Wars ma apetyt na rozwój. Franczyza na torach przyciąga nowych graczy
W tym artykule:
Wars to tak naprawdę 85 różnych firm
Wars działa w oparciu o model franczyzowy. Spółka współpracuje obecnie z blisko 85 partnerami, którzy obsługują wagony gastronomiczne i świadczą usługę minibar na terenie całej Polski.
To oznacza m.in. że Wars nie jest bezpośrednim pracodawcą dla pracowników wagonów gastronomicznych – zatrudnienie leży po stronie partnerów franczyzowych.
- Forma umowy zależy od partnera, jednak promujemy stabilne i zgodne z przepisami formy współpracy - podkreśla Edyta Płuciennik-Skalska, kierowniczka Zespołu Rozwoju i Sprzedaży w Wars.
Spółka kontroluje franczyzy
Za co zatem odpowiada Wars? Odgrywa rolę koordynacyjną, kontrolną i wspierającą – dostarczając know-how, infrastrukturę oraz nadzór jakościowy. Nie ma pociągów, które obsługuje spółka-matka. Tu zasada, która obowiązuje np. u operatorów komórkowych, czyli są salony sprzedaży własne i partnerskie, nie istnieje.
- Partnerzy franczyzowi współpracują z nami na podstawie jasno określonych standardów jakości, szkoleń i procedur operacyjnych, dzięki czemu pasażerowie mogą liczyć na spójny poziom obsługi oraz powtarzalność oferty niezależnie od trasy czy składu - zapewnia Edyta Płuciennik-Skalska.
Jak dodaje, spółka prowadzi działania audytowe, które pozwalają na bieżąco monitorować jakość świadczonych usług, zgodność z procedurami operacyjnymi oraz sposób realizacji obowiązków wobec pasażerów. Audyty te odbywają się, zarówno w formie zaplanowanych kontroli, jak i wizyt niezapowiedzianych. W ciągu roku realizowanych jest ich kilkadziesiąt.
Czy jest zapotrzebowanie na nowe franczyzy i co należy zrobić, żeby zostać partnerem franczyzowym?
- Zapotrzebowanie na nowych partnerów franczyzowych jest analizowane dynamicznie w zależności od siatki połączeń, planowanych modernizacji i potrzeb operacyjnych. W wybranych lokalizacjach lub na nowych trasach może pojawić się przestrzeń do nawiązania współpracy z dodatkowymi partnerami. Każdorazowo decyzja poprzedzona jest analizą operacyjną i oceną potencjału danego połączenia - mówi przedstawicielka Wars.
Jak wyjaśnia, raz w roku ogłaszany jest oficjalny konkurs franczyzowy, w ramach którego przyjmowane są zgłoszenia od potencjalnych partnerów. Aplikacje są analizowane pod kątem zgodności z "wymaganiami operacyjnymi i jakościowymi, a następnie wybierani są nowi franczyzobiorcy, którzy dołączają do sieci Wars".
Nie każdy skład ma wagon gastronomiczny
Wagony gastronomiczne są dostępne w pociągach kategorii EIP (Express InterCity Premium – najwyższa w hierarchii kategoria pociągów uruchomionych przez PKP Intercity), EIC (Express InterCity - mniej ekskluzywna oferta PKP Intercity) oraz w wybranych składach IC. Obecnie każdego dnia podróżni mają dostęp do oferty gastronomicznej w ponad 220 pociągach. W zależności od typu składu są to pełnowymiarowe wagony restauracyjne lub wydzielone strefy gastronomiczne w elektrycznych zespołach trakcyjnych (EZT).
Informacja o obecności wagonu gastronomicznego jest widoczna już na etapie zakupu biletu. Można ją znaleźć w rozkładach jazdy dostępnych w wyszukiwarkach, plakatowych rozkładach jazdy wywieszonych na dworcach i peronach czy w zestawieniach pociągów dla największych stacji kolejowych opublikowanych na stronie internetowej PKP Intercity.
- Dodatkowo, na peronie oraz w komunikatach pokładowych można usłyszeć zapowiedzi o wagonie restauracyjnym. W samym pociągu taki wagon jest oznaczony specjalną ikoną i tabliczkami informacyjnymi – wskazuje Edyta Płuciennik-Skalska.
I wylicza, że w ścisłej czołówce sprzedaży są: kotlet schabowy, żurek na zakwasie oraz jajecznica na maśle. Do posiłków najczęściej wybierane są napoje ciepłe – czarna kawa, kawa biała oraz czarna herbata.
"Obserwujemy wzmocnienie naszych linii biznesowych"
A jakie plany ma spółka? Jak przekazała przedstawicielka firmy, Wars koncentruje się na umacnianiu kluczowych linii biznesowych, rozwijaniu aktywności w obszarze maszyn vendingowych oraz wzmacnianiu swojej pozycji w sektorze cateringu – zarówno w ramach Grupy PKP, jak i poza nią.
- Istotnym kierunkiem działań jest również dalsze podnoszenie standardów w wagonach gastronomicznych, funkcjonujących w modelu franczyzowym - stwierdza Edyta Płuciennik-Skalska.
I wskazuje jednocześnie, że wyniki finansowe Wars za I kwartał 2025 roku oraz poprzednie lata wskazują na stabilny rozwój i wzrost rentowności usług.
- Pełne dane finansowe, zgodne z obowiązującymi przepisami, zostaną udostępnione w sprawozdaniu rocznym. Możemy natomiast potwierdzić, że obserwujemy wzmocnienie naszych linii biznesowych - podsumowuje kierowniczka Zespołu Rozwoju i Sprzedaży w Wars.
Wars działa na rynku przewozów pasażerskich od 1948 roku.