Szczyrzyc: Wybudują linię kolejową do Tymbarku. To pierwszy odcinek nowej trasy w ramach inwestycji Podłęże-Piekiełko
Jest umowa na kolejny fragment linii kolejowej Podłęże-Piekiełko
W Krakowie, w poniedziałek 6 października, została podpisana umowa pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a konsorcjum firm Budimex S.A., Budimex Kolejnictwo S.A. i Gülermak S.A. na realizację prac budowlanych w ramach największej inwestycji kolejowej na południu kraju. Do połowy 2029 roku na odcinku Szczyrzyc - Tymbark powstaną tory, tunele, wiadukty i mosty. To pierwszy fragment zupełnie nowej linii kolejowej.
- To ważny moment realizacji projektu Podłęże-Piekiełko. Do tej pory pracowaliśmy przede wszystkim przy modernizacji istniejącej od XIX wieku linii kolejowej nr 104. Natomiast dziś podpisaliśmy umowę na budowę linii kolejowej nr 622, zupełnie nowego szlaku, który docelowo stworzy dogodne połączenie kolejowe Krakowa z Limanową i Nowym Sączem - mówi Mateusz Wanat, dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Zaczęło się w Biedronce. Akcja 10+10 gratis tylko do 31 października
Pierwszy fragment linii kolejowej nr 622 o długości 8 kilometrów, połączy nową stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka - Nowy Sącz). Projektanci musieli wziąć pod uwagę podgórski teren i zaplanowali na tym odcinku aż dwa tunele. Jeden będzie miał 3,8 km długości, a drugi kilometr. Tory będą też prowadzić po nowych mostach i wiaduktach. Zmieni się też układ komunikacyjny w obrębie nowej linii kolejowej. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
- Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy Stróża koło Dobrej. Dzięki pochylni i ścieżkom naprowadzającym peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przystanek wyposażony będzie w wiaty, ławki, gabloty informacyjne i stojaki rowerowe. Będzie można z niego szybko dojechać m.in. do Limanowej, Mszany Dolnej czy Gdowa - dodaje Piotr Hamarnik z Zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Inwestycja za niemal 1,7 mld zł netto sfinansowana będzie ze środków budżetowych. Prace budowlane mają zostać zrealizowane w ciągu 46 miesięcy. Nowoczesna linia kolejowa na odcinku Szczyrzyc - Tymbark pozwoli pociągom pasażerskim rozpędzać się do 160 km na godzinę, a pociągom towarowym do 120 km na godzinę.
Podłęże-Piekiełko, czyli największa kolejowa inwestycja na południu Polski
Podpisana umowa na realizację odcinka Szczyrzyc - Tymbark to kolejny etap realizacji największej inwestycji kolejowej na południu Polski nazywanej "Podłęże-Piekiełko". Aktualnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy pięciu fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz: stacja Limanowa, Limanowa - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Nowy Sącz, Chabówka - Rabka Zaryte i Rabka Zaryte - Mszana Dolna - Fornale.
W sierpniu tego roku pociągi wróciły na pierwszy zmodernizowany fragment torów od Chabówki do Rabki-Zdroju. Kolejne odcinki PLK SA oddadzą do eksploatacji w najbliższych miesiącach. A do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w ok. 60 minut. Podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Inwestycja stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego regionu. Ułatwi rozwój komunikacji, turystyki i transportu w Małopolsce.