W Krakowie wyrusza centralna procesja w ramach obchodów święta Bożego Ciała. Dlaczego w tym dniu wierni wychodzą na ulice?
Centralna procesja Bożego Ciała w Krakowie rozpoczęła się w czwartek (19 czerwca) o godz. 9 Mszą św. sprawowaną przy ołtarzu polowym na dziedzińcu przed Katedrą Wawelską.
Po Mszy św. procesja przejdzie Drogą Królewską na krakowski Rynek Główny. Przy kolejnych czterech ołtarzach, zbudowanych obok kościołów: św. Idziego, świętych Apostołów Piotra i Pawła, św. Wojciecha i przy bazylice Mariackiej, kazania wygłoszą krakowscy biskupi.
Po zakończeniu centralnej procesji Bożego Ciała w Krakowie, ok. godz. 13 przed bazyliką Mariacką zostanie odprawiona Msza św., zwłaszcza dla tych, którzy nie mogli uczestniczyć w Eucharystii na Wzgórzu Wawelskim.
Uroczystość Bożego Ciała obchodzi się 60 dni po Wielkanocy. W Krakowie bp Nankier wprowadził ją w 1320 roku, a sto lat później na synodzie gnieźnieńskim została ona ustanowiona dla wszystkich wiernych, czyli stała się tzw. festum fori.
Dlaczego wychodzimy tego dnia w procesjach na ulice miast i miejscowości oraz co symbolizują 4 ołtarze?
Tradycja procesji, która trwa od wieków, ma według liturgisty ks. dr. Stanisława Mieszczaka SCJ dwa wymiary. – My wierzymy, że Jezus jest obecny pod postacią chleba i wina. Z kolei ta wiara, wobec Pana Jezusa, rodzi drugie przekonanie – jeżeli my tę wiarę publicznie wyznamy, to Chrystus będzie nam błogosławił w tym miejscu – tłumaczy ks. dr. Stanisław Mieszczak (cytat za oficjalną stroną Archidiecezji Krakowskiej).
Sercanin wskazuje, że od 1320 roku organizowanie procesji eucharystycznych stało się tradycją w Polsce. Później zwyczaj ten objął także okres oktawy Bożego Ciała.
Udział w procesjach eucharystycznych nie jest obowiązkowy. To, jak podkreśla sercanin, „wyraz naszej wiary”.
Pierwsza uroczystość ku czci Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa została zorganizowana przez bp. Roberta z Thourotte w Liège w 1246 roku.
– Procesje eucharystyczne starano się jakoś ubogacić, by nie było to tylko samo przejście, ale by móc się gdzieś zatrzymać. W związku z tym wprowadzano czytanie czterech Ewangelii – mówi ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, wyjaśniając obecność 4 ołtarzy na trasie procesji Bożego Ciała. Oznaczają one 4 Ewangelie: Marka, Mateusza, Łukasza i Jana oraz 4 strony świata, by Słowo było głoszone na całym świecie.