Kawa drożeje w zawrotnym tempie. Ceny biją kolejne rekordy
Kawa bije rekordy cenowe
Według danych UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito, od stycznia do końca września br. średnie ceny kawy - zarówno regularne, jak i promocyjne - wzrosły o 22,6 proc. rok do roku. W przypadku kawy mielonej podwyżka sięgnęła aż 28,8 proc., a rozpuszczalnej - 16,4 proc. Dla porównania, w całym 2024 roku wzrosty te wyniosły zaledwie 5,4 proc. i 1 proc. Eksperci nie mają wątpliwości: to efekt problemów na światowych rynkach.
- Arabika osiągnęła najwyższy poziom od blisko 50 lat, a robusta bije historyczne rekordy. Główną przyczyną są uwarunkowania klimatyczne w krajach producenckich. Dodatkowo coraz powszechniejsze są spekulacje finansowe - plantatorzy wstrzymują sprzedaż ziaren, licząc na jeszcze wyższe ceny - wyjaśnia dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.
Zdaniem analityków, jeśli sytuacja pogodowa w Brazylii i Wietnamie ustabilizuje się, tempo wzrostu cen może nieco wyhamować.
- Kolejne podwyżki mogą wynosić do 20 proc. rok do roku, ale nie spodziewałbym się powrotu do niższych poziomów przed 2026 rokiem - ocenia Robert Biegaj z Shopfully.
Promocji coraz więcej, ale efekt mizerny
Z raportu Hiper-Com Poland, Shopfully i UCE RESEARCH wynika, że liczba promocji na kawę rośnie. W pierwszym półroczu wzrost był minimalny - zaledwie 0,1 proc. rdr. - ale w trzecim kwartale przyspieszył do 14 proc. rdr. Najwięcej akcji promocyjnych przybyło w sieciach cash & carry (70,2 proc.), sklepach convenience (18,3 proc.) i hipermarketach (15,5 proc.). Na minusie znalazły się jedynie dyskonty (-7,8 proc.).
- Sieci zwiększyły liczbę promocji, by złagodzić szok cenowy. Efekt jest jednak taki, że ceny promocyjne dziś są często wyższe niż rok temu regularne - komentuje dr Orpych.
Eksperci zwracają uwagę, że współczesne promocje mają coraz płytszy charakter.
- Widać krótsze okna zniżek, mniejsze rabaty i przesuwanie akcji na marki własne. To działania łagodzące, a nie realnie obniżające koszt zakupu - tłumaczy Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.
Kawa luksusem codzienności
W najbliższych miesiącach sytuacja raczej się nie poprawi. Według prognoz, ceny popularnych marek kawy utrzymają się w przedziale 60-80 zł za kilogram, a kaw premium - nawet 100-120 zł.
- Spadki możliwe są dopiero w drugiej połowie 2026 roku, jeśli Brazylia odnotuje rekordowe zbiory i nie pojawią się kolejne katastrofy pogodowe - przewiduje dr Orpych.
Mimo że sieci handlowe próbują utrzymać klientów akcjami rabatowymi, dla wielu Polaków poranna filiżanka kawy staje się coraz droższym rytuałem. Eksperci radzą więc robić zapasy, gdy trafiają się korzystne promocje - bo choć kawa nie psuje się szybko, jej ceny niestety tak szybko nie spadają.
O badaniuDane dotyczące cen kawy pochodzą z cyklicznego raportu pt. "INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH", autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito. Wzięto pod uwagę blisko 32 tys. cen detalicznych z prawie 15 tys. sklepów pochodzących z 63 sieci handlowych. Ponadto eksperci Hiper-Com Poland, Shopfully i UCE RESEARCH przeanalizowali blisko 15,9 tys. akcji rabatowych z okresu obejmującego I-III kwartał 2025 r. i analogicznego czasu w 2024 roku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!