Warszawa: SKM skończyła 20 lat. Na start były dwa pociągi
Rocznicowy rok w Warszawie
To wyjątkowy rok. W kwietniu świętowaliśmy 30-lecie uruchomienia pierwszej linii metra, a dzisiaj obchodzimy 20-lecie od kiedy po aglomeracji warszawskiej wożą nas pociągi SKM. 3 października 2005 roku, równo 20 lat temu, wyjechał pierwszy pociąg SKM, linii S1, trasie Warszawa Zachodnia - Falenica. Na takiej trasie (chociaż dzisiaj nieco dłuższej, bo do Otwocka) przejechaliśmy też dzisiaj.
Dwadzieścia lat temu zupełnie inne było malowanie pociągów, a SKM dysponowało tylko jednym pociągiem typu 14WE SKM i wypożyczonym EN57. Zobaczcie, jak wyglądały pierwsze pociągi użytkowane w 2005 roku i jak wyglądają dzisiaj.
Elfy w nowej odsłonie
Dziś przewoźnik dysponuje łącznie 47 pojazdami, a część z nich (Elfy) w najbliższym czasie przejdą modernizację, dzięki środkom z KPO. O czym więcej możecie przeczytać poniżej. typu 27WE, przejdą gruntowną modernizację. Inwestycja będzie możliwa dzięki niskooprocentowanej pożyczce w wysokości 276 milionów złotych, pochodzącej ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Nie zmieni się w nich układ siedzeń, chociaż przewoźnik zapowiada więcej miejsca na nogi. Siedzenia zostaną pokryte ekoskórą, będą nowe poręcze czy uchwyty. Uchwyty na rowery pozostaną takie same, ale wymienione na nowe - rower wstawimy do pociągu w ten sam sposób. Będą też ładowarki typu A i C oraz nowe rampy dla osób z niepełnosprawnościami. Więcej o modernizacji piszemy w tekście poniżej.
Pierwsza trasa przebiegała tylko pomiędzy Warszawą Zachodnią i Falenicą. Dziś przejazd specjalny znowu zaczął się na Warszawie Zachodniej, ale dojechał do Otwock, mając oczywiście Falenicę na swojej trasie. Co z dalszym rozwojem i nowymi trasami? Pojawiają się plotki na temat Ożarowa Mazowieckiego czy Zielonki, ale przewoźnik bardziej skupia się na realizowaniu przewozów na obecnych trasach.
Dziś warszawska SKM jeździ w sumie na pięciu liniach:
S1 - Pruszków - Otwock,
S2 - Warszawa Lotnisko Chopina - Sulejówek Miłosna,
S3 -Warszawa Lotnisko Chopina - Legionowo,
S4 - Piaseczno - Wieliszew / Zegrze Południowe,
S40 - Piaseczno - Wieliszew / Radzymin.
Wiele, w kontekście rozwoju stołecznego przewoźnika, będzie zależeć od prac realizowanych na infrastrukturze przez PKP PLK. Nie zapominajmy o odsuwającym się, ale planowanym remoncie linii średnicowej. Dużo obrazuje też poniższy schemat obrazujący pierwszą trasę przewoźnika i obecnie realizowane przewozy.
Niektórzy tworzą SKM od początku
Mieliśmy okazję przed trzema laty rozmawiać z jedną z osób, która tworzy SKM od samego początku. Robert Różycki to na co dzień Kierownik Działu Organizacji Przewozów SKM. Jak wspomina początki z 2005 roku? Jak wyglądały pierwsze kroki warszawskiej kolei w wydaniu aglomeracyjnym? - Dowiedziałem się od koleżanki na zmianie dyspozytorskiej w poprzedniej mojej pracy, że powstaje taki przewoźnik jak SKM i że szukają ludzi. Pomyślałem, że to może być ciekawy projekt. Chociaż muszę powiedzieć, że wiele osób nie popierało tego pomysłu. Sugerowali mi wręcz, że to błąd a cały projekt szybko się posypie - opowiadał nam przy spotkaniu w siedzibie SKM w Alejach Jerozolimskich.