Włoski okręt podwodny trafił do stoczni na pokładzie pływającego doku

8 sierpnia w Zatoce La Spezia przeprowadzono jedną z najbardziej widowiskowych operacji logistycznych ostatnich lat we włoskiej marynarce wojennej. Okręt podwodny ITS Scirè (S 527) typu Todaro został przetransportowany do stoczni w Muggiano z wykorzystaniem półzanurzalnej platformy i suchego doku.
Fot. LicencjodawcaFot. Licencjodawca
Portal Stoczniowy

Spektakularny transport ITS Scirè w La Spezia

Zamiast tradycyjnego przejścia własnym napędem dowództwo marynarki i kierownictwo stoczni wybrały rozwiązanie bardziej złożone, lecz bezpieczniejsze. W rejonie między wyspami Palmaria i Tino ITS Scirè wprowadzono na zanurzony pokład półzanurzalnej barki Fjord. Po wynurzeniu pokładu okręt posadowiono na kilblokach i podporach w konfiguracji „na sucho”. Jednostka zajęła pozycję transportową i objęła kurs do Muggiano. Taki sposób relokacji minimalizuje obciążenia kadłuba, chroni wrażliwe instalacje i ogranicza wpływ warunków pogodowych na przebieg całej operacji.

Moment wynurzenia platformy stał się rzadką okazją do ujrzenia okrętu podwodnego w pełnej okazałości. Zanim trafił do stoczni, specjaliści mogli ocenić stan poszycia, sterów oraz elementów zewnętrznych. W Muggiano ITS Scirè przejdzie gruntowny przegląd techniczny i modernizację, które mają zapewnić mu gotowość do służby na kolejne lata. Koncern Fincantieri, określił to przedsięwzięcie mianem „absolutnej nowości” w historii Marina Militare.

Transporty, które przeszły do historii

Choć operacja we Włoszech była nowatorska w skali krajowej, na świecie zdarzały się już równie skomplikowane relokacje okrętów podwodnych – nierzadko w warunkach znacznie odbiegających od typowych.

Po wycofaniu ze służby Enrico Toti (S 506) trafił do Museo Nazionale Scienza e Tecnologia w Mediolanie. Najpierw przewieziono go barkami z Augusty do Cremony, a następnie, w sierpniu 2005 roku, przetransportowano nocą ulicami miasta w specjalnym konwoju drogowym. Był to jeden z najbardziej spektakularnych „miejskich” transportów w historii muzealnictwa morskiego.

W 2004 roku niemiecki U-505 został przeniesiony na nowe, podziemne stanowisko ekspozycyjne w Museum of Science and Industry w Chicago. Operacja trwała kilka dni i wymagała wykorzystania podnośników, teflonowych płóz oraz stalowych konstrukcji nośnych. Okręt przesunięto około 300 metrów, po czym opuszczono go do przygotowanej niecki wystawowej.

Szwedzki HSwMS Neptun w 2012 roku trafił do Marinmuseum w Karlskronie. Podniesiony z barki, osadzony na wieloosiowych wózkach transportowych, został przetoczony do nowej Hali Okrętów Podwodnych. Manewr obserwowały tłumy mieszkańców.

W 2023 roku nowy singapurski okręt podwodny RSS Impeccable typu 218SG po próbach w Niemczech został załadowany na półzanurzalny statek MV Rolldock Storm i przetransportowany do bazy w Changi. Taka metoda pozwoliła uniknąć ryzyka związanego z oceanicznym przejściem nowej jednostki.

Znaczenie dla przemysłu okrętowego

W świecie przemysłu okrętowego takie operacje to pokaz kunsztu, precyzji i zgrania setek detali. Transport okrętu podwodnego to niezwykłe przeniesienie stali z punktu A do punktu B – to część strategii utrzymania floty w gotowości. Włoskie przedsięwzięcie pokazało, że Fincantieri potrafi łączyć doświadczenie z innowacyjnymi metodami, wyznaczając standardy, które mogą stać się normą w przyszłych programach modernizacyjnych.

Transport ITS Scirè przez La Spezię był połączeniem precyzyjnej inżynierii, sprawnego planowania i doświadczenia obu zaangażowanych stron. Dla Marina Militare to nie tylko efektowna operacja techniczna, ale też inwestycja w przedłużenie sprawności jednej z kluczowych jednostek podwodnych.

Wybrane dla Ciebie

S61: Wypadek. Zderzenie samochodu osobowego się z pojazdem ciężarowym. Dwie osoby ranne
S61: Wypadek. Zderzenie samochodu osobowego się z pojazdem ciężarowym. Dwie osoby ranne
Puzdrowo: Poważny wypadek na DW 211. Lądował śmigłowiec LPR
Puzdrowo: Poważny wypadek na DW 211. Lądował śmigłowiec LPR
Po 10 latach Skyrim otrzymał „największe zadanie” w swojej historii i nowy, olbrzymi region. Szalenie ambitny projekt Lordbound zachwyca rozmiarem i rozmachem
Po 10 latach Skyrim otrzymał „największe zadanie” w swojej historii i nowy, olbrzymi region. Szalenie ambitny projekt Lordbound zachwyca rozmiarem i rozmachem
Poznań: Przebywał w Polsce nielegalnie i posługiwał się sfałszowanym dokumentem
Poznań: Przebywał w Polsce nielegalnie i posługiwał się sfałszowanym dokumentem
Wolsztyn: Ratownik medyczny zatruł się podczas transportu pacjentki
Wolsztyn: Ratownik medyczny zatruł się podczas transportu pacjentki
Wągrowiec: Zakończenie Sezonu Motocyklowego 2025
Wągrowiec: Zakończenie Sezonu Motocyklowego 2025
Sosnowiec: W tym zabytkowym pałacu była siedziba sądu. Teraz dawna rezydencja Schoena stanie się miejscem kultury
Sosnowiec: W tym zabytkowym pałacu była siedziba sądu. Teraz dawna rezydencja Schoena stanie się miejscem kultury
Tomaszów: Jestem Eko, dbam o czyste powietrze. Na pl. Kościuszki zbierano odpady, rozdawano sadzonki, był pokaz palenia w piecu
Tomaszów: Jestem Eko, dbam o czyste powietrze. Na pl. Kościuszki zbierano odpady, rozdawano sadzonki, był pokaz palenia w piecu
Jasło: Dachowanie osobówki. Kierowca i pasażerka z obrażeniami
Jasło: Dachowanie osobówki. Kierowca i pasażerka z obrażeniami
Słupsk: Biegli dla czworonogów! XI Słupski Bieg Charytatywny za nami
Słupsk: Biegli dla czworonogów! XI Słupski Bieg Charytatywny za nami
Krzewiny: Wypadek. 78-latek uderzył w drzewo, jechał na grzyby
Krzewiny: Wypadek. 78-latek uderzył w drzewo, jechał na grzyby
Lublin: Kolorowa jesień w sercu miasta. Wybraliśmy się na spacer po Ogrodzie Botanicznym UMCS
Lublin: Kolorowa jesień w sercu miasta. Wybraliśmy się na spacer po Ogrodzie Botanicznym UMCS