Nastroje słabną, ale kasy nie pustoszeją. Handel wciąż na plusie
- Analitycy ASM Group prognozują, że mimo niewielkiego obniżenia nastrojów konsumenckich w ostatnich miesiącach, rynek będzie nadal rósł - w tempie 4-5% rocznie w perspektywie kilku kolejnych lat. W dużej mierze będzie to efekt realizacji odważnych planów i strategii sieci handlowych - poinformowała spółka.
Jak podkreślono, dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują utrzymujący się popyt konsumentów w 2025 roku. Choć jego dynamika nieco osłabła, to perspektywy pozostają pozytywne - zwłaszcza dla dużych graczy detalicznych.
Prognoza ASM Group została opracowana na podstawie danych z autorskiego "Badania i Raportu Koszyk Zakupowy", analizy potencjału inwestycyjnego sieci handlowych oraz wskaźników makroekonomicznych.
Klienci coraz bardziej wrażliwi na ceny
Według analiz ASM Group, rosnąca wrażliwość cenowa konsumentów to kluczowe wyzwanie dla producentów, dostawców i sieci handlowych.
- Na tle branży widać, że konsumenci są coraz bardziej wrażliwi na ceny, co potwierdzają comiesięczne analizy Grupy ASM. W kolejnych edycjach Badania i Raportu Koszyk Zakupowy widać, że różnice w cenach koszyka podstawowych produktów między sieciami handlowymi sięgały kilkudziesięciu złotych. To pokazuje, jak istotna staje się efektywność operacyjna i elastyczność cenowa wśród producentów, dostawców i sieci handlowych - podkreślono w komunikacie.
Dyskonty zyskują, supermarkety tracą
Z raportu wynika również, że Polacy najchętniej robią bieżące zakupy w dyskontach, które generują najwyższą wartość koszyka zakupowego spośród analizowanych typów sklepów.
Niższą wartość mają zakupy w supermarketach i hipermarketach, gdzie konsumenci zazwyczaj planują większe wydatki, ale robią je rzadziej.
ASM Group, wraz ze spółkami zależnymi, tworzy grupę kapitałową specjalizującą się w usługach wsparcia sprzedaży i outsourcingu. Spółka prowadzi też regularne analizy rynku detalicznego w Polsce, m.in. poprzez cykliczny raport "Koszyk Zakupowy".
Źródło: PAP