Tarnobrzeg: Dworzec kolejowy w nowym programie inwestycyjnym PKP
Dworzec kolejowy w Tarnobrzegu w nowym programie inwestycyjnym PKP
Tarnobrzeski dworzec kolejowy został uwzględniony na liście podstawowej dworców, które będą w najbliższych latach poddane modernizacji w ramach nowego programu "Dworce Przyjazne Pasażerom" Polskich Kolei Państwowych SA.
Inicjatywa zakłada inwestycje o wartości 1,4 mld zł netto, z czego 106 projektów (w tym dla Tarnobrzega) dotyczy modernizacji, budowy i remontów. Celem programu jest stworzenie funkcjonalnych, ekologicznych i dostępnych dla wszystkich dworców, które staną się centrami przesiadkowymi integrującymi różne formy transportu.
Prezydent Tarnobrzega podkreśla, że decyzja o modernizacji tarnobrzeskiego dworca jest wynikiem długotrwałych starań władz i mieszkańców, którzy argumentowali konieczność inwestycji w infrastrukturę transportową miasta. Jest także częścią szerszej wizji rozwoju komunikacji miejskiej, w której kluczową rolę spełni planowane centrum przesiadkowe przy ulicy Dworcowej.
Nasz tarnobrzeski dworzec znalazł się na nowej liście, w komponencie inwestycyjnym. Z racji trwających już prac, związanych z przebudową linii kolejowych nr 25,74 i 78 oraz planowanej inwestycji miejskiej Centrum Przesiadkowego od dawna staramy się, by dworzec nie pozostał w tragicznym stanie, jaki obecnie prezentuje! I udało się! Nasze argumenty trafiły do osób decyzyjnych w PKP SA. Dwa perony, nowy dworzec, centrum przesiadkowe oraz strategiczny hub komunikacyjny w Tarnobrzegu - to konkretne plany na przyszłość! - ogłosił prezydent Nowak.
Inwestycje w ramach programu DPP, które rozpoczną się już w tym roku, są finansowane głównie ze środków uzyskanych ze zbycia akcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz innych źródeł, co umożliwi sukcesywne rozszerzanie programu na kolejne lokalizacje, w tym mniejsze miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców.
Jak podkreślił Alan Beroud, prezes zarządu PKP SA, przy opracowywaniu nowego programu przeprowadzono dokładną analizę ponad 400 lokalizacji, aby wybrać te o największym potencjale inwestycyjnym. Kluczowymi kryteriami były m.in. liczba podróżnych, charakter przesiadkowy dworca oraz możliwości jego zagospodarowania po modernizacji.
W programie, w grupie komponent inwestycyjny, znalazły się dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów. W naszym regionie oprócz Tarnobrzega to Mielec, Nisko, Sandomierz.