Tarnów: Tak powstawała A4. Archiwalne zdjęcia sprzed 13 lat
Zobacz, jak powstawał A4 od samego początku, aż po moment uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Kliknij "Zobacz galerię". Aby zobaczyć kolejne zdjęcia, przewijaj stronę w dół lub kliknij "następna strona"
TYLKO U NAS! Sara Janicka jest PO ROZWODZIE. Opowiedziała o relacjach z Zakościelnym
Autostrada A4 do Tarnowa gotowa miała być kilka tygodni przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Jak to często bywa, terminu drogowcom nie udało się dotrzymać tego terminu.
Miliardy na autostradę A4
Gdy piłkarze z całego kontynentu walczyli na świeżo oddanych do użytku stadionach o punkty, ekipy wciąż uwijały się na budowie strategicznej trasy A4 jak w ukropie.
Odcinek A4 Szarów-Tarnów Centrum ma 56,8 kilometra długości. Kosztował dwa miliardy złotych, choć pierwotnie szacowano wydatki na ten cel na poziomie 4 mld zł. Budowa rozpoczęła się w 2010 roku.
Front robót podzielono na trzy odcinki:
- Szarów - Brzesko - 23,1 km
- Brzesko - Wierzchosławice - dł. 20,8 km
- Wierzchosławice - Tarnów Centrum - dł . 12,9 km
Jako pierwszy ukończono fragment od Wierzchosławic do Krzyża. Tam zezwolenie na użytkowanie uzyskano też najwcześniej, jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z otwarciem całego fragmentu od Szarowa do Tarnowa czekała aż do załatwienia formalności na dwóch pozostałych odcinkach.
Historyczna data dla Tarnowa, Bochni i Brzeska
Ostatecznie udało się je wypełnić pod sam koniec listopada 2012 roku.
Historyczny moment, czyli puszczenie ruchu na A4, nastąpił 13 lat temu, po południu 29 listopada.
Nie od razu jednak ruch na całym nowym odcinku autostrady odbywał się bez przeszkód. Początkowo między Bochnią i Wierzchosławicami samochody jeździły tylko jednym ukończonym pasem autostrady.
Odcinek Brzesko - Wierzchosławice w trakcie budowy sprawiał bowiem największe problemy. W lutym 2011 r. zerwano kontrakt z pracującym tu wcześniej konsorcjum NDI SA - SB Granit SA.
Dokończenia robót podjęło się konsorcjum, w skład którego wchodził m.in. tarnowski Poldim. Ten ostatni w trakcie ogłosił upadłość. Mimo tego, rzutem na taśmę, udało się jesienią 2012 r. ukończyć na tym odcinku budowę jednej nitki autostrady.
Kontynuacja prac przy drugiej jedni tej części A4 trwały do maja 2013 roku.
Na trasie między Szarowem i Tarnowem wybudowano między innymi:
- 16 wiaduktów autostradowych,
- 28 wiaduktów drogowych,
- 7 mostów autostradowych,
- wiadukt kolejowy,
- kładkę dla pieszych,
- 4 przejścia dla zwierząt,
- setki przepustów.
Prócz tego powstały węzły autostradowe w Tarnowie, Bochni i Brzesku, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz drogi dojazdowe i serwisowe.