Wielkie zmiany na drogach Krakowa i w komunikacji miejskiej. Zaczęły się w weekend, nowy tydzień przyniesie kolejne
Od soboty nowa organizacja ruchu na rondzie Barei
Rozpoczyna się kolejny etap budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Od 21 czerwca została wprowadzona nowa organizacja ruchu na rondzie Barei. W związku z tym, że na tym skrzyżowaniu nie będzie możliwy ruch okrężny, linie aglomeracyjne nr 250, 260 i 270 zostaną tymczasowo skrócone do pętli „Prądnik Czerwony”.
Zmiany w organizacji ruchu drogowego:
Południowa część ronda zostanie zamknięta dla ruchu kołowego. Przestanie więc obowiązywać ruch okrężny:
- na ul. Lublańskiej: ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po zachodniej jezdni (na odcinku od strony biurowców)
- na ul. Dobrego Pasterza: zwężenie w rejonie ul. Słoneckiego – ruch przeniesiony na jezdnię w stronę al. 29 Listopada
- na ul. Strzelców: ruch po jednym pasie – od wysokości dawnego sklepu Alti do ronda.
Zmiany dla pieszych:
- przejście na ul. Strzelców przeniesione bliżej dawnego sklepu Alti
- przejście na ul. Dobrego Pasterza – bliżej przystanku „Bitschana”.
Zmiany w komunikacji miejskiej:
Linie nr 250, 260* i 270 będą kursować od pętli „Prądnik Czerwony” ulicami Strzelców i Powstańców w kierunku miejscowości Zastów i Pielgrzymowice.
Bez obsługi pozostaną przystanki „Prądnik Czerwony” 02, „Strzelców” 01/02, „Rondo Barei” 04. Rozkłady jazdy zostaną zmienione.
* Trasa oraz rozkład jazdy dla linii 260 zostały zmienione w sobotę, 14 czerwca.
W związku z robotami w rejonie ronda Barei przystanki oznaczone jako 01/02/04 zostaną przesunięte do tymczasowych lokalizacji – o ok. 20–30 m do przodu.
Rozbudowa drogi w Garlicy Duchownej i Garliczce – zmiana trasy linii 280
Od soboty, 21 czerwca, w związku z zakończeniem wymiany nawierzchni na ul. św. Floriana w Woli Zachariaszowskiej oraz trwającą rozbudową drogi w Garlicy Duchownej i Garliczce linia nr 280 ponownie została skierowana na trasę skróconą do przystanku „Wola Zachariaszowska Szkoła”.
Bez obsługi przez linię nr 280 pozostaną przystanki: „Garlica Duchowna Rozjazd”, „Garliczka Chochół”, „Owczary Górna”, „Owczary Gajowa”, „Owczary Spacerowa” i „Owczary Pętla”.
Po obsłużeniu przystanku końcowego „Wola Zachariaszowska Szkoła” autobusy będą zawracały na pętli przy kościele. Zawracanie będzie wykonywane jako przejazd techniczny (bez pasażerów).
Rozkład jazdy zostanie ponownie zmieniony.
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic – zmiany od 28 czerwca
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic wkracza w kolejną fazę. W sobotę, 28 czerwca, rozpoczną się intensywne prace związane z wpięciem nowej trasy tramwajowej w istniejące torowisko w ciągu ul. Mogilskiej i al. Jana Pawła II, dlatego wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu, która obejmie zarówno ruch kołowy, jak i komunikację miejską.
Zmiany w ruchu samochodowym:
- zachowanie przejezdności ciągu ul. Mogilska – al. Jana Pawła II z ograniczeniami: przeniesienie ruchu kołowego na jezdnię południową
- zamknięcie ul. Meissnera na odcinku od skrzyżowania z ulicami Mogilską i al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ulicami Śliczną i Łąkową – brak możliwości przejazdu na wprost w ul. Lema
- sugerowany objazd: al. Jana Pawła II, ul. Stella-Sawickiego, al. Bora-Komorowskiego.
Taka organizacja ruchu umożliwi dojazd do kluczowych punktów miasta, mimo czasowego wyłączenia jednego z głównych węzłów komunikacyjnych. Nadal obowiązują objazdy wyznaczone w poprzednich etapach prac, obejmujące ulice Dobrego Pasterza, Strzelców oraz Opolską. Szczególnie istotne jest to dla kierowców poruszających się po północno-wschodnich rejonach Krakowa i w okolicach ronda Polsadu, gdzie również występują utrudnienia.
Zmiany obejmą też funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Ruch tramwajowy zostanie całkowicie wyłączony na odcinku od ronda Mogilskiego do pętli „Wieczysta”, a jego przywrócenie planowane jest we wrześniu bieżącego roku. Jednocześnie utrzymane zostanie kursowanie tramwajów w kierunku Nowej Huty od strony pętli „Wieczysta”. W celu zminimalizowania niedogodności dla pasażerów, uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza, która będzie kursować pomiędzy rondem Mogilskim a dworcem autobusowym Czyżyny.
Zakres prac prowadzonych na skrzyżowaniu ulic Mogilskiej, Meissnera, Lema i alei Jana Pawła II obejmuje przebudowę infrastruktury podziemnej: sieci energetycznych, teletechnicznych, ciepłowniczych, gazowych i wodociągowych. Równocześnie trwa budowa nowego torowiska tramwajowego o długości jednego kilometra toru pojedynczego wraz z pełnym zapleczem technicznym. Inwestycja zakłada także kompleksową modernizację układu drogowego, obejmującą budowę około 8500 m² nowych nawierzchni oraz pół kilometra ścieżek rowerowych. W tym rejonie powstają również mury oporowe i ekrany akustyczne, które poprawią komfort życia mieszkańców.
Wprowadzone zmiany – choć mogą być uciążliwe dla mieszkańców – służą realizacji jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w Krakowie. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie prowadzonych robót, stosowanie się do tymczasowego oznakowania drogowego i cierpliwość.
Most Grunwaldzki – Czy decyzja o remoncie była słuszna? Urzędnicy tłumaczą, że tak
Most Grunwaldzki odsłonił swoje tajemnice skrywane pod warstwami żelbetu, asfaltu i torów tramwajowych. Na moście trwają końcowe prace przy oczyszczaniu żelbetowego pomostu. Obraz, jaki się wyłania, potwierdza słuszność decyzji o remoncie przeprawy. Dzięki temu Kraków uniknie scenariusza znanego z Gdańska, czy ostatnio Chorzowa z awaryjnym zamknięciem podobnych obiektów.
Most Grunwaldzki w Krakowie został oddany do użytku w 1972 r. Został wykonany w technologii żelbetowych belek sprężanych. Oznacza to, że płyta pomostowa konstrukcji, na której znajdują się jezdnie, chodniki i torowisko jest podtrzymywana przez 12 żelbetowych belek wielkości ok. 200 na 60 centymetrów. Przez ponad pół wieku nieprzerwanej eksploatacji most dzielnie znosił coraz większe obciążenia. Teraz – po odsłonięciu płyty pomostowej – widać wyraźnie, że materiały użyte do budowy nie sprostały próbie czasu. Dziury i odsłonięte zbrojenie płyty pomostu są widocznym potwierdzeniem słuszności decyzji o remoncie. Dalsze zwlekanie z remontem mogłoby się zakończyć jak w Gdańsku, gdzie podobny most musiał został awaryjnie zamknięty, albo – co gorsza – jak w Dreźnie, gdzie podobna konstrukcja się zawaliła. 7-miesięczne zamknięcie mostu dla samochodów, a 5,5-miesięczne dla tramwajów pozwoli uniknąć tak dramatycznych scenariuszy.
Co na moście?
Do końca czerwca płyta pomostowa przeprawy zostanie do końca oczyszczona. W kanale ciepłowniczym od strony ronda Grunwaldzkiego swoje prace kontynuuje także MPEC przy wymianie dwóch rur ciepłowniczych, każdej o średnicy 70 cm. Kiedy te prace zostaną zakończone, zostanie ułożone nowe zbrojenie pod betonową podbudowę jezdni, torowiska i chodnika. Następnie zostanie zamontowana nowa izolacja przeciwwodna. Dzięki niej most będzie odporny na degradację powodowaną przez deszcz czy śnieg. Trwają także prace przy naprawie dylatacji. Dzięki opisanym powyżej działaniom będzie on mógł służyć krakowianom i przyjezdnym przez kolejne kilkanaście jak nie kilkadziesiąt lat. W tym czasie miasto będzie musiało się przygotować do budowy zupełnie nowej przeprawy.
Czasowe zamknięcie ścieżki pieszo–rowerowej na bulwarze Inflanckim
W związku z kolejnym etapem budowy kładki Kazimierz – Ludwinów, we wtorek, 24 czerwca nastąpi czasowe zamknięcie ścieżki pieszo–rowerowej na dolnym bulwarze Inflanckim po stronie Kazimierza. Utrudnienia potrwają w godz. 7.00–18.00.
We wtorek, 24 czerwca, w godz. od 7.00 do 18.00, w związku z planowanym montażem stalowej konstrukcji środkowego pomostu kładki Kazimierz – Ludwinów bezpośrednio nad ciągiem pieszo–rowerowym, nastąpi czasowe zamknięcie ścieżki na dolnym bulwarze Inflanckim po stronie Kazimierza.
Dla bezpieczeństwa użytkowników ścieżki, ruch pieszy i rowerowy zostanie w tym czasie przekierowany na drogi i ścieżki znajdujące się na górnym bulwarze Inflanckim. Należy stosować się do oznakowania tymczasowej organizacji ruchu.
Dodatkowo, w środę 25 czerwca planowany jest transport elementów konstrukcji wsporczych nad ścieżką pieszo–rowerową. W tym dniu przewidziane są jedynie krótkotrwałe, kilkuminutowe wstrzymania ruchu na dolnym bulwarze Inflanckim. O chwilowych zamknięciach będą na bieżąco informować pracownicy generalnego wykonawcy obecni na miejscu.
Rozbudowa kolejnego odcinka ul. Wrony
Kolejny odcinek ul. Wrony zostanie rozbudowany, od ul. Chlebicznej do ul. Topografów (Dzielnica VIII Dębniki). Ulica ma duże znaczenie komunikacyjne i spore natężenie ruchu. Po zakończeniu prac poprawi się bezpieczeństwo pieszych, którzy obecnie poruszają się w tym miejscu poboczem.
Od poniedziałku, 30 czerwca 2025 r., od godziny 7:00, zostanie całkowicie zamknięty przejazd kolejowy w ciągu ulicy Wrony. Utrudnienia są związane z przebudową przejazdu oraz infrastruktury towarzyszącej. W związku z tym ulica Wrony będzie nieprzejezdna dla ruchu kołowego na odcinku od ulicy Chlebicznej do torów kolejowych.
Autobusy nie będą kursować przez zamknięty fragment ulicy. W celu zapewnienia komunikacji uruchomiony zostanie przystanek tymczasowy oraz pętla do zawracania przy ulicy Topografów. Zostaną również wprowadzone zmiany w rozkładach jazdy komunikacji autobusowej i kolejowej.
Dla ruchu kołowego obowiązywać będą dotychczasowe objazdy wyznaczone ulicami:
– Prażmowskiego, Petrażyckiego w Krakowie, Graniczną, Korabnicką, Popiełuszki, Krakowską w Skawinie oraz Skotnicką w Krakowie,
– Wrony, Skotnicką, autostradą A4, Zakopiańską, Taklińskiego oraz Petrażyckiego.
Prace potrwają do końca sierpnia 2025 r.
Remont ul. Staszczyka
Od 14 kwietnia 2025 r. (poniedziałek) prowadzone są prace remontowe jezdni i chodników na całej długości ul. Staszczyka.
W dniach od 23 do 26 czerwca br. planowane są prace drogowe polegające na wymianie warstw bitumicznych jezdni na ul. Staszczyka – na odcinku od ul. Bronowickiej do ul. Jadwigi z Łobzowa. W związku z prowadzonym remontem cała ulica będzie zamknięta dla ruchu.
Lipcowe prace w tunelu KST pod Dworcem Głównym
Bezpieczeństwo to priorytet w funkcjonowaniu jedynego jak do tej pory tunelu tramwajowego w Krakowie. Dlatego na jeden wakacyjny miesiąc tunel KST pod Dworcem Głównym będzie zamknięty. W lipcu zostaną wymienione elementy systemu przeciwpożarowego całego obiektu.
Tunel tramwajowy łączący rondo Mogilskie z Politechniką Krakowską działa od 2008 roku. Instalacja przeciwpożarowa, w jaką został wyposażony także pochodzi z tamtego czasu. Do dziś jest w pełni funkcjonalna i w stu procentach sprawna. Kłopot polega na tym, że producent zaprzestał wytwarzania tego konkretnie modelu, a w magazynach kończą się części zamienne. Dlatego podjęto decyzję o wymianie elementów systemu na model obecnie produkowany. Dzięki temu, w każdym momencie Kraków będzie miał dostęp do produkowanych części oraz gotowych modułów systemu i to przez kolejnych kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat.
Niestety elementów systemu przeciwpożarowego nie da się wymieniać w czasie, gdy tunelem jeżdżą tramwaje. Demontaż, choćby najmniejszego elementu powoduje, że cały system przestaje być skuteczny, a miasto nie może ryzykować. Gdyby ZDM nie zdecydowało się na wymianę elementów systemu przeciwpożarowego w tym momencie, to w niedalekiej przyszłości mogłoby się okazać, że tunel musiałby zostać zamknięty, z powodu braku części zamiennych systemu przeciwpożarowego zastosowanego w tunelu. Jednostka przygotowywała się do operacji wymiany przez ostatnie trzy lata, po to żeby zrobić to w możliwie krótkim czasie i optymalnym okresie.
Prace w wakacje
W wakacje tego roku nadarzyła się okazja przeprowadzenia prac przy systemie przeciwpożarowym w tunelu, w cieniu zamknięcia dla tramwajów skrzyżowania ul. Mogilska, al. Jana Pawła II ul. Meissnera. Przebudowa tego skrzyżowania potrwa całe wakacje i ma związek z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic.
Tunel będzie zamknięty od 28 czerwca do 28 lipca br. Dzięki temu pasażerowie komunikacji miejskiej, w szczególności tramwajów, nie będą dwukrotnie narażeni na zmiany tras przejazdów linia tramwajowych jadących ulica Mogilską i tunelem pod Dworcem Głównym. Przy okazji w tunelu KST pod Dworcem Głównym zostaną wyszlifowane szyny i przeprowadzone prace serwisowe.
Zmiany na ulicy Fatimskiej – trwają prace budowlane
Trwa modernizacja infrastruktury drogowej przy ul. Fatimskiej. W ramach inwestycji powstaje wyniesione przejście dla pieszych. Zakres prac obejmuje również budowę nowego chodnika oraz instalację nowoczesnego oświetlenia.
Roboty potrwają do połowy października.
Na czas prowadzenia prac wprowadzono miejscowe zwężenia jezdni oraz ograniczenia w dostępności chodnika.
Drogowcy apelują do kierowców o zachowanie ostrożności, a do pieszych – o korzystanie z wyznaczonych obejść.
Zmiany w komunikacji miejskiej
19 czerwca zakończył się remont ul. Franciszkańskiej i tramwaje wróciły na swoje trasy. To zdecydowana ulga dla pasażerów. Nadal jednak przeprowadzane są remonty dróg i mostu Grunwaldzkiego oraz trwa budowa tramwaju do Mistrzejowic, gdzie od 28 czerwca będzie ograniczony przejazd przez skrzyżowanie ulic Mogilskiej, Meissnera, Lema i alei Jana Pawła II.
"Wykorzystując czas wakacyjny, kiedy mieszkańcy wyjeżdżają na urlopy, w lecie prowadzić będziemy kolejne naprawy. W lipcu zamknięty będzie tunel tramwajowy pod Dworcem Głównym, gdzie wymiany wymaga system przeciwpożarowy, a już 30 czerwca rozpocznie się remont ulicy Nowohuckiej. Budujemy drogi rowerowe wzdłuż ul. Brożka i Nawojki. Z pracami tymi wiążą się zmiany w organizacji komunikacji zbiorowej oraz ruchu samochodowego." - piszą urzędnicy.
Od czwartku, 19 czerwca, zostały wprowadzone przedwakacyjne rozkłady jazdy linii tramwajowych. Zmiany w komunikacji autobusowej będą obowiązywać od soboty, 21 czerwca.
Linie tramwajowe (zmiany od 19 czerwca):
- nr 1, 2, 4, 5, 9, 10, 13, 14, 21, 22 – kursują we wszystkie dni tygodnia co 20 minut przez cały dzień
- nr 3, 18, 52, 72 – kursują z częstotliwością:
- w dni powszednie co 10 minut przez cały dzień
- w soboty i święta co 20 minut przez cały dzień
- nr 6 – kursuje z częstotliwością:
- w dni powszednie co 20 minut przez cały dzień
- w soboty co 20 minut w godzinach od ok. 5.00 do ok. 22.00
- w święta co 20 minut w godzinach od ok. 9:00 do ok. 19.00
- nr 8, 20, 24 – kursują z częstotliwością:
- w dni powszednie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym i co 20 minut poza nim
- w soboty i święta co 20 minut przez cały dzień
- nr 11 – kursuje z częstotliwością:
- w dni powszednie co 20 minut w godzinach od ok. 5.00 do ok. 20.00
- w soboty co 20 minut w godzinach od ok. 6.00 do ok. 21.00
- w święta co 20 minut w godzinach od ok. 9.00 do ok. 21.00;
- nr 16, 17, 19, 44 – pozostają zawieszone
- nr 49 – kursuje w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut w szczycie komunikacyjnym
- nr 50 – kursuje z częstotliwością:
- w dni powszednie co 5 minut w szczycie komunikacyjnym i co 10 minut poza nim
- w soboty co 10 minut w godzinach od ok. 9:00 do ok. 20.00 i co 20 minut poza tymi godzinami
- w święta co 10 minut w godzinach od ok. 14.00 do ok. 20.00 i co 20 minut poza tymi godzinami
- nr 71 – kursuje w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut w godzinach od ok. 5.00 do ok. 19.00
- nr 75 – kursuje w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut w szczycie komunikacyjnym.
W związku z przywróceniem ruchu na ul. Franciszkańskiej nastąpiły zmiany tras linii tramwajowych – szczegóły dostępne w komunikacie.
Linie autobusowe miejskie (zmiany od 21 czerwca):
- nr 100, 101, 134, 352, 427, 434, 497, LR0 – będą realizowały dodatkowe kursy zgodnie z zasadami funkcjonowania linii rekreacyjnych w okresie wakacji – szczegóły dostępne w komunikacie
- nr 102 – będzie kursowała z częstotliwością:
- w dni powszednie co 30 minut przez cały dzień
- w soboty i święta co 60 minut przez cały dzień
- nr 104, 112, 162, 163, 193, 195 – będą kursowały w dni powszednie z częstotliwością co 30 minut w szczycie komunikacyjnym i co 40 minut poza nim
- nr 105/405 (wspólna częstotliwość), 129, 138, 139, 144, 159, 164, 168, 169/469 (wspólna częstotliwość), 172, 173, 182, 194, 501, 502, 503, 513, 722, 784 – będą kursowały z częstotliwością:
- w dni powszednie co 20 minut przez cały dzień
- w soboty i święta co 30 minut przez cały dzień
- nr 106, 136 – będą kursowały z częstotliwością:
- w dni powszednie co 40 minut przez cały dzień
- w soboty i święta co 60 minut przez cały dzień
- nr 109 – będzie kursowała z częstotliwością:
- w dni powszednie co ok. 30 minut w szczycie komunikacyjnym i co ok. 60 min poza nim
- w soboty i święta co ok. 60 minut w godzinach od ok. 7.00 do ok. 19.00
- nr 116, 156, 191, 413, 420, 433 – zostaną zawieszone
- nr 120 – będzie kursowała w soboty i święta co 60 minut
- nr 121 – będzie kursowała w dni powszednie z częstotliwością co 40 minut w szczycie i co 60 minut poza nim
- nr 122/422 (wspólna częstotliwość) – będą kursowały w dni powszednie z częstotliwością co 30 minut przez cały dzień
- nr 123, 153 – będą kursowały w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 40 minut poza nim
- nr 124/424 (wspólna częstotliwość), 147 – będą kursowały w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut przez cały dzień
- nr 125, 192 – będą kursowały z częstotliwością:
- w dni powszednie co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 30 minut poza nim
- w soboty i święta co 30 minut przez cały dzień
- nr 130 – będzie kursowała w dni powszednie z częstotliwością co 12 minut przez cały dzień
- nr 132, 189, 199, 482, 511, 572 – będą kursowały w dni powszednie co 20 minut w szczycie, ponadto:
- nr 132, 199 – nie będą kursowały poza tymi godzinami
- nr 189 – będzie kursowała co 30 minut poza godzinami szczytu komunikacyjnego (kursowanie linii w godzinach od ok. 6.00 do ok. 18.00)
- nr 189, 199, 511 – nie będą kursowały w soboty
- nr 142 – będzie kursowała w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut w godzinach od ok. 5.00 do ok. 18.00 i co 30 minut poza tymi godzinami
- nr 143, 148, 151, 152, 174, 178 – będą kursowały w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 30 minut poza nim
- nr 160 – będzie kursowała w dni powszednie z częstotliwością co ok. 45 minut w szczycie i co ok. 90 minut poza nim
- nr 175 – będzie kursowała w dni powszednie z częstotliwością co 40 minut przez cały dzień
- nr 179 – będzie kursowała z częstotliwością:
- w dni powszednie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym i co 20 min poza nim
- w soboty i święta co 30 minut przez cały dzień
- nr 196/496 (wspólna częstotliwość) – będą kursowały z częstotliwością:
- w dni powszednie co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 30 minut poza nim
- w soboty co 30 minut w godzinach od ok. 6.00 do ok. 19.00 i co 60 minut poza tymi godzinami
- w święta co 30 minut w godzinach od ok. 9.00 do ok. 19.00 i co 60 minut poza tymi godzinami
- nr 475 – będzie kursowała w dni powszednie z częstotliwością co 40 minut w szczycie komunikacyjnym
- nr 494 – będzie kursowała w dni powszednie z częstotliwością co 20 minut w szczycie komunikacyjnym
- nr 578 – będzie kursowała z częstotliwością:
- w dni powszednie co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 30 min poza nim
- w soboty co 30 minut w godzinach od ok. 9.00 do ok. 18.00
- w święta nie będzie kursowała
- nr 701 – będzie kursowała z częstotliwością:
- w dni powszednie co 20 minut w godzinach od ok. 5.00 do ok. 18.00 i co 30 min poza tymi godzinami
- w soboty i święta co 30 minut przez cały dzień
Linie autobusowe aglomeracyjne (zmiany od 21 czerwca):
- nr 204, 244 – w dni powszednie będą kursowały z częstotliwością co 30 minut w szczycie komunikacyjnym i co 40 minut poza nim
- nr 300 – będzie kursowała we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością co 15 minut w godzinach od ok. 8.00 do ok. 23.00 i co 30 minut poza tymi godzinami
- nr 301 – od 28 czerwca w soboty i święta do obsługi będą kierowane pojazdy o zwiększonej pojemności
- nr 304 – w dni powszednie będzie kursowała z częstotliwością co 10 minut w szczycie komunikacyjnym i co 15 minut poza nim
- nr 307, 337 – w dni powszednie będzie kursowała z częstotliwością co 20 minut w szczycie komunikacyjnym i co 30 minut poza nim.