Warszawa: Przebudowa ważnego skrzyżowania w Wesołej. Mimo zapewnień, brak konkretów ze strony Ratusza

Stołeczny ratusz zapowiada włączenie przebudowy skrzyżowania Traktu Brzeskiego z aleją Marsz. Józefa Piłsudskiego – wraz z wlotem ul. Jana Pawła II – w Wesołej do planów inwestycyjnych miasta. Decyzja zapadła po spotkaniu w Ratuszu oraz apelu mieszkańców i samorządowców z rejonu Warszawy i powiatu mińskiego.
Ruch samochodowy na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, w tle nowoczesne budynki i drzewa.Fot. Licencjodawca
Miejski Reporter
Ruch samochodowy na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną, w tle nowoczesne budynki i drzewa.
Fot. Licencjodawca

Wiceprezydent stolicy wskazał, że modernizacja układu jest konieczna. Miasto uruchamia prace analityczne i koncepcyjne oraz przygotowuje się do projektowania, a ostateczne decyzje budżetowe należą do Rady m.st. Warszawy. Na tym etapie rozpatrywany jest zakres zmian, harmonogram oraz montaż finansowy z udziałem partnerów.

Padło pytanie o sprzedaż działki pod CPK. "Jak z aferą wizową"

Tło i presja społeczna

Na początku maja mieszkańcy rozpoczęli zbiórkę podpisów o pilną przebudowę węzła na granicy Warszawy i Sulejówka. Wskazywali na długotrwałe zatory oraz ryzyka w rejonie centrum handlowego N-Park i stacji paliw BP. Apel trafił do Prezydenta Warszawy i radnych z wnioskiem o wpisanie inwestycji do budżetu.

Rondo z ruchem samochodowym, w tle restauracja KFC oraz nowoczesne budynki mieszkalne. Widok z lotu ptaka.
fot. Miejski Reporter
Ruchliwa skrzyżowanie z samochodami poruszającymi się w różnych kierunkach, otoczone drzewami i parkingiem.
fot. Miejski Reporter
Widok z lotu ptaka na skrzyżowanie z ruchem samochodowym, otoczone drzewami i budynkami.
fot. Miejski Reporter

Postulaty zgłoszone do miasta

Do Zarządu Dróg Miejskich wpłynęła petycja dotycząca przebudowy alei Marsz. J. Piłsudskiego i zmian organizacji ruchu na skrzyżowaniu z Traktem Brzeskim oraz ul. Mazowiecką. Wśród oczekiwanych działań znalazły się:– poszerzenie odcinka drogi wojewódzkiej 638 (al. Piłsudskiego) do dwóch pasów w rejonie skrzyżowania,– budowa zatoki i relokacja przystanku autobusowego linii 173,– modyfikacja programu sygnalizacji świetlnej, w tym wydzielone relacje skrętne,– uporządkowanie układu w rejonie ul. Nizinnej – jezdnia, chodnik, oznakowanie i organizacja ruchu.Wniosek został przyjęty do rozpatrzenia, a sprawa trafiła do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.

Stanowisko drogowców i ograniczenia techniczne

ZDM sygnalizuje, że bez zmiany geometrii skrzyżowania pole manewru dla „kosmetycznych” korekt, takich jak dokładanie pasów czy samo przeniesienie przystanku, jest ograniczone. Sygnalizacja pracuje w trybie akomodacyjnym, dostosowując się do bieżących potoków. Pomiary z lat 2022 i 2024 potwierdziły przeciążenia układu, co uzasadnia szerszą modernizację.

Dlaczego to miejsce jest newralgiczne

Skrzyżowanie stanowi główny wjazd do Warszawy od strony Sulejówka i ciągu DK92/Traktu Brzeskiego. Do czasu pełnej realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy istotna część ruchu tranzytowego pozostaje na lokalnym układzie ulicznym Wesołej i Sulejówka, co skutkuje wydłużonymi czasami przejazdu oraz spiętrzeniami w godzinach szczytu.

Co dalej

Miasto przygotowuje się do ujęcia zadania w dokumentach finansowych i planistycznych oraz do uruchomienia prac projektowych. Zakres inwestycji ma być uzgadniany z partnerami – w tym z Województwem Mazowieckim i samorządem Sulejówka. Na obecnym etapie nie ogłoszono jeszcze harmonogramu robót ani wariantów docelowych rozwiązań.

Dzisiejsze wystąpienie Starosty Mińskiego

W piątek po godzinie 14 starosta miński, Remigiusz Górniak, wystąpił na żywo bezpośrednio ze skrzyżowania Traktu Brzeskiego i ul. Piłsudskiego na granicy Warszawy i powiatu mińskiego. Przedstawił stan rozmów dotyczących planowanej przebudowy oraz przypomniał, że trzy miesiące wcześniej – po spotkaniu z władzami Warszawy, burmistrzem Wesołej i burmistrzem Sulejówka – uzyskano ustną deklarację wiceprezydenta stolicy o przygotowaniu projektu budowlanego dla skrzyżowania oraz odcinka ul. Piłsudskiego w Wesołej do granicy z Sulejówkiem.

Mężczyzna w kamizelce odblaskowej stoi obok ruchliwej ulicy, z samochodami w tle i zielonymi drzewami.
fot. Miejski Reporter
Grupa mężczyzn w kamizelkach odblaskowych prowadzi akcję informacyjną przy ruchliwej ulicy, obok zatrzymanych samochodów.
fot. Miejski reporter

Jak wskazał starosta, mimo wielokrotnych próśb kierowanych przez niego oraz przez burmistrzów Arkadiusza Śliwę (Sulejówek) i Mariana Mahora (Wesoła), nie wpłynęło żadne pisemne potwierdzenie, że zadanie zostanie wpisane do budżetu Warszawy. Zwrócił uwagę, że jest to kluczowe na obecnym etapie – wszystkie gminy w Polsce dopracowywały projekty budżetów na kolejny rok i potrzebowały jasnych deklaracji co do inwestycji wspólnych.

W wystąpieniu starosta podkreślił, że planowana przebudowa ma znaczenie dla dziesiątek tysięcy mieszkańców Sulejówka, Wesołej, powiatu mińskiego, a także warszawskich dzielnic Wawer i Rembertów oraz okolicznych miejscowości. Wskazał na bieżące problemy komunikacyjne, które w rejonie skrzyżowania pojawiały się jeszcze przed popołudniowym szczytem – szczególnie od strony Starej Miłosnej, gdzie kierowcy stali nawet po 30 minut. Według starosty, skala zatorów potwierdza konieczność kompleksowej modernizacji skrzyżowania.

W części dotyczącej harmonogramu Górniak wyraził nadzieję, że dokumentacja techniczna zostanie potraktowana przez Warszawę jako zadanie inwestycyjne i ujęta w budżecie na 2026 rok. Ocenił, że przygotowanie projektu wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę mogłoby zająć około 1,5–2 lat. Zaznaczył, że dopiero kompletna dokumentacja otworzyłaby drogę do realizacji robót.

Na zakończenie starosta miński zaapelował do mieszkańców o aktywne włączenie się w sprawę – zachęcił do kontaktu z radnymi, udziału w sesjach i spotkaniach oraz do zadawania pytań dotyczących postępów. Poprosił również o udostępnianie informacji w mediach społecznościowych, podkreślając, że poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu w tym miejscu stanowi wspólny interes, ponad podziałami.

Wybrane dla Ciebie
Wschodnia Polska potrzebuje unijnej tarczy gospodarczej. Europosłowie apelują o specjalny pakiet wsparcia
Wschodnia Polska potrzebuje unijnej tarczy gospodarczej. Europosłowie apelują o specjalny pakiet wsparcia
Lubienia: Nielegalny transport ziemniaków zatrzymany. Szokujące braki w dokumentacji
Lubienia: Nielegalny transport ziemniaków zatrzymany. Szokujące braki w dokumentacji
Katarzynka 2025. Parada tramwajów przejedzie przez Poznań. Sprawdź, co i kiedy wydarzy się w mieście
Katarzynka 2025. Parada tramwajów przejedzie przez Poznań. Sprawdź, co i kiedy wydarzy się w mieście
Wyłączenie schronów spod prawa zamówień publicznych przyspieszy wydawanie pieniędzy. Mówi o tym wiceszef MSWiA
Wyłączenie schronów spod prawa zamówień publicznych przyspieszy wydawanie pieniędzy. Mówi o tym wiceszef MSWiA
Te ustawienia w telefonie rozładowują baterię. Wyłącz je, aby wydłużyć czas pracy smartfonu
Te ustawienia w telefonie rozładowują baterię. Wyłącz je, aby wydłużyć czas pracy smartfonu
Firmy kuszą dużą grupę Polaków. Państwo już dofinansowuje im pensje
Firmy kuszą dużą grupę Polaków. Państwo już dofinansowuje im pensje
Wyższe opłaty to za mało - miała być ustawa ws. najmu krótkoterminowego. Samorząd i Unia Europejska czekają, a rząd zwleka
Wyższe opłaty to za mało - miała być ustawa ws. najmu krótkoterminowego. Samorząd i Unia Europejska czekają, a rząd zwleka
Koszalin: Jak wypada w rządowym projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku?
Koszalin: Jak wypada w rządowym projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku?
Lublin: Drogowcy weszli na ul. Glinianą. Zmiany dla kierowców
Lublin: Drogowcy weszli na ul. Glinianą. Zmiany dla kierowców
Bydgoszcz: Śmiertelny wypadek na Grunwaldzkiej. Z taką prędkością jechał kierowca porsche
Bydgoszcz: Śmiertelny wypadek na Grunwaldzkiej. Z taką prędkością jechał kierowca porsche
Toruń: Wielka kontrola drzew. Kasztanowce i dąb pod lupą ekspertów
Toruń: Wielka kontrola drzew. Kasztanowce i dąb pod lupą ekspertów
Włocławek: Apel radnej o regularne czyszczenie przystanków i windy PKP
Włocławek: Apel radnej o regularne czyszczenie przystanków i windy PKP