Sztum: Przetarg na budowę obwodnicy możliwy jeszcze w 2025 roku
Obwodnica Sztumu coraz bliżej. Jest wniosek o pozwolenie na budowę
W piątek (17 października) gdański oddział GDDKiA poinformował o złożeniu w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim wniosku o wydanie ZRID dla obwodnicy Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55.
Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki obecnie koncentruje się na DK 55 w Sztumie. Budowa obwodnicy poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży dotychczasowy układ komunikacyjny oraz zwiększy przepustowość ulic w mieście. Nowy przebieg DK 55 poprawi również warunki dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, szczególnie w sezonie turystycznym - przypomina Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Obwodnica Sztumu będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju jednojezdniowym, gdzie szerokość pasa ruchu będzie wynosiła 3,5 m. Trasa będzie miała długość 9,9 km. Rozpocznie się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i skończy włączeniem w istniejącą DK 55 tuż za Sztumską Wsią. Powstanie sześć skrzyżowań wraz z infrastrukturą towarzyszącą, 15 obiektów mostowych i 13 przejść dla zwierząt.
- Przy sprawnym przebiegu procedur administracyjnych decyzję ZRID powinniśmy otrzymać w grudniu 2025 r., co umożliwi ogłoszenie przetargu na roboty budowlane jeszcze w tym roku. Inwestycję planujemy w latach 2026-2029 - informuje Mateusz Brożyna.
CZYTAJ TEŻ: Sztum czeka na obwodnicę, a co z Malborkiem?
Na Pomorzu będzie to kolejna inwestycja w ramach rządowego "Programu budowy 100 obwodnic". Od trzech lat kierowcy korzystają już z obwodnicy Brzezia w ciągu DK 25, która była pierwszym takim zadaniem w województwie.
- Ponadto jeszcze w tym roku planujemy podpisać umowę na projekt i budowę 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK 22. Jesteśmy również po spotkaniach informacyjnych i złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Człuchowa w ciągu DK 22 i DK 25. Dla tej trasy przetarg w systemie "Projektuj i buduj" planujemy ogłosić w czwartym kwartale 2026 r. Z kolei blisko 9-kilometrowa obwodnica Słupska i Kobylnicy w ciągu DK 21 przewidziana jest do realizacji w latach 2027-2031 - wylicza Mateusz Brożyna.
Co ze ścieżką rowerową na trasie Malbork - Sztum?
Mieszkańcy pobliskiego Malborka zazdroszczą sztumianom obwodnicy, bo też chcieliby trasy, która wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta - obecnie korzystający z DK 22 i zdecydowanie większy niż ten odbywający się DK 55 przez Sztum. Obwodnicy Malborka jednak zabrakło w programie ustalonym w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy - m.in. dlatego, że koszty byłyby dużo większe niż w przypadku drogi omijającej Sztum. Tutaj mówi się o około 200 mln zł, natomiast oczywiście szacunkowe obliczenia zostaną zweryfikowane w przetargu.
Natomiast tym, co łączy Sztum i Malbork, a właściwie połączy, i o co też pytają mieszkańcy - jest 10-kilometrowa ścieżka rowerowa pomiędzy miastami, wzdłuż DK 55. GDDKiA posiada już pełną dokumentację techniczną oraz kosztorys inwestorski.
Mamy odebraną dokumentację i obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Jeżeli chodzi o termin rozpoczęcia i zakończenia inwestycji, na dzisiaj trudno powiedzieć - jesteśmy w trakcie pozyskiwania finansowania. Szacowany okres realizacji prac budowlanych wynosi 14 miesięcy. Większość ścieżki będzie przebiegała po stronie lewej drogi - odpowiada nam Mateusz Brożyna.