Kolej na miliardowe zamówienia. Newag stawia na szybkie pociągi i lokomotywy
Według raportu półrocznego, w segmencie elektrycznych zespołów trakcyjnych Newag uczestniczył już w postępowaniach organizowanych m.in. przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, Województwo Wielkopolskie czy Polregio. Spółka złożyła też najkorzystniejszą ofertę na dostawy dla Województwa Pomorskiego. Pod koniec roku planowane jest ogłoszenie długo wyczekiwanego przetargu na elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości dla PKP Intercity.
W segmencie lokomotyw spalinowych firma czeka na uruchomienie postępowania zakupowego PKP LHS, natomiast w zakresie lokomotyw elektrycznych planuje dalsze pozyskiwanie zamówień, w tym potencjalne rozszerzenie współpracy z PKP Intercity dzięki klauzuli opcji zawartej w obowiązującej umowie.
Współpraca z CPK i program FEnIKS
Newag zwraca uwagę na działania Centralnego Portu Komunikacyjnego, który w tym roku ma prowadzić analizy związane z utworzeniem tzw. poolu taborowego - rozwiązania umożliwiającego wynajem pojazdów kolejowych przez różnych przewoźników. Spółka podkreśla również znaczenie planowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych konkursu w ramach programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę i Środowisko), który zostanie ogłoszony w ostatnim kwartale 2025 r.
Ekspansja na rynek europejski
Poza Polską Newag aktywnie uczestniczy w rozmowach technicznych dotyczących nowych lokomotyw i pojazdów pasażerskich na rynkach zagranicznych. Spółka deklaruje gotowość do startu w przetargach w formie konsorcjum z partnerami europejskimi, co ma wzmocnić jej pozycję konkurencyjną.
Grupa kapitałowa Newag specjalizuje się w produkcji, modernizacji i serwisie taboru kolejowego. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2013 r. i wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej przychody skonsolidowane w 2024 roku sięgnęły 1,59 mld zł.
Źródło: PAP