Polska chce być morska potęga. Porty na fali wzrostu w pierwszej połowie roku
W tym artykule:
Wyniki portów: wzrosty i spadki w głównych lokalizacjach
Port Gdańsk pozostaje liderem z 38,25 mln ton obsłużonych ładunków, notując skromny wzrost o 0,36 procenta rok do roku. Porty Szczecin-Świnoujście zajęły drugie miejsce z wynikiem 17,15 mln ton, co przekłada się na wzrost o 7,69 procenta. Niestety, Port Gdynia zanotował spadek o 4,78 procenta, obsługując 13,06 mln ton, co było głównie spowodowane ograniczeniem eksportu zbóż.
Zmiany w strukturze przeładunków: zboża, węgiel i inne towary
Ogólny spadek przeładunków zbóż wyniósł aż 33,09 procenta, osiągając wartość około 4 mln ton. "Warto jednak zaznaczyć, że ubiegłoroczny sezon zakończył się rekordowym wynikiem eksportowym, co oznacza, że obecny spadek odbywa się względem bardzo wysokiej bazy" - podaje Actia Forum report.
Obserwowano także spadki w przeładunkach
- węgla i koksu (8,22 procenta),
- drewna (0,09 procenta),
- paliw (1,5 procenta).
Z kolei, znaczący wzrost przeładunków odnotowano w przypadku rudy (45,66 procenta), ładunków drobnicowych (9,6 procenta) oraz innych masowych (16,42 procenta).
Przeładunki kontenerowe i ro-ro: dynamiczne wzrosty w polskich terminalach
Polskie terminale kontenerowe również odnotowały dynamiczne wzrosty w pierwszym półroczu 2025 roku, osiągając 1,88 mln TEU, co jest wynikiem wyższym o 20,7 procent w porównaniu do ubiegłego roku. W Porcie Gdańsk liczba przeładowanych kontenerów zbliżyła się do 1,3 mln TEU, notując wzrost o 20,5 procenta.
Gdynia odnotowała wzrost przeładunków kontenerowych o 19,18 procenta, osiągając 536,2 tys. TEU, a Szczecin-Świnoujście również zaznaczyło swoje miejsce na rynku z imponującym wzrostem o 46,11 procenta, przekraczając nieco ponad 50 tys. TEU.
Ro-ro cieszyło się też wzrostami, osiągając 353,6 tys. jednostek frachtowych, co jest wzrostem o 7,34 procent. Szczecin-Świnoujście zdominowało w tej kategorii, osiągając 238,38 tys. jednostek, co daje wzrost o 8,09 procenta, podczas gdy Gdynia zwiększyła swoje przeładunki o 8,48 procenta.
Ruch pasażerski i wycieczkowce w polskich portach
Ruch pasażerski w polskich portach również odczuł zmianę, notując spadki w Szczecin-Świnoujście oraz Gdyni, jednakże Port Gdańsk niepozornie odszedł od tego trendu, zwiększając obsługę pasażerów o 2,43 procenta.
Polskie porty zanotowały wizytę 35 wycieczkowców do tej pory - 18 jednostek przybyło do Gdyni i 17 do Gdańska, co świadczy o pewnej stabilności w tym segmencie.
Źródło: PAP