-sellingowych. Z kolei 5% badanych znajduje najlepsze pomysły właśnie dzięki sztucznej inteligencji.
Przyszłość zakupów z AI
Z badania wynika, że 49% uczestników jest otwartych na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości. Technologia ta ma potencjał nie tylko jako narzędzie wspierające decyzje zakupowe, ale także jako kanał sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie. Autorzy raportu podkreślają, że AI może stać się kluczowym elementem w transformacji rynku detalicznego.
Metodologia badania
Badanie Adyen Index "Retail Report 2025" zostało przeprowadzone w okresie od 26 lutego do 12 marca bieżącego roku. Wzięło w nim udział 41 tysięcy konsumentów oraz 14 tysięcy przedsiębiorstw handlowych z różnych krajów, w tym z Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii, Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objęto 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.