Wrocław: Najstarszy dworzec kolejowy w Polsce. Kiedyś cudo techniki, a dziś wygląda jakby miał się zawalić
W tym artykule:
Usłyszał "stój, policja!" Wtedy wyskoczył z auta. Policjant nagrał wideo
Opuszczone i zarośnięte tory kolejowe, popękany beton, porzucone śmieci, których nikt nie sprząta. Drzwi i okna budynku są zasłonięte deskami, a stojąc na dawnej stacji Dworca Górnośląskiego słyszymy w oddali echo przeszłości - gwar z nowej hali i pociągi wjeżdżające na perony.
Dworzec Górnośląski to dziś ruina
Dawniej był jednym z ważniejszych miejsc we Wrocławiu. Powstał w 1842 roku jako pierwszy dworzec na obecnych ziemiach polskich. Budynek powstał dość szybko, bo w ciągu zaledwie jednego roku. Kamień węgielny pod budowę położono 2 maja 1841 roku, a już rok później, 1 maja, przeprowadzono pierwszą jazdę próbną. Oficjalne otwarcie linii kolejowej z Wrocławia do Oławy miało miejsce 21 maja 1842 roku.
Zobacz też: Wejścia do tego zapomnianego pałacu strzegą sfinksy. Jest szansa na remont
Pociągi z Wrocławia jechały stąd na zagłębie górnośląskie
Dworzec zawdzięcza swoją nazwę połączeniu Wrocławia z zagłębiem górnośląskim. Oficjalne otwarcie linii kolejowej z Wrocławia do Oławy miało miejsce 21 maja 1842 roku. 3 sierpnia 1842 roku otwarto 15-kilometrowy odcinek z Oławy do Brzegu, a niespełna rok później, 28 maja, fragment do Opola. Trzy lata po otwarciu pociągi dojeżdżały już do Mysłowic, a długość linii wynosiła 200 kilometrów.
W budynku Dworca Górnośląskiego znajdowały się:
- kasa biletowa,
- restauracja,
- punkt przyjmowania bagaży
- poczekalnie dla pasażerów pierwszej, drugiej i trzeciej klasy,
- i portiernia.
Za głównym budynkiem powstały dwukondygnacyjne budynki urzędów kolejowych oraz budynek dyrekcji kolei w stylu włoskiej willi.
Zobacz też: Szczypta mumii z Wrocławia. Na zdrowie! Niezwykłe eksponaty Muzeum Archidiecezjalnego
Dworzec Górnośląski ustąpił miejsca nowemu dworcowi głównemu
Gdy Towarzystwo Kolei Górnośląskiej otrzymało koncesję na budowę linii kolejowej Wrocław - Poznań, podjęto decyzję o budowie nowego, większego budynku stacyjnego. W ten sposób powstał obecny dworzec Wrocław Główny, który został otwarty w 1857 roku, a dworzec Górnośląski nie był już tak potrzebny.
Aby doprowadzić tory kolejowe do nowego gmachu, wyburzono dwa stare biurowce dworca Górnośląskiego. Po uruchomieniu stacji Wrocław Główny pozostałości po budynku z ul. Małachowskiego przerobiono na biura i lokale mieszkalne oraz zakłady produkcyjne.
Zobacz, jak dziś wygląda Dworzec Górnośląski na zdjęciach!
Na terenie dworca po II wojnie światowej mieściły się gabinety kolejowej służby zdrowia. Na początku XXI wieku spółka PKP sprzedała najstarszą z części prywatnemu inwestorowi.
Cały budynek i teren wokół niego od lat jest opuszczony. Jedynie część dobudowana w późniejszych latach część służy noclegowni im. Brata Alberta.
Pożar był gwoździem do trumny Dworca Górnośląskiego
15 czerwca 2017 roku miał miejsce pożar prawego skrzydła budowli. Dwie osoby zostały w tym pożarze poszkodowane. Byli to bezdomni zamieszkujący opuszczone budynki dawnego dworca. W akcji gaśniczej uczestniczyło 10 zastępów straży, a także pogotowie ratunkowe, gazowe, energetyczne i policja. Ulica Małachowskiego była zamknięta dla ruchu.