Wrocław: Nowoczesne wagony na Dolnym Śląsku. Zawiozą nas do Szklarskiej Poręby i nie tylko
PKP Intercity odebrało pierwszych osiem zmodernizowanych wagonów, które już wyjechały w trasy. Wśród połączeń, które docelowo zyskają nowy tabor, jest popularna linia z Wrocławia przez Wałbrzych i Jelenią Górę do Szklarskiej Poręby. Modernizacja wagonów jest częścią większego programu, wartego łącznie ponad 16,5 miliarda złotych.
W tym artykule:
Nowoczesne wagony od Intercity odwiedzą Dolny Śląsk. Pojadą popularną linią do Szklarskiej Poręby
Zmodernizowane pojazdy, przygotowane w polskich zakładach Pesy w Mińsku Mazowieckim, osiągają prędkość do 200 km/h i oferują 54 miejsca w komfortowej przestrzeni 1. klasy. Na pokładzie pasażerowie znajdą m.in. Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nowoczesną klimatyzację, elektroniczne tablice informacyjne oraz nowe drzwi odskokowo-przesuwne.
Co ważne dla mieszkańców Dolnego Śląska, wagony będą obsługiwać m.in. trasę Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba. Linia to również jedno z kluczowych połączeń turystycznych. Jak przekonuje PKP Intercity, modernizacja wagonów ma poprawić komfort podróży zarówno mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Karkonosze.
Ale to nie wszystko, bo nowoczesne, zmodernizowane modele PESA 152a pojadą również na trasach: Warszawa – Łódź – Wrocław przez Kalisz, Krotoszyn, Twardogórę oraz z Wrocławia do Warszawy przez Opole, Lubliniec i Piotrków Trybunalski.
Na tych trasach w całej Polsce pojedziecie nowoczesnym taborem Intercity:
- Warszawa – Kołobrzeg,
- Warszawa – Kraków,
- Kraków – Zakopane,
- Kraków – Tarnów – Krynica-Zdrój,
- Warszawa – Łódź – Kalisz – Krotoszyn/Twardogóra – Wrocław,
- Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra - Szklarska Poręba,
- Warszawa – Opoczno Płd. – Miechów – Kraków,
- Wrocław – Opole – Lubliniec – Piotrków Tryb. – Warszawa,
- Warszawa – Małkinia – Białystok.
– Modernizacja wagonów przez polskie zakłady to nie tylko nowa jakość podróży, ale również wsparcie dla rodzimego przemysłu. (...) Jest to kolejny krok w kierunku silnej, nowoczesnej i ekologicznej kolei – podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kiedy pojedziemy nowymi wagonami? Najpóźniej w I kwartale 2026 roku
Pierwsze pojazdy zostały skierowane do obsługi połączeń Warszawy z Łodzią, Łodzi z Gdynią i Warszawy z Kołobrzegiem.
Kolejne pojazdy będą jednak sukcesywnie odbierane, a wszystkie 24 wagony trafią do PKP Intercity do końca pierwszego kwartału 2026 roku. Wtedy zobaczymy je również na wyżej wymienionych trasach na Dolnym Śląsku.
Jeszcze nie wiadomo, do których konkretnie pociągów zostaną dołączone nowe wagony. Za dużego wyboru jednak nie ma, bo według wakacyjnego rozkładu jazdy Intercity jeździ z Wrocławia do Szklarskiej Poręby dwa razy dziennie: o 4:45 (czas podróży wynosi 2 h 43 minuty) i o 14:17 (podróż trwa 3 h 15 minut). Natomiast bezpośrednio do Warszawy możemy pojechać z Wrocławia kilkanaście razy na dobę.
Intercity notuje rekordy przewozów. Do 2030 roku planuje przewieźć 110 milionów pasażerów
W ostatni weekend PKP Intercity przewiozło prawie milion pasażerów. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Przewoźnik zapowiada, że w tym roku planuje obsłużyć 88 milionów podróżnych (78,5 mln pasażerów w 2024 roku -red.), a do 2030 roku aż 110 milionów.