Żywiec: Nową S1 i obejściem Węgierskiej Górki pojedziemy już wkrótce
Ostatnie prace wykończeniowe. S1 otwarta do końca października
- Trwają już prace wykończeniowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by 20 października GDDKiA przejęła inwestycję po wszystkich odbiorach. Otwarcie nastąpi po tej dacie. Na pewno do końca października trasa będzie przejezdna - mówi Marcin Twardysko, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.
W ramach inwestycji w ciągu ekspresówki powstały dwa tunele - jeden o długości blisko 1 kilometra (przez masyw Białożyński Groń), drugi 830 metrów (przez masyw Barania). Zbudowano także dwa węzły drogowe: Przybędza i Milówka oraz 10 obiektów inżynierskich, w tym pięć estakad, trzy mosty o łącznej długości 2,3 km i jeden przejazd gospodarczy. Najdłuższa estakada ma około 1 kilometra długości, to przejazd nad ulicą Zielona Góra i Zielona.
Co ważne, drogę zbudowano w dwóch przekrojach. Blisko 5 kilometrów ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu - ten docelowy przekrój zrealizowano na odcinku tunelowym oraz między tunelami, natomiast przed i za tunelami powstała jedna jezdnia po dwa pasy ruchu.
Umowa na realizację odcinka została zawarta w październiku 2019 roku. Początkowo otwarcie tego odcinak planowane było w 2023 roku, ale prace się przedłużyły. Całkowita wartość projektu wynosi 1,65 mld zł.
Ekspresowa S1 połączy Katowice Airport z granicą ze Słowacją
Ekspresowa S1 jest arterią o kluczowym znaczeniu. Jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej.
Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice i granicę ze Słowacją w Zwardoniu.
Standard drogi ekspresowej ma dotąd na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie, Dąbrowa Górnicza - Tychy, Oświęcim - Brzeszcze, Bielsko-Biała - Przybędza i Milówka - Zwardoń.
W 2024 roku przebudowany został całkowicie i dostosowany do parametrów drogi ekspresowej wspomniany odcinek w Dąbrowie Górniczej między Podwarpiem a węzłem Pogoria, a 25 sierpnia oddano do ruchu 10-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze oraz ponad 4-kilometrowy odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44.
Do przebudowy przygotowywany jest odcinek DK1 pomiędzy Dąbrową Górniczą, przez Sosnowiec do Mysłowic. Od Mysłowic do Bielska-Białej powstaje natomiast łącznie 40 km nowej trasy ekspresowej.
Pozostała część drogi ekspresowej S1 do Dankowic zostanie oddana do ruchu pod koniec tego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją.
Drugi to Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, który według zapowiedzi GDDKiA zostanie w tym roku oddany do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (całkowite zakończenie prac nastąpi w trzecim kwartale 2026 r.).
Z kolei w połowie 2027 r. planowane jest zakończenie prac na ostatnim z czterech odcinków S1, a więc Mysłowice - Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do granicy ze Słowacją.