Konsumenci przytłoczeni. Za dużo reklam, zła komunikacja

W dobie cyfrowego szumu, gdzie uwaga konsumentów jest towarem deficytowym, marketing musi być bardziej przemyślany niż kiedykolwiek. Z raportu SARE wynika, że 60,3% badanych dokonało zakupu online po otrzymaniu komunikatu marketingowego w ciągu ostatniego miesiąca. Jednakże 66% konsumentów narzeka na nadmiar reklam. Jakie wnioski można z tego wyciągnąć? Kluczowe jest, aby komunikacja była empatyczna, spersonalizowana i łatwa do wyłączenia.
Product package boxes in cart with shopping bag and laptop computer with blurred web store shop on screen for online shopping and delivery concept
online, shop, payment, ecommerce, marketplace, shopping, cart, concept, laptop, delivery, computer, boxes, web, sale, bag, buy, commerce, price, shipping, package, purchase, order, business, background, service, technology, internet, website, store, marketing, consumer, retail, e-commerce, home, market, customer, deliver, product, finance, packagingMarketing jest przytłaczający dla klientów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Daniel Świerżewski

Wpływ komunikacji marketingowej na zakupy online

Współczesny konsument jest bombardowany informacjami z każdej strony. W takim środowisku przyciągnięcie jego uwagi staje się wyzwaniem. Jak pokazuje raport SARE, dobrze zaplanowany marketing nadal ma swoją moc. - Co drugi Polak zrobił w ostatnim miesiącu zakupy pod wpływem komunikatu – prawdziwy dowód, że marketing nadal działa, jeśli tylko jest przemyślany – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes spółki Digitree Group, do której należy SARE.

Email jako kluczowy kanał komunikacji

Zaskakująco, to właśnie skrzynka mailowa jest najczęściej wskazywanym kanałem, który skłania konsumentów do zakupów. Aż 33% respondentów badania SARE przyznało, że to właśnie email przekonuje ich do podjęcia decyzji zakupowej. – Email nie daje się zdetronizować. W gąszczu powiadomień marketingowych skrzynka odbiorcza jest prywatną przestrzenią zaufania, do której zapraszamy komunikację, która nas interesuje i którą możemy kontrolować. Widzimy to również w odpowiedzi na pytanie, gdzie konsumenci najchętniej otrzymują informacje od marek. Największa grupa (36 proc.) preferuje komunikację mailową, w sumie czterech na dziesięciu konsumentów pozytywnie odbiera newslettery, które uważają za przydatne – mówi Magdalena Niedobecka, marketing manager w SARE.

Wyzwania w komunikacji marketingowej

Nachalność i zbyt duża częstotliwość komunikatów to główne bolączki konsumentów. Co trzeci badany czuje się zirytowany nachalną formą komunikacji. Dodatkowo nietrafione oferty oraz brak możliwości łatwej rezygnacji z komunikacji również wpływają negatywnie na odbiór marketingu. Personalizacja, choć ceniona, nie zawsze trafia w gusta odbiorców. Aż 4 na 10 osób ocenia spersonalizowane rekomendacje jako średnio trafione.

Przyszłość marketingu w erze cyfrowej

Z cyfrowym przeciążeniem musimy nauczyć się żyć. Dla marketerów to jasny sygnał: projektujmy komunikację bardziej empatyczną i świadomą. Niech uważność na stałe zagości w naszym branżowym słowniku. Jeśli naprawdę chcemy wiedzieć, jak mówić do klientów, najpierw nauczmy się ich słuchać – mówi Magdalena Niedobecka.

Wartość polskiego rynku e-commerce rośnie, a walka o uwagę klienta przenosi się do skrzynki odbiorczej. Tobiasz Wybraniec zauważa, że "marketing to dziś nie tylko content, ale i tempo", a komunikacja, która nie respektuje granic odbiorcy, staje się nieskuteczna. Eksperci Digitree Group wskazują, że kanały własne, takie jak mailing i SMS, są obecnie najpewniejszym aktywem marek w obliczu rosnących kosztów dotarcia do użytkownika.

Najważniejsze wnioski z raportu:

  1. Polacy są zmęczeni cyfrowo – 65,87 proc. respondentów przyznaje, że liczba docierających do nich przekazów marketingowych jest „za duża”.
  2. Email znacznie silniejszy od social mediów – newslettery przekonują do zakupu 33 proc. ankietowanych, podczas gdy social media 22 proc., reklamy display 18 proc..
  3. Ulubiony kanał do otrzymywania treści – 36,41 proc. Polaków deklaruje, że najchętniej dostaje informacje od marek właśnie e-mailem.
  4. Co irytuje najbardziej? Nachalna forma komunikacji (35,24 proc.), zbyt duża częstotliwość (27,26 proc.) i nietrafione oferty (26,16 proc.).
  5. Kto nie reaguje na komunikację? 39,7 proc. ankietowanych nie kupiło nic pod wpływem marketingu – najczęściej osoby 55+ oraz mieszkańcy wsi.

Wybrane dla Ciebie

Ruszyły Dni Śremu 2025. Stone Free i Grzegorzem Kupczyk na scenie
Ruszyły Dni Śremu 2025. Stone Free i Grzegorzem Kupczyk na scenie
Bełchatów: Wakacje w bibliotece 2025 pod znakiem Harrego Pottera
Bełchatów: Wakacje w bibliotece 2025 pod znakiem Harrego Pottera
"Polak, Węgier, dwa bratanki". Tak, ale nie zawsze
"Polak, Węgier, dwa bratanki". Tak, ale nie zawsze
Malbork: Współpraca z niemieckimi miastami trwa już od 30 lat
Malbork: Współpraca z niemieckimi miastami trwa już od 30 lat
Łódź: Pizzeria Antonio Ciao Ciao przestaje istnieć. Była tam Gessler
Łódź: Pizzeria Antonio Ciao Ciao przestaje istnieć. Była tam Gessler
Lublin: Co słychać u Grzegorza Super Zbieracza
Lublin: Co słychać u Grzegorza Super Zbieracza
Walka o życie małej Marysi trwa. A czasu coraz mniej
Walka o życie małej Marysi trwa. A czasu coraz mniej
Wąbrzeźno: 31-latka kierowała autem po narkotykach. Dzień po jej wpadce policjanci aresztowali dilera
Wąbrzeźno: 31-latka kierowała autem po narkotykach. Dzień po jej wpadce policjanci aresztowali dilera
Warszawa: Jakub Józef Orliński zaśpiewał na Nowym Mieście. Artysta przyciągnął tłumy
Warszawa: Jakub Józef Orliński zaśpiewał na Nowym Mieście. Artysta przyciągnął tłumy
ARiMR podsumowuje kampanię dopłat. Ile wniosków z woj. podlaskiego?
ARiMR podsumowuje kampanię dopłat. Ile wniosków z woj. podlaskiego?
Kęsowo: Zakaz kąpieli w Jeziorze Kęsowskim. Pojawiły się sinice
Kęsowo: Zakaz kąpieli w Jeziorze Kęsowskim. Pojawiły się sinice
Gdynia: Globaltica 2025. Muzyka świata w Parku Kolibki
Gdynia: Globaltica 2025. Muzyka świata w Parku Kolibki