PKP Intercity zamawia 42 piętrowe pociągi. Prędkość do 200 km/h
W tym artykule:
Przetarg na nowoczesne pociągi dwupoziomowe
PKP Intercity w lipcu tego roku otworzyło oferty na nowe pociągi elektryczne z dwoma poziomami miejsc. Przewoźnik oczekiwał 42 takich zespołów trakcyjnych, które miałyby funkcjonować przez 30 lat. Co więcej, w ramach przetargu istniała opcja dokupienia dodatkowych 30 pociągów, co daje ogromne możliwości rozbudowy floty w przyszłości.
Dwie firmy złożyły swoje propozycje: Alstom Polska i Stadler Polska. Każdy z producentów przedstawił swoją wycenę zarówno za dostawę, jak i za wieloletnie utrzymanie tych nowoczesnych pojazdów. Wybór odpowiedniego dostawcy nie był więc prostym zadaniem, biorąc pod uwagę różnice w wycenach oraz potencjalne koszty eksploatacji.
Oferta Alstom Polska i jej przewaga nad konkurencją
Alstom Polska, posiadająca zakład produkcyjny w Chorzowie, zaproponowała dostarczenie 42 pociągów za kwotę 4,1 miliarda złotych. Co istotne, ich oferta utrzymania tych pojazdów przez 30 lat została wyceniona na blisko 2,8 miliarda złotych. Warto zaznaczyć, że Druga oferta wynosiła 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld zł za ich utrzymanie.
Ostatecznie ofertę Alstom uznano za bardziej opłacalną, ponieważ okazała się tańsza o niemal 400 milionów złotych. To ogromna suma, która z pewnością miała wpływ na decyzję PKP Intercity. Dzięki temu wybór nie tylko pozwala zaoszczędzić publiczne pieniądze, ale również zapewnia nowoczesne rozwiązania dla podróżnych.
Co oznacza wybór Alstom Polska dla PKP Intercity i pasażerów?
Wyboru Alstom Polska przez PKP Intercity można uznać za ważny krok w kierunku unowocześniania polskiej kolei. Zakupione pociągi będą mogły wozić pasażerów z prędkością 200 km/h. To oznacza znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy kluczowymi miastami oraz zwiększenie komfortu podróży.
Nowe pociągi dwupoziomowe zapewnią także większą pojemność, co jest szczególnie ważne w kontekście rosnącej liczby pasażerów korzystających z usług PKP Intercity. Inwestycja ta wpisuje się w szersze działania mające na celu modernizację i rozwój polskiego systemu kolejowego.
źródło: PAP