Wielkopolska: Kobieta oszukana przez fałszywego pracownika banku. Straciła 60 tys. zł
Mieszkanka Pobiedzisk padła ofiarą oszustwa, w wyniku którego straciła blisko 60 tysięcy złotych. Kobieta uwierzyła osobom podszywającym się pod pracowników banku i, przekonana, że chroni swoje oszczędności, wykonywała ich polecenia. Policja apeluje o ostrożność i przypomina, aby nie przekazywać swoich danych oraz nie wykonywać przelewów na prośbę nieznanych osób.
Kobieta otrzymała telefon od mężczyzny podającego się za pracownika działu finansowego jednego z banków. Oszust poinformował ją, że na jej dane zostały zaciągnięte zobowiązania kredytowe i zapowiedział, że skontaktuje się z nią pracownik departamentu bezpieczeństwa banku. Podczas rozmowy 42-latka usłyszała dane identyfikacyjne rzekomego pracownika oraz ostrzeżenie o podejrzanych logowaniach na jej konto.
W kolejnym etapie do rozmowy dołączyła kobieta, również podająca się za pracownicę banku. Pod presją ochrony środków poszkodowana autoryzowała przelew 30 tysięcy złotych poprzez kody BLIK. Oszustka zapewniła, że transakcja jest zabezpieczona i pieniądze wrócą na konto następnego dnia.
Następnie do 42-latki zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako przełożony wcześniejszej rozmówczyni. Przekonał ją, że w celu pełnego zabezpieczenia środków powinna osobiście wypłacić pozostałe pieniądze i zdeponować je w innym banku. Kobieta zgodnie z instrukcjami udała się do placówki bankowej we Wrześni i wypłaciła kolejne 30 tysięcy złotych.
W sumie wykonano kilkanaście transakcji. Dopiero w momencie, gdy oszuści nakłonili ją do kolejnej wizyty w banku, kobieta zaczęła podejrzewać, że padła ofiarą przestępstwa. Zgłosiła sprawę na policję, jednak straconych pieniędzy nie udało się odzyskać.
Funkcjonariusze apelują o ostrożność i przypominają, że pracownicy banków nigdy nie proszą klientów o wykonywanie przelewów, autoryzowanie transakcji czy podawanie danych do logowania. W przypadku otrzymania podejrzanego telefonu najlepiej przerwać rozmowę i skontaktować się bezpośrednio z bankiem lub zgłosić sprawę na policję.
Oszuści stosują różne metody manipulacji, a ich działania często są dobrze przygotowane i wywierają presję na ofiarach. Ważne jest, aby w takich sytuacjach nie działać pochopnie i nie przekazywać swoich środków na nieznane konta. Policja zachęca do informowania bliskich o zagrożeniu i zwiększania świadomości na temat metod stosowanych przez cyberprzestępców.