Volvo V90 2.0 T8 Recharge eAWD 455 KM. Pożegnanie króla kombi? Nasz test topowego wariantu

Są w motoryzacji modele-ikony, które definiują nie tylko markę, ale i cały segment. Dla Volvo taką ikoną od dekad jest duże, bezpieczne i praktyczne kombi. Volvo V90 jest kulminacją tej pięknej tradycji, łącząc skandynawski design z luksusem i innowacyjną technologią. Do naszej redakcji trafił absolutnie topowy wariant: hybryda plug-in T8 o potężnej mocy 455 KM, w bogatej wersji Ultra z pakietem stylistycznym Bright. Testujemy ten model ze szczególną uwagą, ponieważ w dobie transformacji w stronę w pełni elektrycznych SUV-ów, jest to prawdopodobnie ostatnie kombi V90 w historii.
Volvo V90 T8Volvo V90
Źródło zdjęć: © Autokult | Szymon Jasina
Kamil Rogala

Dziedzictwo Volvo w budowaniu aut typu kombi sięga lat 50-tych i modelu Duett. Przez lata ewolucji, przez legendarne serie 200, 850 czy V70, szwedzkie "kredensy" stały się synonimem rodzinnego bezpieczeństwa i wszechstronności. Model V90, zaprezentowany w 2016 roku, wprowadził tę koncepcję w erę nowoczesnego luksusu. Dziś, gdy Volvo z dumą prezentuje w pełni elektryczne modele EX90 i EX30, przyszłość tradycyjnych, spalinowych kombi rysuje się w ciemnych barwach. To sprawia, że każda chwila spędzona za kierownicą V90 T8 nabiera wyjątkowego, nieco nostalgicznego charakteru - to być może ostatni rozdział w pięknej historii.

Wygląd zewnętrzny: Ponadczasowa elegancja Volvo V90

Mimo upływu lat od premiery, design Volvo V90 wciąż zachwyca i absolutnie się nie starzeje. To projekt-majstersztyk, który opiera się na idealnych proporcjach, czystych liniach i powściągliwej elegancji. Długa maska, smukła sylwetka i charakterystyczne, pionowe tylne lampy LED to znaki rozpoznawcze, które tworzą harmonijną i niezwykle dostojną całość. Z przodu dominują reflektory ze światłami do jazdy dziennej w kształcie "młota Thora". Wersja wyposażenia Ultra z pakietem Bright podkreśla luksusowy charakter auta za pomocą chromowanych listew wokół szyb i na grillu. Tu nie ma agresji ani zbędnych ozdobników - jest spokój, pewność siebie i klasa. To samochód, który nie musi niczego udowadniać; jego styl i prezencja mówią same za siebie.

Wnętrze: Skandynawski salon na kołach

W kabinie V90 panuje atmosfera relaksu i luksusu. Minimalistyczny design deski rozdzielczej, zdominowany przez pionowy ekran centralny, jest wzorem ergonomii i estetyki. Jakość materiałów jest absolutnie topowa - w wersji Ultra znajdujemy miękką skórę Nappa, wstawki z prawdziwego drewna "Grey Ash" oraz kryształową gałkę selektora biegów wykonaną przez szwedzką hutę szkła Orrefors. Wisienką na torcie jest fenomenalny system audio Bowers & Wilkins.

Fotele to osobna kategoria - powszechnie uznawane za jedne z najwygodniejszych w całej branży motoryzacyjnej, zapewniają idealne podparcie nawet podczas wielogodzinnych podróży. Przestronność jest, jak na Volvo kombi przystało, wzorowa. Miejsca jest pod dostatkiem w obu rzędach siedzeń, a bagażnik oferuje bardzo praktyczne 560 litrów pojemności. Po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy płaską podłogę i przestrzeń rosnącą do 1526 litrów, co pozwala na przewiezienie niemal wszystkiego.

Układ napędowy Volvo V90. Aksamitna brutalność

Sercem testowanego modelu jest zaawansowany układ hybrydowy T8 eAWD. Składa się on z dwulitrowego silnika benzynowego, który napędza przednie koła, oraz mocnego silnika elektrycznego, napędzającego oś tylną. Łączna moc systemowa tej konfiguracji jest imponująca i wynosi aż 455 KM, a maksymalny moment obrotowy to 709 Nm. Dzięki baterii o pojemności 18,8 kWh, V90 może funkcjonować jako pełnoprawny samochód elektryczny na co dzień. To niezwykle skomplikowany, ale genialnie zgrany system, który oferuje dwa skrajnie różne oblicza - od bezemisyjnej ciszy po osiągi godne auta sportowego.

Wrażenia z jazdy Volvo V90. Spokój lub huragan

V90 T8 to motoryzacyjny "doktor Jekyll i pan Hyde". W domyślnym trybie hybrydowym lub w trybie "Pure" (czysto elektrycznym), auto porusza się z absolutną gracją i w niemal kompletnej ciszy. To idealny kompan do miasta i na codzienne dojazdy. Jednak po wybraniu trybu sportowego, kombi zrzuca maskę spokoju i przeistacza się w bestię. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy wciska w fotel i pozwala zostawić w tyle większość aut na drodze. Co ważne, ta ogromna moc podawana jest w sposób niezwykle płynny i kontrolowany, bez nerwowości. To bardziej superszybki ekspres niż brutalna wyścigówka, co idealnie pasuje do charakteru Volvo.

Zasięg elektryczny i zużycie paliwa: Kluczowe parametry

Dzięki dużej baterii, oficjalny zasięg w trybie elektrycznym według normy WLTP wynosi do 92 km. W realnych warunkach, bez problemu można pokonać 70-80 km na samym prądzie, co dla wielu użytkowników pokryje dzienne zapotrzebowanie na transport. Przy regularnym ładowaniu i na krótszych trasach, zużycie benzyny może spaść do symbolicznych 2-3 l/100 km. Na autostradzie, z rozładowaną baterią, V90 zachowuje się jak mocne auto benzynowe, a spalanie wzrasta do około 9-10 l/100 km. Jedynym minusem jest stosunkowo wolne ładowanie prądem przemiennym (AC) - uzupełnienie energii do pełna zajmuje kilka godzin.

Ile kosztuje Volvo V90?

Topowa wersja Volvo V90 T8 eAWD Ultra to wydatek rzędu 340 000 złotych. To kwota, która pozycjonuje szwedzkie kombi w ścisłej czołówce segmentu premium, obok Audi A6 Avant czy BMW serii 5 Touring w porównywalnych wersjach hybrydowych. Cena odzwierciedla jednak nie tylko potężny napęd, ale też niezwykle bogate wyposażenie, najwyższy poziom bezpieczeństwa i unikalny, skandynawski charakter, który trudno znaleźć u niemieckich konkurentów. Po doposażeniu w różne pakiety, dodatki, większe felgi i piękną tapicerkę, cena ostateczna przekroczy 400 000 złotych.

Podsumowanie. Koniec epoki w wielkim stylu

Volvo V90 T8 eAWD Ultra to samochód niemal kompletny i wspaniałe zwieńczenie pewnej epoki. To luksusowy salon, praktyczne auto rodzinne, oszczędny pojazd elektryczny na co dzień i oszałamiająco szybki krążownik autostradowy - wszystko to zamknięte w jednym, pięknym nadwoziu. Jeśli to faktycznie ostatnie wcielenie legendarnego kombi od Volvo, to jest to pożegnanie z najwyższą klasą. To motoryzacyjny majstersztyk, który pokazuje, jak daleko doszła ewolucja hybryd plug-in i jak wspaniałym typem samochodu jest duże, wszechstronne kombi. Będziemy tęsknić.

Volvo V90 T8 eAWD Ultra - zalety:

  • ponadczasowy, elegancki design nadwozia;
  • najwyższa jakość wykonania i luksusowy charakter wnętrza;
  • fenomenalne osiągi i elastyczność napędu T8 (455 KM);
  • bardzo duży, realny zasięg w trybie elektrycznym (ok. 70-80 km);
  • wzorowy poziom bezpieczeństwa i komfortu;
  • ogromna praktyczność i przestronność typowa dla kombi Volvo.

Volvo V90 T8 eAWD Ultra - wady:

  • wysoka cena zakupu;
  • wysokie zużycie paliwa po rozładowaniu baterii;
  • system multimedialny, choć funkcjonalny, nie jest już najnowocześniejszy;
  • stosunkowo wolne ładowanie AC.

Wybrane dla Ciebie

Śląskie: Zamiast pomocy wyszedł koszmar. Poszkodowani stracili miliony
Śląskie: Zamiast pomocy wyszedł koszmar. Poszkodowani stracili miliony
Szprotawa: Pierwszaki dostaną rowery. To już czwarta edycja autorskiego projektu samorządu
Szprotawa: Pierwszaki dostaną rowery. To już czwarta edycja autorskiego projektu samorządu
Nowy Tomyśl: Ruszył projekt "Bądź jak Kopernik". Nowa inicjatywa dla seniorów z gminy
Nowy Tomyśl: Ruszył projekt "Bądź jak Kopernik". Nowa inicjatywa dla seniorów z gminy
Słupsk: Startuje turniej o Puchar Prezydentki Miasta
Słupsk: Startuje turniej o Puchar Prezydentki Miasta
Gowarczów: Dożynki parafialne i rekonstrukcja historyczna
Gowarczów: Dożynki parafialne i rekonstrukcja historyczna
Tarnobrzeg: Pędził prawie 200 km/h, bo spieszył się na sprawdzian z matematyki
Tarnobrzeg: Pędził prawie 200 km/h, bo spieszył się na sprawdzian z matematyki
Grodzisk Mazowiecki: "Bajanie na ścianie" w Bibliotece Publicznej
Grodzisk Mazowiecki: "Bajanie na ścianie" w Bibliotece Publicznej
Dobrzany: Nieodpowiedzialny kierowca motoroweru stanął przed sądem
Dobrzany: Nieodpowiedzialny kierowca motoroweru stanął przed sądem
Leszno: Alejka za osiedlem Ogrody zyskuje nowe życie
Leszno: Alejka za osiedlem Ogrody zyskuje nowe życie
Rolnicy chcą zmian w przepisach o oborniku. KRIR apeluje
Rolnicy chcą zmian w przepisach o oborniku. KRIR apeluje
Toruń: Tramwaje hałasują na Skarpie. Z czasem ma być ciszej
Toruń: Tramwaje hałasują na Skarpie. Z czasem ma być ciszej
Załoga jachtu na Zatoce Gdańskiej przeżyła chwile grozy. Straż Graniczna i SAR w akcji ratunkowej
Załoga jachtu na Zatoce Gdańskiej przeżyła chwile grozy. Straż Graniczna i SAR w akcji ratunkowej