Wielkopolskie: Nowy rozkład jazdy kolei. Więcej połączeń m.in. na południu regionu
Więcej pociągów w Wielkopolsce
Województwo zleca wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich dwóm firmom: samorządowym Kolejom Wielkopolskim i spółce Polregio. W czasie wtorkowej konferencji prasowej odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zaznaczył, że wraz z nowym rozkładem jazdy praca eksploatacyjna zamawiana przez samorząd regionu u obu przewoźników zwiększy się łącznie o 1 mln pociągokilometrów (jednostka miary odpowiadająca przebiegowi pociągu na odległość jednego kilometra - PAP), osiągając poziom 17,5 mln pociągokilometrów.
- Te pociągi, które zwiększają ofertę, pojawią się przede wszystkim na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej - zaznaczył wicemarszałek. Dodał, że na tym obszarze, m.in. na linii łączącej Krotoszyn z Ostrowem Wlkp., od połowy grudnia pojawi się 10 nowych par połączeń.
Tiktokerka wywiozła z Biedronki pełen wózek. Pokazała, co kupiła
Jankowiak dodał, że samorządowe Koleje Wielkopolskie przejmą obsługę przechodzącej przez teren łącznie trzech województw linii Leszno-Głogów.
Wraz z nowym rozkładem jazdy w ciągu doby na terenie całego regionu będzie realizowanych łącznie 712 kursów pociągów, z czego 528 wykonają Koleje Wielkopolskie. Dla porównania, w mijającym roku obaj przewoźnicy obsługują w ciągu doby łącznie 646 kursów, z czego 472 przypadają KW.
W nowym rozkładzie jazdy pojawią się dodatkowe połączenia obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie - m.in. na trasie Krzyż-Piła-Poznań czy pomiędzy Poznaniem a Krotoszynem. Z kolei pociągi Polregio będą kursować częściej, m.in. pomiędzy Piłą a Bydgoszczą czy Poznaniem a Ostrowem Wlkp. Wydłużone do Lipki Krajeńskiej ma być także połączenie Piła-Złotów.
W rozmowie z dziennikarzami wicemarszałek Jankowiak podkreślił problem ograniczonej w godzinach szczytu przepustowości stacji Poznań Główny oraz poznańskiego węzła kolejowego. - Uniemożliwia to nam zwiększenie liczby połączeń - zaznaczył.
- Pierwszorzędną sprawą jest rozbudowa węzła jako układu torowego. Jeżeli nie będzie dodatkowych peronów, jeżeli nie będzie dodatkowych torów wylotowych z Poznania w kierunku wschodnim itd., niemożliwy jest dalszy rozwój kolei regionalnych - powiedział samorządowiec.
Według zapowiedzi PKP PLK i samorząd Poznania 12 grudnia podpiszą porozumienie dotyczące przebudowy głównego dworca kolejowego w mieście. Przygotowywana aktualnie dokumentacja planowanej przebudowy całego poznańskiego węzła kolejowego ma powstać do 2029 r.
Zmiany w rozkładzie jazdy kolei wejdą w życie 14 grudnia.
(PAP)
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: wydawca@glos.com. Dołącz do naszego kanału na Facebooku!