Rynek suplementów diety. Kupują miliony Polaków
W tym artykule:
- Polski sektor suplementów jest trzecim co do wielkości w Europie
- Największy udział w sprzedaży mają witaminy i minerały - stanowią ponad 40% wartości sprzedaży
- Rynek nadal będzie rósł, co wiąże się z większą świadomością zdrowotną Polaków i rozwojem e-commerce
- Krajowa Rada Suplementów i Odżywek niedawno wydała rekomendacje dla rządu i zaapelowała o wprowadzenie kampanii informacyjnych
Polski sektor suplementów jest trzecim co do wielkości w Europie
Rynek suplementów diety w Polsce rośnie. W 2017 r. rynek był wyceniany na 4,4 mld zł. Jego wartość w ubiegłym roku przekroczyła kwotę 7-8 mld zł. A w tym roku, według szacunków, to może być już 9 mld zł. Analitycy firmy badawczej PMR Market Experts by Hume's przewidują, że średnioroczne tempo wzrostu do 2029 r. może wynieść niemal 7 proc. Polski sektor suplementów jest trzecim co do wielkości w Europie, po takich państwach jak Włoch i Francja.
- Polacy wydają miliardy złotych na suplementację. Jest to wydatek, który bezpośrednio przyczynia się do unikania przyszłych, o wiele wyższych wydatków NFZ - mówił nam niedawno Bartosz Demianiuk, prezes Krajowej Rady Suplementów i Odżywek, która zrzesza kilkadziesiąt firm z tego sektora.
Demianiuk wskazał też, że około 30 tys. podmiotów gospodarczych w Polsce podało w kodzie PKD sprzedaż produktów z kategorii suplementy diety. Co więcej, cały rynek żywności prozdrowotnej w Polsce, szerszy niż tylko produkcja suplementów, wyceniany jest na około 15 mld złotych.
Największy udział w sprzedaży mają witaminy i minerały - stanowią ponad 40% wartości sprzedaży
Najbardziej popularne suplementy - jak podawała KRSiO - to środki zawierające magnez i witaminy, w tym D, a także probiotyki i kwasy omega. Jak mówią farmaceuci, w ostatnim czasie "modne" stały się też preparaty z kolagenem oraz z adaptogenami, czyli naturalnymi substancjami roślinnymi, wspierającymi walkę ze stresem i poprawiające odporność. Te informacje mają też potwierdzenie w badaniu PMR Market Experts by Hume's.
- Największy udział w sprzedaży mają witaminy i minerały (ponad 40% wartości sprzedaży), ale szczególnie dynamicznie rosną preparaty wspierające odporność, suplementy na stawy oraz probiotyki. Konsumenci coraz częściej wybierają produkty w innowacyjnych formach - gumy do żucia, kapsułki miękkie czy płynne shoty, które są wygodne w użyciu i lepiej trafiają do młodszych grup odbiorców - czytamy w raporcie PMR Market Experts by Hume's.
Rynek nadal będzie rósł, co wiąże się z większą świadomością zdrowotną Polaków i rozwojem e-commerce
Według tego opracowania już nawet 75% Polaków sięga po jakieś suplementy. A według Krajowej Rady Suplementów i Odżywek ten wskaźnik może być jeszcze wyższy i wynosić nawet 77% Polaków. To oznacza, że tego typu produkty kupuje ponad 20 mln osób w Polsce.
- W najbliższych latach rynek nadal będzie rósł, co wiąże się z większą świadomością zdrowotną Polaków. Nie bez znaczenia jest też fakt, że społeczeństwo się starzeje i systematycznie zwiększa się grupa osób szczególnie zainteresowana tymi produktami. Swoją cegiełkę dołoży także rozwijający się kanał e-commerce - twierdzi Marta Marszałek, kierowniczka ds. analizy rynku farmaceutycznego i opieki zdrowotnej w firmie badawczej PMR Market Experts by Hume's.
W 2023 r. ponad 1/3 kupujących suplementy zamawiała je przez internet. Ten trend doskonale widzą właściciele sieci aptek, którzy rozwijają działalność w internecie. Firmy coraz częściej inwestują w strategie omnichannel, łącząc apteki stacjonarne, sklepy internetowe i platformy marketplace.
Krajowa Rada Suplementów i Odżywek niedawno wydała rekomendacje dla rządu i zaapelowała o wprowadzenie kampanii informacyjnych
Przedstawiciele branży mówią też o trudnościach, szczególnie w obszarze formalnym i dotyczącym promocji. Producenci i dystrybutorzy suplementów diety mogą reklamować te produkty, ale muszą przestrzegać ścisłych zasad. Reklamy nie mogą m.in. wprowadzać w błąd, sugerować właściwości leczniczych ani zastępować zrównoważonej diety. Krajowa Rada Suplementów i Odżywek niedawno wydała rekomendacje dla rządu i zaapelowała o wprowadzenie kampanii informacyjnych, mających na celu edukację społeczeństwa. Polacy - według organizacji - za mało wiedzą na temat właściwej suplementacji. Tymczasem liczba nowych produktów lawinowo rośnie. W ostatnich pięciu latach (2020-2024) zgłaszano do Głównego Inspektoratu Sanitarnego średnio niemal 23 tys. nowych preparatów rocznie. Koniecznej jest też, jak wskazała KRSiO zaktualizowanie ram prawnych poprzez np. nowelizację ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!