Lublin ucieka konkurencji w wyścigu o czyste powietrze

Portal ETTO.info opublikował analizę, która pokazuje zróżnicowane tempo i podejście do transformacji transportu publicznego w trzech polskich miastach: Lublinie, Białymstoku i Olsztynie. Raport jasno wskazuje, że choć wszystkie miasta dążą do unowocześnienia taboru, to ich strategie znacznie się różnią.
Lublin wyróżnia się na tle pozostałych miast, posiadając rozbudowaną flotę autobusów i trolejbusów, w której aż 38% stanowią pojazdy niskoemisyjne, w tym elektryczne i wodorowe.Lublin wyróżnia się na tle pozostałych miast, posiadając rozbudowaną flotę autobusów i trolejbusów, w której aż 38% stanowią pojazdy niskoemisyjne, w tym elektryczne i wodorowe.
Źródło zdjęć: © Polska Press Grupa | Andrzej Skórka/Polska Press
Eryk Kołodziejek

Lublin liderem niskoemisyjności

Lublin wyróżnia się na tle pozostałych miast, posiadając rozbudowaną flotę autobusów i trolejbusów, w której aż 38% stanowią pojazdy niskoemisyjne, w tym elektryczne i wodorowe. To rezultat konsekwentnej strategii, która zakłada dalszy rozwój i zakup kolejnych autobusów wodorowych oraz nowoczesnych trolejbusów. Tym samym Lublin staje się liderem w przechodzeniu na zeroemisyjny transport miejski.

Białystok i Olsztyn w drodze do modernizacji

W Białymstoku proces transformacji przebiega znacznie wolniej. Średni wiek floty autobusów przekracza 10 lat, a udział pojazdów elektrycznych wynosi zaledwie 8%. Choć miasto planuje zakup 30 autobusów elektrycznych, to równolegle inwestuje w pojazdy spalinowe, co osłabia perspektywę szybkiej zmiany.

Z kolei Olsztyn, mimo że jest jednym z najmłodszych miast z infrastrukturą tramwajową, pozostaje w tyle, jeśli chodzi o autobusy. Średni wiek taboru autobusowego przekracza 12 lat, a pojazdy zeroemisyjne stanowią jedynie 13% floty. Władze miasta skupiają się na zakupie pojazdów hybrydowych, co jest krokiem pośrednim, ale nie przyspiesza pełnej elektryfikacji.

Różnice w podejściu tych miast pokazują, jak wyzwaniem jest modernizacja transportu zbiorowego w Polsce. Chociaż Lublin stawia na odważne rozwiązania, Białystok i Olsztyn wykazują ostrożniejsze podejście, co może wpłynąć na tempo dekarbonizacji transportu w tych regionach. Wspólnym mianownikiem pozostaje jednak potrzeba modernizacji taboru i stopniowe odchodzenie od napędów spalinowych.

Wybrane dla Ciebie

Smogulec: Święto Plonów rolników z gminy Gołańcz
Smogulec: Święto Plonów rolników z gminy Gołańcz
Wypadek na trasie S8. Zderzyły się trzy samochody
Wypadek na trasie S8. Zderzyły się trzy samochody
Orlen Basket Liga. AMW Arka Gdynia pokonała Energę Czarnych Słupsk
Orlen Basket Liga. AMW Arka Gdynia pokonała Energę Czarnych Słupsk
Krotoszyn: Zakończenie lata z Radą Osiedla nr 4
Krotoszyn: Zakończenie lata z Radą Osiedla nr 4
Ścichawa: Dożynki Gminy Kluki. Rolnicy dziękowali za plony
Ścichawa: Dożynki Gminy Kluki. Rolnicy dziękowali za plony
Skoki: VIII Bieg Podkowy. Ulicami pobiegli mali i duzi
Skoki: VIII Bieg Podkowy. Ulicami pobiegli mali i duzi
Krotoszyn: Za nami festyn "Wszyscy Byliśmy Harcerzami"
Krotoszyn: Za nami festyn "Wszyscy Byliśmy Harcerzami"
Zielona Góra: Niezwykły koncert legendarnej formacji Voo Voo
Zielona Góra: Niezwykły koncert legendarnej formacji Voo Voo
47. Dni Pabianic. Było deszczowo i muzycznie
47. Dni Pabianic. Było deszczowo i muzycznie
Warszawa: 19-letni Czeczen próbował uciec policji. Nie udało mu się
Warszawa: 19-letni Czeczen próbował uciec policji. Nie udało mu się
Ostrowieczno: Dożynki gminy Dolsk 2025
Ostrowieczno: Dożynki gminy Dolsk 2025
Rembertów: Akcja Żandarmerii Wojskowej i pirotechników wciąż trwa
Rembertów: Akcja Żandarmerii Wojskowej i pirotechników wciąż trwa